کمبود نقدینگی، مشکل واحدهای صنعتی خراسان شمالی

معاون صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی مشکلی اصلی واحدهای تولیدی و صنعتی این استان را در دوران کرونایی کمبود نقدینگی اعلام کرد.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از ایرنا، مهندس علی اصغر رضازاده روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سخت گیری بانک ها برای دریافت وثیقه در پرداخت تسهیلات در قالب سرمایه در گردش و ثابت به واحدهای صنعتی و معدنی باعث شد تا مشکلات صنعتگران در دوران کرونایی بیش از گذشته افزایش یابد.

وی اضافه کرد : برخی از بانک حتی برای پرداخت تسهیلات در قالب سرمایه در گردش و ثابت به واحدهای تولیدی و صنعتی، وثیقه هایی خارج از طرح های در حال اجرا درخواست می کنند که این کار غیر قانونی است و بانک ها ابتدا باید محل طرح را برای وثیقه در ضمانت بانک قرار دهند و در صورت عدم کفاف طرح، باید وثیقه های دیگری را طلب کنند.

رضا زاده اظهارداشت : این در حالیست که در شرایط فعلی بانک ها در همان ابتدای تشکیل پرونده برای پرداخت تسهیلات بانکی در قالب سرمایه در گردش و حتی ثابت وثیقه های خارج از طرح از صنعتگران درخواست می کنند که بسیاری از این کارآفرینان توانایی تامین چنین وثیقه هایی را نداشته و از دریافت تسهیلات منصرف می شوند.

وی بدوه اشاره به طرح های صنعتی نیازمند به سرمایه در گردش در استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات حاکم بر واحدهای صنعتی و کارگری بسیاری از واحدهای صنعتی و معدنی این استان با کمبود نقدینگی مواجه هستند.

معاون سازمان صنعت،معدن و تجارت استان خراسانشمالی گفت : پارسال هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی  از محل تبصره ماده  ۱۸ به ۳۱ واحد تولیدی پرداخت شد و بر این اساس ۹۸ درصد از تسهیلات سهم استان از محل این منابع  جذب شد.

رضا زاده با اشاره به این که  استان خراسان شمالی در جذب این تسهیلات در سطح کشور رتبه ششم را به خود اختصاص داد دلیل استقبال صنعتگران را پرداخت چهار درصد یارانه از سوی دولت برای سرمایه در گردش و 6 درصد برای سرمایه ثابت اعلام کرد.

براساس آمار رسمی عدم پرداخت به موقع تسهیلات بانکی از سوی برخی کارآفرینان در سنوات گذشته حدود 13 واحد تولیدی و صنعتی غیر فعال در تملک بانک قرار گرفتند که با مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولیدی برخی از این واحدها در حال برگشت به عرصه تولید هستند.

براساس  آمار در خراسان شمالی ۳۲۰ واحد صنعتی وجود دارد که از این تعداد ۲۷۷ واحد فعال، ۱۰ واحد نیمه فعال و ۳۳ واحد غیرفعال است و هم اکنون ۱۳ هزار کارگر در این واحدها اشتغال دارند.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *