کاهش قیمت طلا تا کجا ادامه دارد؟

روی زرد طلا سیاه شد

ریحانه موسوی

از گذشته‌های دور تا به امروز طلا به عنوان یک دارایی امن در بین عموم مردم محسوب می‌شود و بسیاری از مردم برای حفظ ارزش پول خود و کسب سود طلا و سکه می‌خرند. احتمالا شما هم به این قضیه عادت کرده باشید که هر زمان خبری می‌شود، اولین واکنش‌ در بازارهای مالی مربوط به طلا و ارز است.

عوامل موثر بر قیمت طلا

به گزارش «صبح امروز» قیمت جهانی طلا وابسته به عواملی نظیر رفتار سرمایه‌گذاران، شاخص دلار، متغیرهای کلان اقتصادی و عرضه و تقاضا است. نرخ تورم رابطه مستقیم با قیمت طلا دارد به این صورت که هرچه نرخ تورم بالا برود علاقه مردم به سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی افزایش می‌یابد، به این ترتیب تقاضا برای خرید طلا زیاد می‌شود و قیمت آن افزایش می‌یابد، از طرفی با کاهش نرخ تورم، از جذابیت طلا به عنوان یک دارایی امن کاسته شده و قیمت آن کم می‌شود.

بیشتر فعالان اعتقاد دارند که افت دلار و طلا تحت‌تاثیر مذاکرات وین است و خبرهای مثبتی که از مذاکرات وین به گوش می‌رسد برخی از سرمایه گذاران را در موقعیت فروش قرار داده است‌.

قیمت طلا در ۱۴۰۰

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلای تهران معتقد است: بازار طلا ثبات پیدا کرده است و قیمت‌‎ها هیجانی کاهش و افزایش پیدا نمی‌کند. در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی می‌شود قیمت سکه به زیر ۱۰ میلیون تومان و طلا هم به زیر یک میلیون تومان نرسد.

وی بیان کرد: در روزهای پایان سال ۹۹ بازار طلا در داخل کشور به دلیل ثبات نرخ ارز روند آرامی داشت و دامنه قیمت آن در بازار مشخص شده بود و در محدوده یک میلیون و ۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۷۰ هزار تومان نوسان داشت.

نادر بذرافشان بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ قیمت سکه ۱۰ میلیون تومان و طلا هم یک میلیون تومان است و قیمت‌ها به کمتر از نرخ اعلام شده نمی‌رسد. در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ ممکن است دامنه نوسان قیمت طلا و سکه پنج درصد باشد. یعنی چنانچه برجام احیا شود ممکن است طلا پنج درصد ارزان شود.

چندی پیش هم نادر بذرافشان، دبیر هیات مدیره اتحادیه طلای تهران گفته بود: در شب عید تقاضا برای خرید طلا به شدت کاهش یافته است و مردم بیشتر به تامین مایحتاج اصلی زندگی‌شان فکر می‌کنند.

تاثیر تولید واکسن برقیمت طلا

فعالان بازار طلا معتقدند که قیمت طلا در سال ۱۴۰۰ روند با ثباتی دارد. از طرف دیگر با افزایش تولید واکسن کرونا اونس جهانی طلا هم در محدوده ۱۶۹۰ تا ۱۷۳۴ مدام در نوسان است. در سال۹۹ مردم دغدغه نوسان قیمت ارز، طلا و سکه را داشتند اما با توجه به ثبات قیمت‌ها در روزهای پایانی سال ۹۹ به نظر می‌رسد روند تثبیت قیمت طلا ادامه‌دار است.

تعیین قیمت طلا در ایران

از جمله مهم‏ترین عواملی که بر قیمت طلا در ایران تاثیر گذارند می‏توان به قیمت جهانی طلا، وجود انتظارات تورمی، نوسانات نرخ ارز، نوسانات شاخص سهام و تحریم‏های بین‏المللی اشاره کرد. از بین عوامل مؤثر بر نوسانات قیمت سکه، نرخ ارز، هم در کوتاه‏مدت و هم در بلند‏مدت، مؤثرترین عامل است.

ضریب قیمت جهانی طلا نیز هم در بلندمدت و هم در کوتاه‏مدت مثبت و معنی‏دار است که اتخاذ سیاست‌های مناسب دولت و بانک مرکزی می‌تواند چنین نوساناتی را در داخل کشور کنترل کند.

بازار طلا از ابتدای هفته جاری تا کنون روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشته و روند کاهشی را طی کرده است در هفته گذشته( از ۴ تا ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰) بازارهای طلا و دلار با نوساناتی همراه بودند؛ به طوری که قیمت طلای ۱۸ عیار از ۱ میلیون و ۳ هزار و ۸۰۰ تومان به ۹۸۷ هزار و ۴۰۰ تومان رسید و نرخ دلار از ۲۳ هزار و ۳۳۷ تومان به ۲۳ هزار و ۲۳۱ تومان در پایان هفته رسید.

در بازار آزاد قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار ۹۴۲ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۹ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان بود.

تاثیر مذاکرات وین

رئیس اتحادیه طلا فروشان مشهد در این خصوص می‌گوید: اکنون با توجه به بحث مذاکرات برجام، اگر تحریم‌ها به طور واقعی رفع شود و ما در زمینه نفت و سایر اقلام صادرات داشته باشیم، بانک مرکزی می‌تواند با ارز حاصل از آن به تعهداتش عمل کند و روند کاهشی داشته باشد.

معبودی‌نژاد در گفتگو با «صبح امروز» بیان می‌کند: زمانی که مذاکرات موفق باشد که به لطف خدا به همین شکل نیز پیشرفته و تعداد زیادی از افراد را رفع تحریم کرده‌اند، روند صعودی قیمت طلا از بین خواهد رفت و قیمت از آنچه که هست نیز پایین‌تر می‌آید.

عدم اعتماد به روند کاهشی طلا

وی با بیان اینکه اکنون قیمت‌ها واقعی نیست اما اگر خللی در مذاکرات پیش بیاید ممکن است وضعیت به این شکل نباشد، تصریح می‌کند: اکنون نرخ هر گرم طلا به زیر ۹۵۰ هزار تومان رسید، متاسفانه سایر اقلام به جای اینکه تحت تاثیر قیمت دلار و طلا ارزان شود گران نیز شده‌اند مثلاً میلگرد و آهن در چند روز اخیر باز هم گران شده و دلیل آن نیز می‌تواند این باشد که هنوز به این روند کاهشی اعتماد ندارند و در حال حاضر تنها دلار و سکه روند کاهشی داشته است.

عدم تاثیر تعطیلی بر قیمت طلا

رئیس اتحادیه طلا‌فروشان ابراز می‌کند: تعطیلی اصناف تأثیری بر روی قیمت‌ها نداشته، وقتی دلار کاهش پیدا می کند قیمت اونس جهانی طلا نیز پایین می‌آید، اما اگر این روند ادامه پیدا کند، کسبه ورشکسته می‌شوند زیرا بدهی، اجاره مغازه، چک و مالیات دارند، همچنین ممکن است از لحاظ بحث امنیتی مشکل‌ساز شود.

 

اکنون نرخ هر گرم طلا به زیر ۹۵۰ هزار تومان رسید، متاسفانه سایر اقلام به جای اینکه تحت تاثیر قیمت دلار و طلا ارزان شود گران نیز شده‌اند مثلاً میلگرد و آهن در چند روز اخیر باز هم گران شده و دلیل آن نیز می‌تواند این باشد که هنوز به این روند کاهشی اعتماد ندارند و در حال حاضر تنها دلار و سکه روند کاهشی داشته

پروتکل‌ با چاشنی تبعیض‌

وی اظهار می‌کند: کسبه دائم در حال گله و شکایت نسبت به وضع موجود هستند و می‌گویند بسیاری از اصناف همکاری نمی‌کنند اما تمام فشار بر روی طلا فروشان است. اگر محدودیتی وجود دارد باید تمام اصناف به طور یکنواخت به آن عمل کنند در غیر این صورت ممکن است نافرمانی صورت بگیرد و مشکلاتی را به وجود بیاورد.

معبودی‌نژاد عنوان می‌کند: ما نمی‌گوییم نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی اعتنا باشند، زیرا بحث امنیت جانی مطرح است اما اگر قانون است باید برای همه باشد نه اینکه فشار تنها بر روی یک قشر خاص باشد و ادامه آن ممکن است از دست ما خارج باشد.

بهای طلا از مرداد سال ۹۹ با شیب تندی صعود کرد و قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار به بالای یک میلیون تومان رسید. از آن زمان تا اردیبهشت امسال فقط یک بار به زیر یک میلیون تومان رسید و آن اواخر دی ماه سال گذشته بود که رئیس جمهور از دلار ۱۵ هزار تومانی حرف زد و اخبار متناقضی از آزادسازی دلارهای بلوکه شده رسید. حالا دوباره از ۵ اردیبهشت قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به زیر یک میلیون تومان رسیده است.

طلا در انتظار انتخابات

بسیاری از مشتریان این بازار بر این تصور هستند که طلا تا انتخابات ۱۴۰۰ بیشتر از این ریزش قیمت را تجربه می‌کند و برای معامله طلا مردد هستند. هرچند که قاعده بازارهای ایران برخلاف بازار جهان است و با افزایش قیمت، موج تقاضا شکل می‌گیرد و مردم با کاهش قیمت از خرید دست می‌کشند.

اما برخی از کارشناسان بازار مالی اظهار دارند، تا زمانی که بازارها در ابهام مذاکرات وین و نتیجه انتخابات هستند، قیمت طلا روی محدوده‌های فعلی نوسان دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *