مدیرکل امورشهرسازی شهرداری مشهد اعلام کرد:

زمان صدور پروانه با راه اندازی سیتم یکپارچه شهرسازی کاهش می‌یابد

محمدعلی علی نژاد

مدیرکل امورشهرسازی شهرداری مشهد با اشاره به رونمایی از سیستم یکپارچه شهرسازی طی هفته آینده گفت: رونمایی از این سیستم زمان صدور پروانه و پایانکار را کاهش خواهد داد.

به گزارش صبح امروز،علی شیرازی روز گذشته در یکصد وبیست و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر با ارائه گزارشی از اقدامات یک‌ساله گذشته اداره کل شهرسازی شهرداری، گفت: تدوین شیوه‌نامه‌ها و اصلاح روندها یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های ما در سال 99 بود.

صدور 7703 پروانه به مساحت 9 میلیون مترمربع

وی بابیان اینکه در سال 99 بیش از7703 پروانه ساختمانی به مساحت 9 میلیون مترمربع صادرشده است، اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام‌شده؛ مشخص شد که با اجرای شیوه‌نامه جدید شهرسازی این تعداد پروانه طی یکسال گذشته فقط مختص مناطق برخوردار نبوده است و به‌صورت متوازن در نقاط مختلف شهر به‌ویژه در مناطق حاشیه و کم برخوردار نیز متقاضی زیادی داشته است.

نقش اجرای پروژه‌ در درخواست پروانه نوسازی

مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اجرای پروژه‌ها در درخواست پروانه نوسازی نقش داشته است و در منطقه ۷ با توجه به اجرای پروژه‌ای بزرگ درخواست‌ها بیشتر شده است.

شیرازی با اشاره به اینکه توزیع صدور پروانه‌ها نشان می‌دهد که در منطقه الهیه و بولوار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شاهد توسعه خواهیم بود، ادامه داد: بااین‌وجود در محور خیام و بزرگراه آزادی صدور پروانه هیچ اثری در توسعه نداشته و به‌نوعی این محدوده خط مانع توسعه شهر است.

وی گفت: همچنین بررسی درخواست صدور پروانه برای ساخت ساز پیرامون پادگان ارتش توسعه منفی را نشان می‌دهد که این موضوع انتقال پادگان‌ها از داخل شهر را به‌عنوان مانع توسعه ضروری می‌کند.

مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد افزود: همچنین کال چهل بازه نیز تاکنون به‌عنوان مانع توسعه عمل کرده است که در آینده با اقدامات عمرانی که اکنون در این محل در حال انجام است، به نقطه‌ای برای توسعه تبدیل خواهد شد.

ایجاد اشتغال در سال 1400 به دنبال صدور 7703 پروانه

شیرازی بابیان اینکه صدور 7703پروانه به مساحت 9میلیون مترمربع یعنی ساخت‌وساز در سال 1400 ، خاطرنشان کرد: افرادی که سال 99 پروانه دریافت کرده‌اند به‌طور طبیعی امسال شروع به ساخت خواهند کرد و این به معنی ایجاد اشتغال در صنعت ساخت‌وساز در سال 1400 است.

وی در ادامه به اصلاح محتوا و بهبود زیرساخت‌ها به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های ویژه این اداره کل در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: بر همین اساس سیستم های شهرسازی ارتقا یافته و روندها از خطی به موازی تغییر خواهد کرد .

مدیرکل امور شهرسازی شهرداری مشهد ادامه داد: با رونمایی از این سیستم در۸ اردیبهشت‌ماه زمان صدور پروانه و پایان کار کاهش خواهد یافت و این امکان ایجاد می‌شود که یک پروانه حتی با مقادیر مازاد ظرف دو هفته صادر شود.

پاسخ بد‌اخلاقی‌ها و اقدامات تخریبی علیه شورای پنجم را مستدل و محکم خواهیم داد

هم‌چنین رئیس شورای شهر مشهد گفت: بنا به مصالح مردم و نظام و انقلاب از ورود به عرصه‌های تقابلی پرهیز کرده‌ایم ولی اجازه سوء استفاده و فرصت‌طلبی را به دیگران نمی‌دهیم؛ درصورت ادامه‌دار بودن بداخلاقی‌ها، درکنار تلاش در جهت خدمت به مردم، پاسخ‌های محکم و مستدلی خواهیم داد و بعد هم مردم تصمیم خواهند گرفت که در آینده شهر بر چه مداری حرکت کند.

محمدرضا حیدری در آغاز یکصد و بیست و هفتمین جلسه علنی شورای شهر مشهد به تشریح مناسبت‌های هفته جاری پرداخت و در ابتدا با گرامیداشت 29 فروردین، روز ارتش جمهوری اسلامی، اظهارکرد: این روز را به تمامی دلاورمردان هشت سال دفاع مقدس و رزمندگانی که امروز هم سهم مهمی در تامین امنیت کشور و صیانت از مرزهای ایران عزیز دارند، تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم و برای یکایک آنها آرزوی توفیق و بهروزی داریم.

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه با اشاره به 22 آوریل، روز جهانی زمین پاک، گفت: زمین، یکی از بزرگترین نعمات الهی است که همه ما رسالت بزرگی در حفظ و نگهداری از آن داریم.

حیدری با بیان اینکه روز جهانی زمین پاک فرصت مغتنمی برای جلب توجه افکار عمومی به این سرمایه خدادادی است، افزود: شورای پنجم به همت کمیسیون خدمات و محیط زیست شهری و معاونت مربوطه در شهرداری تلاش‌های بسیار خوبی در زمینه توسعه فضای سبز، بویژه در کمربند سبز جنوبی و شمالی انجام داده است؛ به نحوی که از نیمه دوم سال ۹۶ تا پایان سال ۹۸ بالغ بر ۹۰۰ هکتار توسعه فضای سبز با کاشت بیش از ۳۷۰ هزار اصله درخت در این عرصه ها صورت گرفته و 1500 هکتار درختکاری دیگر نیز در برنامه قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: بهره برداری از تصفیه‌خانه سپتاژ، ساماندهی کشف‌رود، تصفیه‌خانه‌های محلی و … از جمله دیگر تلاش‌هایی است که مدیریت شهری در این دوره نسبت به آن اهتمام داشته است.

حیدری در ادامه با اشاره به لایحه «کاهش آلودگی هوای مشهد» که با همت کمیسیون خدمات شهری شورای شهر به تصویب رسید، گفت: بسیار خرسندیم که اجرای این لایحه از سوی رئیس سازمان محیط زیست کشور به تمام کشور ابلاغ شده که نشان از به ثمر نشستن یک کار تخصصی و عمیق در بدنه مدیریت شهری مشهد، اعم از کمیسیون خدمات شهری و معاونت مربوطه و توجه ویژه شورای پنجم به موضوع محیط زیست است.

وی از شهرداری خواست که هرچه سریعتر در جهت اجرایی کردن این لایحه با کمک سایر دستگاه‌ها اقدام نماید تا نتایج و خروجی آن را شاهد باشیم.

رویکرد شورای پنجم در بودجه 1400 اعمال شده است

وی با اشاره به مدت چندماه پیش روی شورای پنجم، گفت: رویکردهای خود را پیشتر نیز اعلام کرده‌ایم و در بودجه سال 1400 نیز اعمال شده است.

حیدری با تاکید بر اینکه کمیسیون‌های تخصصی باید مجدانه پروژه‌های در دست اجرای شهرداری را پیگیری و نظارت نمایند، تصریح کرد: موضوع تعهد زمانی و موعد بهره‌برداری از پروژه‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ شورای شهر نیز بر روند اجرای پروژه‌ها نظارت کامل خواهد داشت تا در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: کمیسیون‌ها باید پیگیر دلایل عدم اجرای برخی مصوبات توسط شهرداری شوند؛ تعداد معدودی از مصوبات اجرا نشده‌اند که دلایل عدم اجرا باید به سمع و نظر مردم برسد و آنها از موانع پیش‌رو نیز آگاه شوند.

رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به آغاز عملیات اجرایی برخی پروژه‌های عمرانی، از جمله دوربرگردان غیرهمسطح آزادی-جانباز، که در آخرین ماه‌های فعالیت شورای پنجم شاهد هستیم، گفت: این پروژه‌‎ها نشان از تعهد مدیریت شهری برای اجرایی کردن وعده‌هایی است که به مردم داده‌ایم و اولویت‌گذاری‌هایی که توسط کمیسیون‌ها در بودجه 1400 به تصویب رسیده است.

پرهیز شورا از سرگرم شدن به مسائلی که در فضای مجازی دیده می‌شود

حیدری گفت: این پروژه‌ها نشان از عزم شورای شهر و مدیریت شهری برای پاسخگویی به نیازهای شهروندان در مدت زمان باقیمانده است؛ شورای پنجم از سرگرم شدن به مسائلی که این روزها به وفور در فضای مجازی دیده می‌شود، پرهیز کرده است.

وی با انتقاد از اینکه برخی افرادی که حتی یک روز هم سابقه کار کارشناسی در مدیریت شهری ندارند، خدمات شورای پنجم به مصادره به مطلوب می‌کنند و قضاوت‌های نابجایی دارند، افزود: این درحالی است که خدمات و اقدامات پایه‌گذاری شده در این دوره کاملا روشن بوده و مصادره کردن آن کار اخلاقی نیست؛ بویژه در ماه مبارک رمضان که همه باید رعایت اخلاق را مدنظر قرار دهیم.
رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه شورای پنجم در جهت برگشتن امید و اعتماد به مردم تلاش کرده است، گفت: حال سوال اینجاست که چرا عده‌ای به دنبال خدشه‌دار کردن این امید و اعتمادآفرینی هستند؟ آن هم در شرایطی که به دنبال جلب مشارکت حداکثری و باشکوه انتخابات هستیم.

متوسل شدن به روش‌های ناصواب و غیراخلاقی برای کمرنگ نشان دادن خدمات

حیدری خاطرنشان کرد: متوسل شدن به روش‌های ناصواب و غیراخلاقی برای کمرنگ نشان دادن خدمات مشکلی را برطرف نمی‌کند؛ خوشبختانه مردم به برکت فضای اجتماعی گسترده و رسانه‌های مجازی که وجود دارد، دسترسی راحتی به اطلاعات مختلف دارند.

وی از افراد به ظاهر منتقد که برای رسیدن به مقاصد خود اخلاق را زیرپا می‌گذارند خواست که به‌جای حرف‌های لغو و سخنان ناصواب و بیهوده، به ارائه برنامه بپردازند و از ناامید کردن مردم بپرهیزند چراکه گناه بزرگی است.

وی با بیان اینکه امید است هیئت‌های نظارت شهرستان و استان براساس درک شرایط موجود، به رسالت خود عمل کنند و فضای رقابتی را باز بگذارند تا مردم آزادانه بتوانند انتخاب نمایند، گفت: اگر دوست‌دار نظام و انقلاب هستیم باید در جهت تقویت امید و اعتماد عمومی گام برداریم و مردم را مایوس نکنیم.

حیدری همچنین اظهارکرد: در هر حوزه‌ای آمادگی پاسخگویی به منتقدان را داریم؛ کافیست عملکرد این دوره و دوره‌های گذشته را مقایسه کرد. موضوعی که برای آن مستندات روشنی داریم و اگر تاکنون بیان نکرده‌ایم بخاطر این بوده که بنا داشتیم صرفا برای مردم کار کنیم.

وی در ادامه گفت: بنا به مصالح مردم و نظام و انقلاب از ورود به عرصه‌های تقابلی پرهیز کرده‌ایم ولی اجازه سوء استفاده و فرصت‌طلبی را به دیگران نمی‌دهیم؛ درصورت ادامه‌دار بودن بداخلاقی‌ها، درکنار تلاش در جهت خدمت به مردم، پاسخ‌های محکم و مستدلی خواهیم داد و بعد هم مردم تصمیم خواهند گرفت که در آینده شهر بر چه مداری حرکت کند.

تعیین تکلیف پروژه های مشارکتی
همچنین در جلسه امروز لایحه تعیین تکلیف برخی از پروژه‌های مشارکتی شهرداری مشهد از جمله پروژه های امت، کوشش، رسول زادگان، افق ارغوان، جانباز، مهر و ماه، مجتمع ایستگاهی، حافظ و گذرفرهنگی گلستان بررسی و مصوب شد.
طبق این مصوبه، این پروژه‌ها به علت مشکلات و دلایل متعدد فنی، اجرایی، مالی و حقوقی عدم ارائه تضامین قراردادی، تاخیر در مقدمات اجرای پروژه، تغییر در نقشه‌های اجرایی یا شهرسازی، ایجاد مشکلات مالی برای سرمایه گذاران و از جمله فوت دو تن از سرمایه گذاران، به نتیجه نرسیدن اخذ مجوز از کمیسیون ماده پنج شورای عالی شهرسازی و معماری از طرف شهرداری فسخ شد.

بنا بر این گزارش، تمامی دارایی و آورده شهرداری در این پروژه‌ها نیز در تصرف و اختیار شهرداری مشهد است که در راستای تحقق شهر ترمیمی و حل و فصل اختلافات بدون مراجعه به محاکم قضایی، به شهرداری مشهد اجازه داده شد در صورت عدم طرح هرگونه ادعا از سوی طرف های قراردادی مذکور، شهرداری نیز از پیگیریهای حقوقی و قضایی راجع به پروژه های یادشده صرف نظر کرده و پرونده این پروژه ها مختومه تلقی شود.
همچنین در جلسه علنی امروز با استعفای مجتبی بهاروند از کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک با رای اعضای شورای شهر احمد نوروزی به عنوان عضو جایگزین در این کمیسیون انتخاب شد.
تصویب لایحه تهاتر و تسویه بدهی ساختمان هتل فرهنگ و هنر از دیگر مصوبات جلسه علنی امروز شورای شهر مشهد بود که طبق این مصوبه به شهرداری مشهد اجازه داده شد نسبت به صدور پایانکار ساختمانی هتل فرهنگ و هنر واقع در خیابان رازی غربی اقدام و مطالبات ناشی از آن را با حسابهای فی‌مابینی و یا با دریافت خدمات متناسب تهاتر کند.

هم چنین در این جلسه شوای یک عضو شورا به شهردار مشهد بابت تاخیر در اجرای پروژه تصفیه خانه سیدی مشهد تذکر داد.

محمد حاجیان شهری رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد بابت تاخیر در اجرای پروژه تصفیه خانه سیدی علیرغم گذشت ۳۰ ماه از تاکید شورای شهر به شهردار تذکر داد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *