نگاهی به آنچه باعث موفقیت زودهنگام بازیگران شد؛

سکوی پرتاب

مهناز اصغری

اغلب برای بازیگران، فرصت حضور در یک مجموعه، سال‌ها فعالیت اجتماعی و هنری آن ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این اتفاق می‌تواند حضوری پررنگ و قدرتمند باشد که روند موفقیتشان را سرعت ‌بخشد و یا انتخاب اشتباه بازی در یک پروژه سینمایی یا تلویزیونی باشد که توقفی در ایستگاه میانی به وجود آورد و از اشتیاق قبلی برای رشد و موفقیت بکاهد.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» در این مطلب نگاهی به سکوی پرتاب و نقطه آغاز درخشش بازیگران سرشناسی داریم که این روزها هرکدام برای خود برند شناخته شده‌ای هستند.

پیمان معادی

پیمان معادی بازیگر، نویسنده و کارگردان سرشناس ایرانی است که فعالیت هنری خود را با نویسندگی از سال 79 آغاز کرد و چند سال به عنوان فیلمنامه‌نویس در دنیای سینما فعالیت داشت. معادی اولین بار با بازی در فیلم «درباره الی» در سال 87 به دنیای بازیگری راه یافت و تجربه موفقی در این بخش به دست آورد. به عبارتی اولین بازی او در فیلمی از اصغر فرهادی، آغاز درخششی چشمگیر را برای او رقم زد. پس از تجربه موفق بازی در فیلم درباره الی، معادی به‌ عنوان یک بازیگر توانمند، ایفای نقش جلوی دوربین را به خلق فیلم‌نامه در پشت‌صحنه ترجیح داد. جدایی نادر از سیمین و همکاری مجدد با فرهادی، برای او بسیار خوش‌یمن بود و بیش‌ازپیش نام او را نه‌ فقط در ایران، که در فضای بین‌المللی بر سر زبان‌ها انداخت.

«جدایی نادر از سیمین»، «برف روی کاج‌ها»، «ابد و یک روز»، «بمب یک عاشقانه» و «متری شیش و نیم» از جمله فیلم‌های پیمان معادی هستند که در جشنواره‌های مختلف با نامزدی یا کسب جایزه همراه بوده‌اند. بد نیس به این نکته اشاره کنیم که سوای بازی خوب معادی در فیلم «درباره الی» و انتخاب درستِ فرهادی، این فیلم در تاریخ سینمای ما و البته از منظر جامعه‌شناسی، جایگاهی به غایت اثرگذار دارد.

نیکی کریمی

نیکی کریمی چهره‌ای‌ست که نه خودش را به سینما محدود می‌کند و نه می‌گذارد از آن فاصله داشته باشد. این بازیگر حساس که حالا معتقد است کارگردانی برایش لذت بیشتری دارد با وجود پا گذاشتن به این عرصه و جدی گرفتنش، از علایق و دلبستگی‌های دیگرش جدا نمی‌شود و با برگزاری نمایشگاه عکس و ترجمه کتاب و… سرآمد بانوان سینماست.

اگر بخواهیم پرونده هنری نیکی کریمی را مرور کنیم و به پله اوج موفقیت او بازگردیم، باید به سی سال قبل برگردیم. به بازی دقیق و درست عروس جوان آن هم در دومین فیلمش! نیکی کریمی ۲۰ ساله آن روزها با «عروس» بهروز افخمی خیلی زود وارد دنیای پر رمز و راز ستاره‌ها شد. تا جایی که بعدها در کنار پورعرب به عنوان اولین ستاره‌های سینمای بعد از انقلاب شناخته شدند.

بهتر است یادآور شویم که امروز بعد از کمرنگ شدن چراغانی‌های دوران ستارگی، همچنان فلاش بک‌های دوستداران سینما این دو بازیگر را با کلی زرق و برق و سرو صدای دهه ۷۰  جلوی چشم می‌آورد.

حمید فرخ نژاد

حمید فرخ نژاد اولین مشق سینماییش را در فیلم «در کوچه‌های عشق» (۱۳۶۹) انجام داد. حدود نه سال طول کشید تا خسرو سینایی دوباره برای ساخت فیلمی به جنوب برود و برای نقش اصلیش از فرخ نژاد جوان و گمنام استفاده کند. فرخ نژاد با بازی درخشانش در فیلم «عروس آتش»که دومین فیلم در کارنامه سینمایی‌اش بود نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت.

بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در هجدهمین جشنواره فیلم فجر و همچنین گوی بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم «کارلووی واری» ۲۰۰۰ را برایش به همراه آورد. فیلم‌نامه این فیلم که توسط فرخ‌نژاد و سینایی نوشته شده بود نیز سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه را از هجدهمین جشنواره فیلم فجردریافت کرد.

این بازیگر در ادامه با بازی در فیلم ارتفاع پست (۱۳۸۱) خود را در قامت یک سوپر استار در سینمای ایران تثبیت کرد. او پس از همکاری با کارگردانان بزرگی همچون ابراهیم حاتمی‌کیا و اصغر فرهادی در ژانر‌های مختلف، ژانر کمدی را هم امتحان کرد که در آن بسیار موفق بود و احتمالا حالا کسی شخصیت‌های زودجوش و عصبی فرخ نژاد در فیلم‌های ابتداییش را به یاد ندارد.

ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی کارنامه درخشانی دارد، از «چهارشنبه‌سوری» و «پذیرایی ساده» گرفته تا «درباره الی» هرکدام در زمانه خود آثار درخوری بودند اما «من ترانه 15 سال دارم» آغازگر درخشش ترانه علیدوستی در بازیگری بود. صدرعاملی با این اثر فیلمسازی نشان داد که به رغم این‌که خود تهیه‌کننده‌ای قوی نیز هست و گاه تا سه چهار سال فیلم نمی‌سازد، اما هر گاه بخواهد می‌تواند فیلم خوبی بسازد.

درباره موفقیت ترانه علیدوستی در فیلم «من ترانه 15 سال دارم» رسول صدرعاملی تنها کافی است بگوییم که علیدوستی برای بازی در اولین فیلمش، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد، آن‌هم در زمانی که تنها 18 سال داشت.

ترانه با چهره بکر و معصوم در اولین فیلمش، نقش دختر جوانی با نام «ترانه پرنیان» را بازی کرد که دست تقدیر او را در آغاز جوانی صاحب فرزندی می‌کند. معصومیت و بازی‌های در سکوت ترانه علیدوستی این فیلم را به بهترین فیلم در میان سه‌گانه صدرعاملی تبدیل کرد.

مهتاب کرامتی

مهتاب کرامتی در این سال‌ها علاوه بر بازیگری، تهیه‌کنندگی چند فیلم را نیز برعهده داشته است. بازیگری که علاوه بر کارهای تخصصی حوزه خود سال‌ها است که کنشگر حقوق کودکان و زنان بوده است. او نه فقط یک سلبریتی و یک بازیگر زن ایرانی بلکه سفیر مهربانی و چهره‌ای جهانی است. او زنی است که از شهرتش برای کارهای عام المنفعه و کمک به کودکان استفاده و حالا همین کارها هم شهرت او را بیشتر کرده‌ است. اما شاید این پرسش به وجود بیاید که سکوی پرتاب او چه فیلمی بود؟

هرچند او با بیش از دو دهه فعالیت هنری در سینما، بازیگری در آثار شاخصی از جمله «بیست» عبدالرضا کاهانی و «آلزایمر» احمدرضا معتمدی را از خود به جا گذاشته است، اما سریال مردان آنجلس و بازی بی‌نظیر او را کمتر کسی است که به یاد نداشته باشد. در زمانی که تولیدات سینمایی و سریالی کم بود و تلویزیون می‌توانست مخاطبان بیشتری داشته باشد، چهره جدیدی به عرصه بازیگری معرفی شد. بازیگری که توانست در اولین تجربه بازیگری خود در ذهن مخاطب ماندگار شود. مهتاب کرامتی این بازیگر بود که کار خود را با سریال مردان آنجلس شروع کرد.

مردان آنجلس مجموعه تلویزیونی به کارگردانی فرج‌الله سلحشور بود که در سال 1376 از شبکه یک رسانه ملی پخش می‌شد. این مجموعه داستان تاریخی اصحاب کهف را روایت می‌کرد.

شیلا خداداد

در سوابق بازیگری شیلا خداداد از «سیتای» مسافری از هند گرفته تا «زهره» سن پترزبورگ، بیشتر به کارکترهای مثبت برخورد می‌کنیم چراکه به واسطه چهره مهربان و صورت متین او، کارگردان‌ها ترجیح می‌دهند کارکترهای مثبت و آرام به او بدهند.

شیلا خداداد به طور کاملا اتفاقی توسط مسعود کیمیایی وارد عرصه سینما شد و در کنار بزرگان این رشته شروع به کار کرد. در سینمای ما معروف است که مسعود کیمیایی به نوعی کاشف استعدادهای جوان است و بدون شک شیلا خداداد یکی از همین استعدادهایی است که بر خلاف ادعای بسیاری که علاقه‌مندی صرفشان را به تاتر قلمداد می‌کنند و مدعی خوردن خاک صحنه هستند، کارش را با بازی در فیلم‌های سینمایی شروع کرد، بدون آن که پرونده‌ای از نقش‌های کوتاه در اپیزودهای تلویزیونی داشته باشد.

هرچند این بازیگر با فیلم اعتراض، ساخته «مسعود کیمیایی» به دنیای بازیگری معرفی شد، اما اوج شهرت او بازی در نقش دختری هندی به نام سیتا در سریال «مسافری از هند» بود.

این سریال یک مجموعه تلویزیونی به کارگردانی قاسم جعفری و تهیه‌کنندگی صدیقه صحت بود که سال ۱۳۸۱ از شبکه سه تلویزیون ایران پخش شد.

سروش گودرزی در نقش رامین، حمید گودرزی در نقش فرزاد، نسرین مقانلو در نقش سیمین، شیرین بینا در نقش فروغ، الهام حمیدی در نقش پروانه، عنایت شفیعی در نقش دایی جلال، مجید مشیری در نقش منصور نادری (پدر رامین)، ایرج نوذری در نقش عموی سیتا، بهنوش طباطبایی در نقش کتی و … از دیگر بازیگران این سریال بودند.

ساره بیات

ساره بیات فارغ‌التحصیل صنایع فرش و سفیر صنایع دستی است که توانسته مدرک بازیگری از یک موسسه آزاد دریافت کند. او بازیگری تئاتر، تلویزیون و سینما را از سال ۱۳۷۹ آغاز کرد و تاکنون علاوه بر بازی در قریب به 20 فیلم بلند سینمایی، فعالیت‌هایی در سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی داشته است.

نقطه اوج موفقیت این بازیگر را می‌توان برای بازی در فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» در سال 1389 دانست که شهرتی جهانی را برای او به ارمغان آورد. ساره بیات برخلاف دیگر بازیگران تن به جریان حاکم سینما نداد و درگیر کسب درآمد از سینما نشد تا کماکان کم و گزیده کار کند.

ویشکا آسایش

ویشکا آسایش از خانواده‌ای اهل هنر و ادب وارد کار بازیگری شد. او خواهرزاده مازیار پرتو، فیلم‌بردار سرشناس سینمای قبل از انقلاب در فیلم‌هایی نظیر قیصر و مجموعه امام علی بود و نوه شین پرتو نویسنده و شاعر نامی و معاصر است؛ بنابراین فعالیتش در عرصه هنری چندان تعجب‌برانگیز نیست.

یکی از کاراکترهای سریال‌های تاریخی، مذهبی که بیش از همه در ذهن مردم ماندگار شده شخصیت «قطام» است که نقش او را در سریال امام علی(ع) ویشکا آسایش در زمانی که تنها 19 سال سن داشت، ایفا می‌کرد. درواقع نخستین فعالیت هنری ویشکا آسایش بازی در سریال «امام علی» به کارگردانی داوود میرباقری است که بازی در در نقش یک ضدقهرمان منفور شهرت خوبی را برای او به همراه داشت. «قطام» زنی اغواگر است که در تاریخ درباره‌اش چیز زیادی نیامده اما محمد بیک زاده، تهیه‌کننده سریال امام علی(ع) که خود مسلط به زبان عربی است و منابع تاریخی صدراسلام را برای ساخت این سریال مرور کرده می‌گوید: «تقریبا در تمام کتاب‌های تاریخی فقط دو سطر برای قطام آمده ولی همان دوسطر کفایت می‌کند که بفهمی این چه کسی است.»

مجموعه تلویزیونی “امام علی (ع)” اولین سریال فاخر تاریخ تلویزیون است که با حرفه‌ای‌ترین عوامل آن زمان سینمای ایران تولید شد و همچنان در عرصه سریال‌های تاریخی مذهبی بی‌رقیب مانده است.

 

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *