معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت؛

بابت مشکلات معیشتی از مردم عذرخواهیم

مریم اصغری

صبح روز گذشته، معاون اول رئیس جمهور به همراه وزیر آموزش و پرورش، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و با همراهی تعدادی از معاونین وزرا، با استقبال محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان رضوی وارد مشهد مقدس شد و در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که در محل استانداری خراسان‌رضوی برگزار شد، حضور یافت.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» اسحاق جهانگیری در بدو ورود به شهر مشهد و در جمع خبرنگاران با درود به ساحت علی ابن موسی الرضا(ع) تاکید کرد: یکی از توفیقات برای هر ایرانی این است که به مشهد سفر کند و به زیارت امام رضا(ع)مشرف شود.

وی در بخشی از صحبت‌های خود با اشاره به فرمایش اخیر رهبر، مبنی بر اینکه «ایران اقتصاد هجدهم دنیاست» مطرح کرد: اقتصاد ایران، اقتصاد بزرگی است و ما نمی‌توانیم آن را همانند اقتصادهای سنتی اداره کنیم.

اقتصاد مقاومتی یک راهبرد است

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه « اقتصاد مقاومتی راهبردی است که هم سطح اقتصاد را مقاوم کرده و هم به ظرفیت توسعه کشور کمک می‌کند» تاکید کرد: لازمه توسعه ملی کشور و عبور از تنگناها، استفاده از تجربیات و فرصت‌های گوناگونی است که در اختیار کشور قرار می‌گیرد.

جهانگیری با اشاره به مفهوم صحیح اقتصاد مقاومتی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی به این معنا نیست که مردم ریاضت بکشند و مسئولین نسبت به فسادها بی‌تفاوت باشند. اقتصاد مقاومتی یک راهبرد است که هم اقتصاد کشور را مقاوم کند و هم به توسعه کشور کمک کند. در واقع اقتصاد مقاومتی نعمتی است که توانسته بین نهادهای مختلف اجماع به وجود آورد.

وی گفت: یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی، کاهش اتکا به درآمدهای نفتی است. نفت باید در بودجه کشور کمرنگ شود و نقش سایر قسمت‌ها مانند مالیات پررنگ‌تر باشد.

جهانگیری با اشاره به مهم‌ترین پیام اقتصاد مقاومتی ادامه داد: مهم‌ترین پیام اقتصاد مقاومتی این بود که اقتصاد به درجه‌ای از تاب‌آوری برسد که بتواند در برابر فشارهای بیرونی دوام بیاورد. ما کارمان را با تحریم‌های شدید سازمان ملل شروع کردیم، البته آن زمان تحریم‌ها سقفی مشخص داشت و کشورهای خاصی تا سقفی معین می‌توانستند از ما نفت بخرند.

تعریف پروژه‌هایی در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی

معاون اول رئیس جمهور افزود: آن تجربه به ما نشان داد تا گلوگاه‌های اصلی که در دوران تحریم بر اقتصاد فشار می‌آورد را شناسایی کنیم. ما در دولت طی مذاکرات با ۱+۵ مطمئن بودیم توافقاتی انجام‌ می‌شود، اما از بابت ماندگاری این توافقات مطمئن نبودیم. پس پروژه‌هایی برای تقویت اقتصاد مقاومتی تعریف کردیم. اکنون نیز خوشحالیم که تعدادی از این پروژه‌ها به نتیجه رسید و فشارهای آمریکا در اثر مقاومت ملت و درایت رهبری، به نتیجه نرسید.

وی با بیان اینکه «یکی از این پروژه‌های به نتیجه رسیده ستاره خلیج فارس بود تا بنزین کشور بتواند به خودکفایی برسد» ادامه داد: در نتیجه فشارهای آمریکا، ما مجبور شدیم در داخل کشور بنزین تولید کنیم و حتی صادرات را نیز انجام دهیم. در میدان پارس جنوبی ما یک میدان مشترک با قطر داریم. در گذشته قطری‌ها دو برابر بیشتر از ما برداشت می‌کردند، در نتیجه طرح‌های اقتصاد مقاومتی، امروز ما به جایی رسیدیم که از قطر بیشتر برداشت می‌کنیم.

اقتصاد مقاومتی، عامل تفاهم

جهانگیری با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی نعمتی بود که توانست بین قوای سه گانه و نهادهای حاکمیتی و اقتصاددانان داخل و خارج دولت تفاهم به وجود آورد مطرح کرد: در سال ۹۲ شش میلیون تن گندم وارد کردیم. اما حالا سال‌هاست در تامین گندم به خودکفایی رسیدیم و گندم‌ ما در داخل تامین می‌شود. فقط در این سال‌های اخیر به خاطر فشار تحریم‌ها ما مجبور شدیم حدود یکی دو تن گندم وارد کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مدیران دلسوز کشور کسانی هستند که بتوانند بهترین استفاده را از فرصت‌ها ببرند، گفت: آمریکا اعلام کرده که در فشار حداکثری علیه ملت ایران شکست خورده و ملت ما با مقاومت خود در این جنگ اقتصادی پیروز شده‌ است.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند «نه عجله نه فرصت‌سوزی» ما باید با تکیه بر توانمندی‌های خود و استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها، تمام مشکلات را حل کنیم.

جهانگیری با اشاره به شرایطی که در سه سال گذشته برای اقتصاد ایران اتفاق افتاده بود بیان کرد: این اتفاق برای هر اقتصاد بزرگی در دنیا می‌افتاد هم اقتصاد آن کشور دچار فروپاشی می‌شد، هم دولت‌هایشان دچار تغییرات بسیار می‌شدند.

اقتصاد کشور در حال عبور از تنگناها است

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه «اقتصاد کشور در حال عبور از تنگناها است» افزود: در سال ۹۰ درآمد کشور از نفت بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار بود اما در سال ۹۹ درآمد ارزی دولت از نفت به حدود ۱۰ میلیارد دلار رسید. با مقایسه این شرایط به معجزه مدیریت و صبوری مردم میرسیم. چراکه ما در این شرایط هم توانستیم شاخص‌های مهم اقتصادی را حفظ کنیم. دنیا نیز فهمیده است که با ملتی متمدن و اقتصادی قوی مقابل است و باید با احترام و تعامل با کشور ایران صحبت کند.

جهانگیری با اشاره به اینکه «برای ما افتخار نیست که مردم در سختی زندگی کنند» اضافه کرد: برای ما افتخار نیست که در دولت فعلی مردم برای مایحتاجی مانند مرغ در صف بایستند. ما بابت مشکلات معیشتی از مردم عذرخواهیم. باید بتوانیم طوری دولت را تحویل دهیم که هم مردم را واکسینه کرده و هم از تحریم‌ها عبور کرده باشیم.

وی با اشاره به اهمیت رفع موانع مقرراتی در چرخه تولید کشور بیان کرد: گاهی اوقات برخی دستگاه‌ها بر اساس یک سری از مجوزهای سنتی، برای تولید سنگ‌اندازی می‌کنند. بنابراین ما باید بتوانیم مقرراتی را که برای تولید مانع‌تراشی می‌کنند را از میان برداریم.

نقش خراسان رضوی در اقتصاد کشور

وی با اشاره به نقش مهم خراسان رضوی در اقتصاد کشور، گفت: استان خراسان رضوی ظرفیت‌های بالایی دارد و با ۲ کشور خارجی هم‌مرز است که می‌توان از بازارهای این دو کشور به نفع اقتصاد خود استفاده کنیم.

جهانگیری با اشاره به شرایط و پتانسیل‌های کنونی این استان در زمینه های صنعتی، کشاورزی، خدمات و گردشگری زیارتی، گفت: این استان می تواند همواره به کانون های مهم توسعه و پیشرفت ایران تبدیل شود .

وی همچنین با اشاره به اهمیت هم مرز بودن این استان با دو کشور دوست و همسایه، افزود: این ظرفیت می تواند زمینه صدور کالاها و ارتباط اقتصادی با این کشور ها را فراهم کند.

معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد: تجارت را یکی از مهم‌ترین موضوعات استان خراسان رضوی است. ما بیش از کل صادرات‌مان به اتحادیه اروپا، به افغانستان صادرات داریم. این کشور برای ما بازار بزرگی است. بخش خصوصی استان نیز بسیار به صنعت این استان کمک کرده و خراسان رضوی دارای ظرفیت‌های خوبی در صنعت و کشاورزی است.

وی در پایان بندی صحبت‌های خود نیز اشاره کرد: آب دریای عمان و خلیج فارس در حال انتقال به مرکز ایران است و این مسئله نیز به توسعه کشاورزی در کشور کمک بسیاری خواهد کرد. ما طرح آب‌رسانی به استان‌های خراسان و سیستان و بلوچستان را نیز در دستور کار داریم.

افتتاح فاز یک تقاطع غیر همسطح آزادگان مشهد

شایان ذکر است شرکت در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان، بهره‌برداری از سه سطح پروژه بزرگ «تقاطع غیر همسطح آزادگان مشهد» شامل زیرگذر، میدان و یکی از پل‌های پروژه، افتتاح مجتمع بزرگ آموزشی ورزشی المهدی (عج) و برگزاری نشست با نخبگان از دیگر برنامه‌های سفر معاون اول رئیس جمهور به مشهد بود.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *