در گفتگوی اختصاصی صبح امروز با استاندار خراسان رضوی مطرح شد؛

راهکارهای معتمدیان برای رفع بزرگترین حاشیه‌نشینی کشور

سیده ریحانه موسوی

استاندار خراسان رضوی گفت: استان خراسان رضوی با وسعت و جمعیتی که دارد دومین استان بعد از تهران است که بودجه آن نسبت به این موضوع، پایین است و با اعتبارات موجود کار خاصی نمی‌توان انجام داد و فقط می توان با آن امور روزمره را مدیریت کرد.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» معتمدیان در نشستی که در حاشیه بازدید از روزنامه ” صبح امروز ” برگزار شد افزود: در رابطه با موضوع حاشیه نشینی در مشهد مقدس اعتقادمان این است که نباید آن را در سطح استان ببینیم، بلکه باید آن را در سطح ملی دنبال کنیم و توجه ملی به این موضوع جلب شود‌. یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت که معادل ۲ تا ۳ استان است در حاشیه شهر مشهد زندگی می‌کنند، اقدامات زیادی در این حوزه انجام گرفته اما کار‌های بسیاری نیز باقی مانده است و تمام تلاش ما این است تا بتوانیم یک نوع هماهنگی ایجاد کنیم.

حل مشکلات حاشیه‌نشینی

وی بیان کرد: ما باید در سطح استان و ملی به دنبال حل مشکلات حاشیه‌نشینی در مشهد مقدس باشیم که این امر نیازمند عزم ملی در مجلس، دولت و حاکمیت است؛ در چهار ماه گذشته در حوزه عمرانی نقشه راهی را تدوین کرده‌ایم و در قالب ستاد بازآفرینی شهری بلوک بندی انجام داده‌ایم و شاخصه و اقدامات روبنایی و زیربنایی را مشخص کرده‌ایم.

استان خراسان رضوی با وسعت و جمعیتی که دارد دومین استان بعد از تهران است که بودجه آن نسبت به این موضوع، پایین است و با اعتبارات موجود کار خاصی نمی‌توان انجام داد و فقط می توان با آن امور روزمره را مدیریت کرد

مسکن سرفصل ساماندهی حاشیه مشهد

معتمدیان تصریح کرد: در خصوص بحث مسکن که به‌عنوان سرفصل ساماندهی حاشیه شهر مشهد مطرح است نیز مشخص کرده‌ایم  که چه تعداد پروژه باید انجام بگیرد که در قالب میانگین کشوری است. در حوزه توسعه مناطق مختلف شاخصه‌های متفاوتی داریم؛ در بحث فضای آموزشی سرانه ما نزدیک به میانگین کشوری است که در سطح شهرستان مشهد چهار متر و در حاشیه شهر یک متر است.

در یک قدمی وضعیت مطلوب

وی ابراز کرد: سرانه بهداشتی، درمانی و ورزشی ما چهار صدم است که در واقع می‌توان گفت صفر است، در بخش فرهنگی نیز وضعیت خوبی نداریم که این موارد را نیز مشخص کرده و کار کارشناسی روی آن انجام می‌شود که وضعیت موجود و وضعیت مطلوب چگونه است و تا رسیدن آن به وضعیت مطلوب چه کارهایی باید انجام دهیم.

رسیدگی به مسائل زیربنایی و رو بنایی

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: در خصوص موارد زیربنایی که شامل آب و فاضلاب، برق و گاز است و همچنین مباحث روبنایی نیز مواردی همچون مدرسه سازی، ساخت درمانگاه ،اماکن ورزشی و پارک نیازمند هشت هزار میلیارد اعتبار است تا به میانگین کشوری رسیده و عدالت اجتماعی برقرار شود و مردمی که در حاشیه شهر هستند باید از امکانات عمومی و رفاهی برخوردار باشند که این اقدامات ممکن است سال‌ها طول بکشد‌.

دغدغه استانداری، دورنمای کار است

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ما دورنمای کار است یعنی می‌خواهیم چه کنیم و حاشیه شهر را به کجا برسانیم؟ تشریح کرد: در این راستا نقشه راه را تدوین کرده‌ایم و کاملاً کارشناسی شده نظرات دستگاه‌ها را اساس شاخص‌های توسعه مدیریتی قرار داده‌ایم. ما در بخش دولت رایزنی‌هایی جدی انجام داده‌ایم و ملاقات‌های مختلفی با آقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ترتیب داده‌ایم اما متاسفانه در تامین منابع مالی برای توسعه حاشیه شهر مشهد مشکل داریم و اعتبارات استانی بسیار ناچیز است.

شرایط ویژه وام مسکن

معتمدیان ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در حاشیه شهر باید به آن توجه کنیم ساخت مسکن است که می توان با شرایط ویژه و یک وام ۵۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه و مقداری هم به عنوان کمک بلاعوض از طرف دولت و مشارکت نهادهای عمومی گره مسکن سازی باز شود، که در حال پیگیری است.

در خصوص بحث مسکن که به‌عنوان سرفصل ساماندهی حاشیه شهر مشهد مطرح است نیز مشخص کرده‌ایم  که چه تعداد پروژه باید انجام بگیرد که در قالب میانگین کشوری است

 

چالش تامین زمین

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما تامین زمین است زیرا در حاشیه شهر زمینی وجود ندارد، توضیح داد: در این راستا با تعاملی که با آسان قدس انجام داده‌ایم به توافقات بسیار خوبی رسیده‌ایم و ۳ تا ۴ عدد از پرونده‌های عمرانی که در استان بلاتکلیف مانده بود تعیین تکلیف کردیم. اقدامات تامین زمین بخش مسکن نیز در حال اتمام است و برای اولین بار بنیاد مستضعفان در کلان شهر ورود پیدا کرده و رسماً  معین حاشیه شهر شده است.

احداث بیمارستان ۵۴۰ تخت‌خوابی

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما قفل‌هایی که در حاشیه شهر باعث می‌شود تا کارها پیش نروند را پیدا کرده‌ایم و با جهت گیری که در حاشیه شهر انجام دادیم در خصوص بحث و درمان موافقت وزیر بهداشت را نیز گرفته‌ایم، همچنین جهت امر درمان  موافقت آقای نوبخت را برای احداث  بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی در حاشیه شهر مشهد اخذ نمودیم این کار بسیار سنگین و زمانبر است اما به هر حال باید از جایی شروع شود.

مدیریت مهاجرت معکوس

وی با ابراز اینکه طرح بعدی ما مدیریت مهاجرت معکوس است که در مورد آن در حال اشراف، شناخت و صحبت با مردم هستیم تا زمینه‌های بازگشت را فراهم نماییم، تبیین کرد: ما در روستا‌ها عمدتا در سنوات گذشته نگاه ساختاری و زیربنایی داشته‌ایم و بعد از انقلاب اتفاقات زیادی در این خصوص صورت گرفته است.

وجود انشعابات و ارتباطات در بیشتر روستاها

معتمدیان اظهار کرد: بیش از ۹۰ درصد روستاهای ما دارای گاز می‌باشند و بیشتر آنها مشکل آب، برق و ارتباطات ندارند اتفاقی که در هیچ کجای دنیا رخ نمی‌دهد، اما باز هم همچنان شاهد مهاجرت روستاییان هستیم که دلیل آن مشکل اشتغال است، که قطعاً در این زمینه از آنان حمایت خواهیم کرد.

استفاده از ظرفیت‌های نهاد‌های حاکمیتی

وی توضیح داد: در خصوص بحث استفاده از ظرفیت‌های نهادهای حاکمیتی مانند بنیاد علوی، بنیاد برکت، قرارگاه سازندگی و ده‌ها نهاد که در کشور مأموریت سازمانی و توسعه مناطق کمتر برخوردار را بر عهده دارند نیز هماهنگی‌هایی ایجاد خواهیم کرد، تقسیم کار انجام می‌دهیم و بر اساس توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها کارهایمان را پیش می‌بریم تا به آنها سرعت ببخشیم.

ساماندهی بافت پیرامون حرم

وی با عنوان اینکه بحث ساماندهی بافت پیرامونی حرم  مطهراز موضوعات مهم و اثر‌گذار در سطح شهرستان و حتی استان، ملی و بین‌المللی است، زیرا مشهد‌الرضا متعلق به جهان اسلام و تشیع است، گفت: سوا از بحث کرونا ۳۰ تا ۴۰ میلیون زائر دارد. این طرح از ۲۵ سال قبل انجام شده وطبیعی است که بعد ۱۰ سال در آن باز‌نگری انجام شود و نقاط ضعف و قوت آن را به‌روز رسانی کنیم، اما این فرآیند بسیار طولانی شده است.

معتمدیان اشاره کرد: دولت مصمم شد تا بازنگری را انجام دهد و سازمان راه و شهر‌سازی به عنوان یک نهاد حاکمیتی که هم جایگاه قانونی دارد و هم فرادولتی و مجموعه بالا‌دستی است، در سطح کلان بر تمام فعالیت‌های شهری نظارت کند.

وی بیان کرد: ما به دنبال این هستیم تا شرایطی را فراهم کنیم که خود مجاورین نیز در بافت پیرامون حرم اسکان داشته باشند که این اتفاق کمتر رخ داده و ارتفاع‌سازی‌هایی که خارج از چهارچوب انجام می‌شود شرایط را برای سکونت مردم فراهم نکرده، توان حضور در این مناطق را ندارند و بیشتر جنبه انتفاعی و بازار‌هایی که ایجاد شده را دارد.

معتمدیان تفویض کرد: امروز ما نیاز به طرحی مدرن، به‌روز و با نگاه به اصلاح ایرادات طرح گذشته داریم، این اتفاق بر‌اساس توافقی که استاندار وقت با شهرداری و وزارت راه داشته‌اند رخ داده، بهترین مشاوران انتخاب شده‌اند و کار صورت گرفته است. باید به این طرح از مناظر مختلف فنی، اقتصادی، عمرانی، شهری، امنیتی و اجتماعی نگاه شود و دستگاه‌‌های مختلف باید در مورد آن اظهار نظر کنند، آستان قدس رضوی به عنوان نهادی که مسئولیت مستقیم دارد در بافت پیرامونی حرم مطهر بسیار تاثیر‌گذار بوده است.

تخلف در حوزه شهرسازی

وی ادامه داد: در بحث شهرسازی در حوزه بافت پیرامونی حرم تخلف‌هایی صورت گرفته، که اکنون در دستگاه‌های نظارتی سطح استانی و ملی در حال پیگیری است، و در پنج ماهی که در استان بوده‌ایم ده‌ها جلسه در این خصوص با نمایندگان مجلس و شورای شهر برگزار کرده و سیاست‌ها را تدوین نموده‌ایم تا این پرونده را به سرانجام برسانیم و مشمول گذشت زمان نشود.

معتمدیان استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: ما شرایط را برای سرمایه‌گذاری مردم و مجاورین حرم فراهم کرده‌ایم و ضوابط را به نفع مردم تغییر داده‌ایم که از نکات برجسته این طرح است.

وی در پایان ابراز کرد: در بحث بیماری کرونا با همدلی که در سطح استان توسط تمام نهادها انجام شده، پیش هستیم که جای تقدیر و تشکر دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *