رئیس کانون وکلای استان‌های خراسان مطرح کرد:

عدم حمایت حاکمیت از وکلا

ریحانه موسوی

رییس کانون وکلای دادگستری استان‌های خراسان در پاسخ به پرسش «صبح امروز» در رابطه با ایجاد تغییراتی در آزمون وکلا و تأثیر آن گفت: حاکمیت در همراهی با کانون وکلا پای کار نمی‌آید در حالی که در بسیاری از کشور‌های دیگر حاکمیت برای وکالت‌های معاضدتی هر سال اعتبارات کلانی را تخصیص می‌دهند که مثلا این رقم در انگلستان سالانه ۲ میلیون پوند است.

 

زاهدیان: حاکمیت در همراهی با کانون وکلا پای کار نمی‌آید در حالی که در بسیاری از کشور‌های دیگر حاکمیت برای وکالت‌های معاضدتی هر سال اعتبارات کلانی را تخصیص می‌دهند

 

به گزارش «صبح امروز» مجتبی زاهدیان صبح روز گذشته به مناسبت «شصت و هشتمین سالروز استقلال کانون وکلای دادگستری» و همچنین “روز وکیل” در نشست خبری خود با اصحاب رسانه افزود: در ایران دستمزدهای وکالت‌های تسخیری نیز پرداخت نمی‌شود و بزرگترین دغدغه ما به خطر افتادن استقلال وکلا با تصویب برخی از قانون‌ها و عدم اشتغال وکلاست.

وی بیان کرد: دستگاه قضایی بدون وجود وکیل معنی ندارد؛ زیرا در بسیاری از دعاوی یک طرف دعوا حاکمیت است؛ بنابراین وکیل باید بتواند آزادنه از حقوق موکلان خود در برابر حاکمیت دفاع کند. استقلال نهاد وکالت به معنای عدم تابعیت از قانون و فقدان نظارت بر این نهاد نیست.

لزوم عدم دخالت در وکالت

وی ادامه داد: نظارت بر نهاد وکالت باید قانونی باشد، اما دخالت در آن صورت نگیرد. بنابراین استقلال نهاد وکالت بدان معنا است که وقتی وکیل از حقوق قانونی موکل خود دفاع می‌کند نباید نگران پیگرد این اقدام قانونی خود باشد.

رییس کانون وکلای دادگستری خراسان با بیان اینکه «وکیل نباید وابستگی اداری به حاکمیت داشته باشد که نکته‌ای مثبت و از نشانه‌های اقتدار قانون است» تشریح کرد: در بسیاری از دعاوی، یک طرف دعوا حاکمیت است. وکیلی که از حاکمیت پروانه فعالیت گرفته چگونه می‌تواند نگران ابطال پروانه خود نباشد؟ گرچه مسوولان قوه قضاییه تاکید به استقلال دارد، اما اقدامات انجام شده، با شعار استقلال وکلا منافات دارد.

 

حسن‌زاده: طی دو سال گذشته وکلای خراسان بیش از ۱۴ هزار مشاوره رایگان به مردم ارائه داده‌اند و علاوه بر این مشاوره‌های روزانه نیز در کمیته امداد، بهزیستی و مجتمع‌های قضایی صورت می‌گیرد. در این مدت هزار و ۶۰۰ نفر از وکلای خراسان وکالت رایگان افراد را بر عهده گرفته‌اند

 

وی با بیان اینکه «لازمه تامین حقوق جامعه در استقلال وکیل و کانون وکلا در دفاع از حقوق موکلان است» تصریح کرد: هر روندی که به محدودیت استقلال وکیل بیانجامد، نقض حقوق عامه مردم را به دنبال خواهد داشت. ضرورت و شان نزول دستگاه قضایی این است که در اختلافات افراد، از هرگونه اقدام برای انتقام‌گیری شخصی ممانعت نماید و برای اجرای عدالت شکایات خود را به دستگاه عدلیه بسپارند و در این فرایند لازمه اجرای عدالت، وجود وکیل است که با آشنایی با قوانین بتواند در اجرای صحیح روند امور، کمک کار قاضی برای صدور رای عادلانه باشد.

عدم معرفی درست نهاد‌های مدنی

زاهدیان ادامه داد: ما مخالف نظارت نیستیم، اما نباید دخالتی در کار وکلا صورت گیرد. نفی استقلال وکلا مردم را ناامید می‌کند، شان نزول عدلیه را زیر سوال می‌برد که نتیجه آن خدشه‌دار شدن حقوق وکلا و از بین رفتن حقوق مردم است. با آمدن آقای رئیسی که از بدنه قوه قضاییه است، خوشبختانه روند خوبی برای تعامل و اجرای حقوق متقابل در جریان است، اما مشکل اینجاست که در طول سالیان گذشته نتوانسته‌ایم به درستی ظرفیت نهادهای مدنی را به مردم معرفی کنیم.

گرانی هزینه وکالت؛ عامل عدم رجوع شاکیان

رییس کانون وکلای دادگستری خراسان تشریح کرد: در کشور حدود ۸۰ هزار وکیل داریم، اما تا کنون از طرف حاکمیت و رسانه‌های گروهی برای استفاده بهینه از این نهاد مدنی تلاش نشده است. در حالی که عدم مراجعه به وکیل، باعث افزایش پرونده‌ها و طولانی شدن دادرسی می‌شود. البته برخی گرانی هزینه وکالت را یکی از دلایل عدم رجوع شکات به وکلا ذکر می‌کنند که تا حدودی درست است. باید در نظر داشت که به دلیل عدم فرهنگ‌سازی،افرادی که توانایی پرداخت هزینه‌ها را نیز دارند  نیاز به وکیل را الزامی نمی‌بینند.

قبولی بیش از سه هزار وکالت رایگان در استان

وی عنوان کرد: وکلای خراسان سال گذشته بیش از سه هزار وکالت رایگان را قبول کرده‌اند که البته این آمار جدا از وکالت‌های سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی است. البته باید توجه داشت به دلایل گفته شده بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد از وکلای ممتاز استان‌های خراسان بیکار‌ هستند و پروانه خود را تمدید نکرده‌اند. در حالی که اگر فرهنگ‌سازی لازم صورت گرفته بود مردم برای احقاق حق خود به وکلا مراجعه می‌کردند.

حسن‌زاده با بیان اینکه «طی ۲ سال گذشته وکلای خراسان بیش از ۱۴ هزار مشاوره رایگان به مردم ارائه داده‌اند» خاطرنشان کرد: علاوه بر این مشاوره‌های روزانه نیز در کمیته امداد، بهزیستی و مجتمع‌های قضایی صورت می‌گیرد. در این مدت هزار و ۶۰۰ نفر از وکلای خراسان وکالت رایگان افراد را بر عهده گرفته اند که این تعداد سوای وکالت تسخیری است و هر ماه ۱۳۰ نفر وکیل تسخیری فقط در شهر مشهد برای دفاع در جرایم کلان انجام وظیفه می‌کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *