رئیس مرکز علمی- کاربردی سازمان همیاری خراسان رضوی مطرح کرد:

برگزاری اولین نشست بین‌المللی آموزش‌های علمی-کاربردی شرق کشور

رئیس مرکز علمی- کاربردی سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی گفت: اولین نشست بین‌المللی آموزش‌های علمی-کاربردی در شرق کشور با حضور چند دانشگاه از کشور افغانستان در پنجم اسفندماه برگزار خواهد شد. درواقع یکسری از مراکز علمی-کاربردی حاضر در خراسان رضوی، به عنوان مراکز منتخب برای این نشست انتخاب شدند که یکی از این مراکز، مؤسسه آموزش و مشاوره شهرداری‌های خراسان رضوی است.

سارا شهرکی در گفت‌وگو با روزنامه «صبح امروز» در رابطه با برگزاری نخستین نشست بین‌المللی دانشگاه‌های علمی-کاربردی استان اظهار کرد: اولین نشست بین‌المللی آموزش‌های علمی-کاربردی در شرق کشور با حضور چند دانشگاه از کشور افغانستان در پنجم اسفندماه برگزار خواهد شد. درواقع یکسری از مراکز علمی-کاربردی حاضر در خراسان رضوی، به عنوان مراکز منتخب برای این نشست انتخاب شدند که یکی از این مراکز، مؤسسه آموزش و مشاوره شهرداری‌های خراسان رضوی است.

به گفته وی، مدعوین حاضر در این نشست شامل رؤسای هشت دانشگاه کشور افغانستان به همراه تعدادی از مدیران و رؤسای دانشگاه‌های علمی-کاربردی و مقامات مرتبط این حوزه _ایرانی و افغانستانی_ در وزرات علوم و فناوری کشور هستند.

آموزش همراه با مهارت‌آموزی در دانشگاه‌های علمی-کاربردی

شهرکی با اشاره به نوع آموزش در دانشگاه‌های علمی-کاربردی تشریح کرد: تفاوتی که دانشگاه‌های علمی-کاربردی با دیگر دانشگاه‌های علمی کشور دارد بحث کاربردی بودن آموزش‌ها است. درواقع آموزش‌هایی که در این دانشگاه‌ها ارائه می‌شود همراه با مهارت‌آموزی است.

به گفته وی، هدف از این نشست انجام رایزنی‌های لازم در راستای افزایش مراودات علمی- دانشگاهی دو طرف ایران و افغانستان است.

رئیس مرکز علمی- کاربردی سازمان همیاری شهرداری‌های خراسان رضوی با بیان اینکه «در جهان امروز، تمامی مشاغل به سوی مشاغل مهارت‌محور در حال حرکت هستند» خاطرنشان کرد: بنابراین رابطه‌ای تنگاتنگ بین آموزش‌هایی که در دانشگاه‌های علمی-کاربردی ارائه می‌شود با آنچه که بازار کار به آن نیاز دارد، وجود دارد. از این رو در کشور افغانستان، تمایل بسیار زیادی برای آموزش و یادگیری این مهارت‌ها در داخل ایران وجود دارد.

شهرکی توضیح داد: رشته‌هایی که در این نشست ارائه می‌شود، رشته‌های مرتبط با آتش‌نشانی، قطار شهری و مترو است. درواقع مهارت‌های مربوط به این دسته از رشته‌ها در کشور افغانستان نوپاتر از ایران است؛ بنابراین نیاز به آموزش‌های بیشتری در این حوزه برای افغانستانی‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین قرار است در این نشست، مدعوین یکسری بازدیدهایی از امکانات، کارگاه‌ها و فضای آموزشی مراکز حاضر در این نشست خواهند داشت. باید توجه داشت که برگزاری این نشست نتیجه تلاشی است که در خراسان رضوی صورت گرفته و کاملا داخل استانی است.

رئیس مرکز علمی- کاربردی سازمان همیاری شهرداری‌های با اشاره به تأثیر شرایط جغرافیایی استان در برگزاری این نشست گفت: مرزی که خراسان رضوی با کشور افغانستان دارد در برگزاری این نشست بسیار تأثیرگذار بوده است. درواقع استان ما به دلیل شرایط مرزی و همجواری که با کشور افغانستان دارد فرایند چنین مراوداتی را تسهیل می‌کند.

شهرکی در پاسخ به این پرسش که آیا همکاری بین دانشگاه‌های علمی-کاربردی داخل استان با کشور افغانستان می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته و ادامه‌دار باشد؟ تشریح کرد: این دسته از نشست‌ها ادامه‌دار خواهد بود. درواقع نشست دو روزه‌ای که در پنج اسفندماه برگزار شود، اولین نشست از مجموع سلسله نشست‌هایی است که برنامه‌ریزی شده و بنا بر این است که این مجموع نشست‌ها ادامه‌دار و مراودات ما با دانشگاه‌های کشور افغانستان به صورت بلندمدت باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *