کارتن خواب ها و افزایش مراجعه آن ها به اقامتگاه های شبانه

فاطمه تنانی

مشهد، با داشتن بیشترین تعداد حاشیه‌نشین در کشور وضعیت متفاوتی نسبت به سایر شهرها دارد. درواقع از آنجا که تعداد زیادی حاشیه‌نشیسن در این شهر وجود دارد به دلیل وضعیت اقتصادی نامناسب، احتمال گرایش افراد به اعتیاد و به دنبال آن کارتن‌خوابی افزایش می‌یابد. از سویی دیگر شرایط کرونا و طولانی شدن حضور این بیماری در کشور و جهان موجب شده شرایط برای این افراد خطرناکتر شود. چراکه کارتن‌خوابی منجر می‌شود افراد بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی رفتاری خطرآمیز داشته باشند.

افراد در مراکز متجاهر و کارتن‌خوابی با حکم قضایی پذیرش می‌شوند و در حال حاضر تا یک سال در آنجا اقامت خواهند داشت

 

به گزارش روزنامه «صبح امروز» بر اساس آماری که اخیرا بهزیستی خراسان رضوی ارایه کرده تعداد معتادان متجاهر در شهرستان مشهد به  6 هزار نفر رسیده است. سوال اینجاست که با توجه به چنین وضعیتی شهرداری و بهزیستی هر کدام چه تدابیری برای ساماندهی این افراد در نظر گرفتند؟ در این راستا حمیدرضا پوریوسف، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در مورد وضعیت اقامت‌گاه‌های گذری در مشهد اظهار می‌کند: از مجموع 100 مرکز اقامتی موجود در استان 35 مرکز در مشهد فعال است. مراکز گذری مختص بانوان واقع در بلوار توس است و در حال‌حاضر نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا حضور زنان متجاهر در مرکز محدود شده است.

افزایش مراجعه کارتن‌خواب‌ها به سرپناه‌های شبانه

وی با بیان اینکه «دو مرکز از مجموع شلترها و سرپناه‌های شبانه در مشهد مخصوص بانوان است که از ساعت 8 شب تا 5 صبح پذیرش دارند و خدمات ارایه می‌کنند» تشریح می‌کند: معمولاً در فصول سرد سال مراجعه به شلترها بیشتر می‌شود، ولی خدمات در این مراکز تابع فصل نیست و در تمام فصل‌های سال به خاطر مراجعات روزانه پذیرش داریم. نکته اینجاست که در حال حاضر به‌دلیل عدم فعالیت اقامتگاه‌های وابسته به دانشکده علوم‌پزشکی، مراجعه به مراکز بهزیستی بیشتر از قبل شده است.

 

با توجه به موافقتی که استاندار از دبیر کل ستاد مواد مخدر دریافت کرده است ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر در دو ماه آخر امسال و سال آینده به 6 تا 7 هزار نفر افزایش یابد

 

به گفته وی، افراد در اقامتگاه‌های مخصوص کارتن‌خواب‌ها با حکم قضایی پذیرش می‌شوند و تا یک سال در آنجا اقامت خواهند داشت. یکی از مراکز دایمی نگهداری کارتن‌خواب‌ها در مشهد به عنوان ماده 16، مرکز اکبرآباد است. همچنین مرکز کارتن‌خواب‌های موقتی که در فصل‌ سرد با کمک شهرداری جمع‌آوری شدند واقع در خیابان کوشش است که حدود 195 نفر در آنجا حضور دارند.

همه کارتن‌خواب‌ها قابل درمان نیستند

پوریوسف درباره مدت اقامت افراد در این مراکز توضیح می‌دهد: افراد به مدت پنج ماه یا بیشتر در این مراکز حضور دارند. در یکی از بخش‌های مراکز اقامتی و درمان این افراد تحت درمان قرار می‌گیرند. تعدادی از آن‌ها _در صورت داشتن ظرفیت لازم_ توسط مددکاران شناسایی شده و به خانواده‌هایشان بازگردانده می‌شوند. درواقع تمامی این افراد قابل درمان نیستند. هدف ما این است که وقتی از این مراکز بیرون می‌روند وضعیت بهتری داشته باشند.

وی تشریح می‌کند: افراد در مدتی که در این مراکز حضور دارند تعدادی درمان شده و تحویل خانواده می‌شوند. همچنین فرایند اشتغال و جامعه‌پذیری آن‌ها انجام می‌شود تا با خیال راحت از این مراکز خارج شوند. قطعأ در مراکز بانوان، خدمات درمان و بهداشت بهتر انجام می‌شود.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در مورد نظارت بر این افراد در بیرون از مراکز بیان می‌کند: در حال‌حاضر برای مراکز توانمندسازی و جامعه‌پذیری خاص بانوان مجوز دریافت کردیم و به زودی در استان راه‌اندازی می‌شود. درواقع این مراکز مخصوص اقدامات حمایتی لازم پس از خروج بانوان بازپروری شده از اقامتگاه‌های ماده 16 است. درواقع افراد می‌توانند پس از خروج از اقامتگاه‌های تحت نظارت بهزیستی برای دریافت خدمات بیشتر به این مراکز مراجعه کنند.

وی می‌افزاید: به طور کلی خانم‌های بازپروری شده در مراکز اقامتی ماده 16 پس از خروج از آن به مراکز شلتر معرفی می‌شوند تا جای خواب داشته باشند. کسی که قصد دارد از مواد مخدر استفاده کند در شلترها به آن‌ها مواد مخدر قانونی یا متادون داده می‌شود تا کمتر آسیب ببینند.

به گفته پوریوسف، با توجه به ورود دادستان، شهرداری، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و … در این مسأله و با توجه به موافقتی که استاندار از دبیر کل ستاد مواد مخدر دریافت کرده است ظرفیت پذیرش معتادان متجاهر را در دو ماه آخر امسال و سال آینده به 6 تا 7 هزار نفر افزایش یابد. این اقدام باعث می‌شود که اکثر افراد کارتن‌خواب مشهد در این مراکز اقامتی پذیرش شوند که در فصل‌های  سرد در بیرون و مکان‌های پر آسیب حاشیه شهر نباشند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *