تهیه کننده «سلمان فارسی» توضیح داد؛

سریال 20هزار نفره!

سرویس فرهنگ

«سلمان فارسی» یک مجموعه تلویزیونی در حال ساخت به کارگردانی داوود میرباقری و تهیه‌کنندگی حسین طاهری است که تصویربرداری آن از حوالی آذرماه سال گذشته آغاز شده است و از آنجایی که جزو کارهای الف ویژه تلویزیون محسوب می‌شود تا ۵ سال تصویربرداری‌اش طول خواهد کشید. این مجموعه تاریخی 50 قسمته به دوران زندگی، زمانه و مهاجرت سلمان فارسی از تولد تا صدر اسلام، در سه مقطع ایران دوره ساسانی، بیزانس و حجاز صدر اسلام می‌پردازد.

کرمان، قشم، خراسان، سمنان، بخشی از تهران و قم از جمله لوکیشن‌های قطعی این مجموعه هستند و احتمالاً لوکیشنی در ورامین هم خواهند داشت. البته به دلیل تعداد لوکیشن‌های تاریخی، کشور ترکیه هم قرار بود یکی از مناطق عوامل این مجموعه برای فیلم‌برداری باشد.

علیرضا شجاع نوری در این مجموعه بازیگر نقش سلمان فارسی خواهد بود. فرهاد اصلانی نیز از دیگر بازیگران این سریال است. بر پایه آنچه در رسانه‌ها منتشر شده‌است، حضور علی دهکردی نیز در این سریال قطعی شده‌است. مهرماه ۱۳۹۸، تهیه‌کننده این مجموعه در مورد بازیگران به رسانه‌ها گفته بود که ۲۰ هزار بازیگر از سراسر کشور شناسایی شده و ۱۵۰۰ شخصیت در سریال حاضرند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از ایسنا، اکنون نیز تهیه کننده سریال «سلمان فارسی» با تایید اینکه در مجموع ۲۰ هزار نفر از سراسر کشور مقابل دوربین‌های این سریال تاریخی ـ مذهبی ایفای نقش می‌کنند، درباره نحوه حضور این بازیگران در صحنه و همچنین روند ساخت این سریال با توجه به اینکه دورنمایی برای پایان کرونا وجود ندارد، توضیحاتی را مطرح کرد.

ماجرای حضور ۲۰ هزار نفر مقابل دوربین «سلمان فارسی» چیست؟

حسین طاهری در پاسخ به این پرسش که «گفته شده حدود ۲۰ هزار نفر در سراسر کشور برای بازی در سریال سلمان فارسی، شناسایی شده اند و تاکنون با شش هزار نفر، گفت و گو شده است؟ این افراد چگونه به پروژه اضافه می‌شوند؟» توضیح داد: ما این تعداد از عزیزان را شناسایی کرده‌ایم و با آنها گفت‌وگوهایی داشته‌ایم، اما این گفت‌وگو و نام نویسی به منزله حضور قطعی در سریال نیست.

او ادامه داد: پروژه «سلمان فارسی» در طول پنج سالی که ساخت آن به طول خواهد انجامید به فراخور نیاز پروژه و در فصول مختلف با این عزیزان تماس می‌گیرد تا از حضور آنها بهره ببرد. در یک سال گذشته هم حدود ۱۵۰۰ نفر از همین عزیزان بسته به نیاز پروژه به کار دعوت شده‌اند و جلوی دوربین رفته‌اند.

این تهیه کننده درباره روند ساخت سریال «سلمان فارسی» توضیح داد: این مجموعه ابعاد پیچیده و متنوعی دارد، چراکه ما با یک کار تولیدی فنی صرف، روبه‌رو نیستیم، اما با وجود مشکلاتی که کرونا ایجاد کرد ما طبق برنامه پیش رفته‌ایم و همه از میزان پیشرفت کار راضی‌اند.

بررسی لوکیشن‌های داخل و خارج کشور

او در پاسخ به اینکه فیلمبرداری «هم اکنون فیلم برداری در کدام لوکیشن ادامه دارد و چه مناطق دیگری در فهرست لوکیشن‌های آینده قرار دارند؟» توضیح داد: فیلمبرداری بسته به شرایط جوی، آماده بودن دکورها و آمادگی بازیگران در لوکیشن‌های استان سمنان و شهرک سینمایی نور ادامه دارد. گروه‌های مختلف پروژه همزمان در حال بررسی لوکیشن‌های داخل و خارج کشور هستند تا بسته به نیازهای پروژه، لوکیشن‌های بعدی، انتخاب و بعد از بررسی‌های همه جانبه، ساخت و ساز دکورها در آنها انجام شود.

طاهری درباره اینکه «با توجه به دورنمای پایان کرونا ساخت سریال  با چه دشواری‌های احتمالی مواجه است؟» اظهار کرد: دو ماه بعد از آغاز فیلمبرداری، کرونا از راه رسید. چون سلامت تک تک افراد حاضر در پروژه برایمان اهمیت داشت با وجود برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل انجام شده بود، بعد از پایان تصویربرداری در کرمان و قشم، فیلمبرداری را حدود چهار ماه متوقف کردیم. در این چهار ماه، گروه سازنده سریال با توجه به محدودیت‌های تردد، لوکیشن‌های داخلی مانند شهرک‌های سینمایی غزالی، نور و استان سمنان را جایگزین لوکیشن‌های خارجی مانند ترکیه و ارمنستان کردند و برنامه ریزی جدید بر مبنای شرایط روز انجام شد. نهایتا فیلمبرداری مجدد دهم مرداد امسال که مصادف با عید قربان بود در اطراف شاهرود از سر گرفته شد اما پیش از آغاز مجدد فیلمبرداری، عمده افرادی که مستمر با سریال «سلمان فارسی» همکاری می‌کردند به مدت یک سال، تحت پوشش بیمه کرونا قرار گرفتند و برای آنها پرونده پزشکی تشکیل شد.

لزوم تنوع بازیگران در پروژه

این تهیه‌کننده ادامه داد: دستورالعمل‌های بهداشتی مرکز بهداشت و درمان سازمان صداوسیما با حضور بهداشت یار ثابت و مقیم به دقت در دستور کار قرار گرفت. با آغاز فیلمبرداری مجدد، هر روز افراد حاضر در پروژه بر اساس پروتکل‌های بهداشتی، کنترل و تب سنجی شده و می‌شوند. این اقدامات در دفتر مرکزی تهران، شهرک‌های سینمایی غزالی و نور، کارگاه‌ها و محل فیلم‌برداری و همین‌طور لوکیشن‌های استان سمنان مستمر انجام می‌شد. ضمن اینکه روزانه حدود ١٥٠٠ ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده در میان عوامل سریال توزیع می‌شد و می‌شود. تمام این موارد به علاوه حضور مستمر آمبولانس‌هایی مجهز به همراه پرسنلی کارآزموده در محل لوکیشن، هزینه‌های اضافی بود که کرونا به پروژه تحمیل کرد اما همان طورکه قبلا گفته شد چون سلامت افراد برای ما مهم تر است، این هزینه‌ها اهمیتی ندارد. علاوه بر این در دو ماه اخیر، هر دو هفته یک بار از عمده عوامل، تست پی سی آر گرفته می‌شود و هر بازیگر یا فردی بخواهد به پروژه اضافه شود می‌بایست تست بدهد و چند روزی در قرنطینه بماند تا سلامت او توسط مراجع ذیصلاح بهداشتی تائید شود.

این تهیه کننده در پایان در پاسخ به اینکه «آیا بازیگران جدیدی هم به کار اضافه شده اند؟» اظهار کرد: آنهایی که به تاریخ علاقه‌مندند می‌دانند که زندگی «سلمان فارسی»، همواره در سفر از منطقه‌ای به منطقه دیگر بوده است؛ بنابراین همین فضا در سریال هم وجود دارد. سلمان فارسی در مسیر حرکت خود از ایران به روم و حجاز با شخصیت‌های مختلفی روبه رو می‌شود که همین امر، تنوع بازیگران را در این پروژه بالا می‌برد. بازیگران مختلف داخلی و خارجی بسته به نیاز پروژه، ولو در حد یک یا دو سکانس به کار اضافه می‌شوند و بعد از پایان بازی‌شان، بازیگران دیگر در نقش‌ها و لوکیشن‌های دیگر به کار افزوده می‌شوند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *