کشف 65 قطعه اشیای عتیقه غیرمجاز در خراسان شمالی

مسئول حقوقی و املاک اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی خراسان شمالی گفت: از ابتدای امسال ۶۵ قطعه اشیای عتیقه اصلی غیرمجاز و جعلی در استان کشف و برای متخلفان پرونده تشکیل شده است.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» و به نقل از ایرنا، ملک حسن قویدل اظهار داشت: از ابتدای امسال ۱۰ فقره فعالیت غیرمجاز افراد با دستگاه فلزیاب نیز کشف شده است که متخلفان با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

وی با اشاره به کشف اشیای تقلبی در شهرستان مانه و سملقان افزود: یک متهم، که نمونه تقلبی آثار فرهنگی تاریخی شامل ۲ عدد جام ریتون را به‌ قصد عرضه و فروش را حمل می‌کرد، دستگیر و پرونده وی در محاکم قضایی رسیدگی شد.

وی خاطرنشان کرد: در دادگاه بدوی وی حکم ۹۱ روز حبس تعزیری و پرداخت ۱۰ میلیارد ریال جزای نقدی و ضبط تمام اقلام مکشوفه به نفع میراث‌ فرهنگی صادر شد.

وی اظهار داشت: با استناد به ماده  ۵۶۶ مکرر به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مبنی بر اینکه هرکس نمونه تقلبی آثار فرهنگی-تاریخی اعم از ایرانی و خارجی را به ‌جای اثر اصلی بسازد یا آن را به ‌قصد عرضه، قاچاق یا فروش، معرفی، حمل یا نگهداری و یا با آگاهی از تقلبی بودن اثر خریداری کند به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه و جزای نقدی معادل نصف ارزش اثر اصلی با اخذ نظر کارشناس میراث فرهنگی محکوم می‌شود.

قویدل، کشف جرم و دستگیری مجرمان، تشکیل پرونده و معرفی به مراجع قضایی به‌منظور رسیدگی و اجرای حکم را از جمله اقدامات لازم برای پیشگیری از وقوع جرائم علیه میراث‌فرهنگی و صیانت و حفاظت از اماکن، تجهیزات و اموال منقول و غیرمنقول دانست و افزود: در این رابطه هیچ چشم پوشی نخواهد شد و از میراث فرهنگی استان به جد در برابر متخلفان حمایت می‌شود.

وی ارائه راهنمایی‌های لازم و پاسخ به استعلام‌های واحدهای مختلف برای ایجاد وحدت رویه و هماهنگی در اجرای قوانین و مقررات را از وظایف دفتر حقوقی و املاک میراث فرهنگی برشمرد.

از هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناخته شده خراسان شمالی ۶۵۵ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که ۵۱۱ مورد آن اثر تاریخی، ۴۹ اثر طبیعی، ۷۵ اثر ناملموس و ۲۰ اثر منقول تاریخی است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *