همزمان با نخستین روز دهه فجر:

عملیات اجرایی ساخت ۲ طرح بزرگ در مشهد آغاز شد

عملیات اجرایی ۲ طرح بزرگ عمران شهری در مشهد همزمان با نخستین روز از دهه مبارک فجر با حضور مقام های محلی، مدیران شهری و استانی در مشهد مقدس آغاز شد.

شهردار مشهد در مراسم آغاز عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح شهید حریری و ایجاد مسیر شرقی بولوار مصلی به بولوار حر که با حضور مدیران شهری و استانی برگزار شد، گفت: مطالبه شورای شهر در دوسال گذشته قرارگرفتن تقاطع غیر هم سطح مصلی در طرح تفصیلی برای مهیا شدن زمینه اجرای آن در 10سال آینده بود اما با تلاش همکارانم این پروژه اکنون به سرعت در حال اجرا است و طی دو تا سه ماه آینده آماده بهره برداری خواهد شد.

به گزارش صبح امروز، محمد رضا کلائی افزود: دوسال پیش در همین زمان یکی از مطالبات جدی شورای شهر این بود که طرح اجرای تقاطع غیر همسطح مصلی در طرح تفصیلی قراربگیرد تا شاید زمینه اجرای آن ظرف 10 سال آینده محیا شود.
وی اضافه کرد: اما نه تنها این پروژه در طرح دیده شد بلکه عملیات اجرایی آن بهمن سال 98 آغاز و امروز خوشبختانه این پروژه از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار است و با تلاشهای انجام شده ظرف 2-3ماه آینده این تقاطع به بهره برداری خواهد رسید.
کلائی تصریح کرد: اکنون بالغ بر 286 هکتار از اراضی محدوده شهرک شهید رجایی و باهنر با حمایت مدیریت عالی استان و همراهی آستان قدس و عنایت شخص تولیت آستان قدس رضوی برای ایجاد بوستان 70 هکتاری، مسکن ارزان قیمت و سایر پروژه های عمرانی درمحدوده این دو شهرک در اختیار شهرداری مشهد قرارگرفته است که از این بابت تشکر می کنم.
کلائی به آغاز عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح شهید حریری اشاره کرد و ادامه داد: نفع همراهی دستگاه های مختلف به ویژه آستان قدس رضوی و راه آهن جمهوری اسلامی برای احداث این تقاطع به شهر، زائران و مجاوران خواهد رسید.
شهردارمشهد با بیان اینکه طی یکی دوهفته آینده شاهد افتتاح پروژه بازگشایی مسیر کوشش خلج خواهیم بود، خاطرنشان کرد: این پروژه طبق زمانبندی باید 6 ماه دیگر به بهره برداری می رسید اما پیمانکار این پروژه شرکت ماشین بتن آستان قدس رضوی است این پروژه را 6 ماه زودتر از زمان تعیین شده آماده بهره برداری کرده اند.
وی ادامه داد: پیمانکار تقاطع غیر همسطح شهید حریری نیز که عملیات اجرایی آن امروز آغاز شد، شرکت بتن ماشین رضوی است، لذا با توجه به تجربیات و همت این شرکت می خواهم این پروژه را با سرعت بیشتر و ظرف 5ماه آماده بهره برداری کنند.
کلائی اضافه کرد: این همه کار سخت را در شهر انجام داده ایم، لذا به گونه ای برنامه ریزی شود تا تقاطع غیر همسطح شهید حریری به جای زمانبندی 8ماهه ظرف 5ماه اجرا شود که انشالله شاهد تحقق این موضوع باشیم.
وی افزود: تامین منابع مالی اجرای پروژه ها هم در حوزه مالی و هم در حوزه اقتصادی در کنار اقدامات فنی کار سختی است که بابت آن از همکارانم در این حوزه ها تشکر می کنم.
شهردارمشهد درادامه گفت: امیدوارم به برکت دعای خیر شهروندان و نیت خیر همکارانم در ایام مبارک دهه فجر و میلاد باسعادت حضرت زهرا(س) دو پروژه مهم تقاطع غیر همسطح مصلی و شهید حریری را که آثار و فواید زیادی برای شهر دارد، طبق زمانبندی به بهره برداری برسانیم .

 بهره برداری تا 8 ماه آینده

نایب رییس شورای شهر مشهد گفت: مدیریت شهری مشهد برای آغاز عملیات اجرایی دو پروژه پل غیرهمسطح شهید حریری و ایجاد مسیر شرقی بولوار مصلی تا بولوار حر، بیش از 140میلیارد تومان اعتبار هزینه خواهد کرد و این پروژه حداکثر ظرف 8 ماه آینده به بهره‌ برداری می‌رسند.

حمیدرضا موحدی‌زاده اظهارکرد: انقلاب اسلامی دو هدف عمده و مهم داشت؛ اول آنکه مردم برسرنوشت خود حاکم باشند که این مهم از طریق برگزاری انتخابات مختلف محقق شد و دیگری هم به حداقل رساندن مناطق کم ‌برخوردار شهرها بوده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از کارشناسان، احداث راه را مقدمه توسعه و مروج فرهنگ توسعه می ‎دانند، بیان کرد: از این طریق است که سایر نهادهای توسعه نیز ورود کرده و مردم هم برای ساخت منطقه مشارکت می کنند.
نایب رییس شورای شهر مشهد با اشاره به دو پروژه عمرانی که امروز عملیات اجرایی و احداث آن ها آغاز می‌شود، افزود: مدیریت شهری مشهد برای این دو پروژه بیش از 140میلیاردتومان اعتبار هزینه خواهد کرد و حداکثر ظرف 8 ماه آینده به بهره ‌برداری می ‌رسند.
موحدی ‌زاده ادامه داد: در سال نخست فعالیت شورای پنجم بازدیدی از این محدوده داشتیم و هیچگاه گمان نمی ‌کردیم که این دیوارها برچیده و بن ‌بست آن شکسته شود ولی با همت و سیاست شورای پنجم در قالب برنامه توسعه 4 ساله و پیگیری های شهردار پرتلاش مشهد می‌ بینیم که گره‌های چندین ساله، در سایه تعامل و هم ‎‌افزایی گشوده می ‌شوند.
وی با بیان اینکه شهرداری، نهادی فرابخشی است و به واسطه تعامل و مشارکت‌ دستگاه ‌های مختلف می‌ تواند شهر را توسعه دهد و امکانات و رفاه لازم برای شهروندان را فراهم آورد، خاطرنشان کرد: بسیار خرسندیم که این تعامل بین دستگاه‌ های مختلف اعم از شورای شهر، شهرداری، راه ‌آهن، آستان قدس رضوی، اداره کل راه و شهرسازی، سازمان اوقاف و امور خیریه و … در منطقه 6 شهرداری شکل گرفته است.
نایب رییس شورای شهر مشهد تاکید کرد: از استانداری خراسان رضوی نیز انتظار داریم تا شهرداری را مورد حمایت قرار دهد و با تلاش برای افزایش اختیارات شوراها، موجبات جلب رضایت مردمی را فراهم آورد؛ وقتی قدرت به مردم داده شد، آن ها می‌ توانند عوارض تعیین و قوانین تصویب کنند، نه اینکه منتظر باشند تا در مرکز و پایتخت برای آن ها تصمیم ‌گیری شود.
موحدی زاده عنوام کرد: همچنین در چشم ‌انداز منطقه 6 شهرداری مشهد، پارک 68 هکتاری دیده شده که عملیات اجرایی آن درحال انجام است؛ این اقدام بدون شک چهره منطقه را متحول خواهد کرد و موجب خرسندی شهروندان می ‌شود.

ایجاد مسیر مستقیم به حرم رضوی از بلوار صد متری مشهد و جاده سرخس

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: با احداث مسیر ۶ کیلومتری امتداد شرقی بولوار مصلی تا بولوار حر بار ترافیکی بلوار حر، تقاطع عباس‌پور و شهرک مصطفی خمینی(ره) گشایش خواهد شد و مسیر مستقیم دیگری برای تشرف زائران به حرم مطهر رضوی از صد متری و جاده سرخس فراهم خواهد کرد.

خلیل‌الله کاظمی در حاشیه  این مراسم اظهار کرد: تصمیم به اجرای این فرایند در ۸ ماه گذشته کلید خورد. در این مدت مجوزات قانونی برای قرارگرفتن در طرح تفصیلی، کمیسیون ماده ۵ و مصوبات قانونی آن انجام شد. هماهنگی و تعامل مثبتی با مالکین این فضا از جمله آستان قدس رضوی، قند شیرین، چین‌چین و بخش خصوصی شکل گرفت. در این مدت مناقصه طرح انجام و نقشه‌های آن نیز انتخاب شد. اگر پیگیری‌های شخص شهردار وجود نداشت، پیش‌بینی دو تا سه ساله‌ای برای تثبیت این موضوع داشتیم.

وی در خصوص ویژگی‌های این محور خاطرنشان کرد: با احداث این محور مسیر مستقیمی از بلوار مصلی به حرم مطهر رضوی ایجاد خواهد شد. تنها محوری که مسیر مستقیمی به حرم رضوی دارد بلوار امام رضا(ع) است که اکثر زائران از آن بلوار به حرم مطهر مشرف می‌شوند. با احداث این تقاطع که در اردیبهشت یا خرداد ماه ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید مسیر مستقیمی از صدمتری و جاده سرخس برای تشرف زائران به حرم مطهر خواهیم داشت.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: طول این محور حدود ۶ کیلومتر و عرض آن ۴.۵ متر است. در این مسیر، یک باند فضای سبز به عرض ۳.۵ متر و یک باند مسیر دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی ۴ متری در نظر گرفتیم که در همین پروژه عملیات اجرایی آن انجام خواهد شد.

کاظمی افزود: پیش از این که این پروژه را کلنگ‌زنی کنیم همکاران در این نقطه حدود دو کیلومتر ریل راه‌آهن را جابه‌جا کردند. به دلیل اینکه امکان جابجایی سیستم فشار قوی وجود ندارد، مجبور بودیم ریل راه‌آهن را جابه‌جا کنیم تا زیرگذر پل را از یک قسمت جابه‌جا شده عبور دهیم. یک پروسه زمانی دو ماهه برای جابه‌جایی ریل راه‌آهن تعریف کردیم که در اوایل اسفند ماه انجام خواهد شد تا در تعطیلات نوروزی مشکلاتی برای جابه‌جایی مسافران نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: در همین نقطه به دلیل تقاطعی که با ریل راه‌آهن داریم، زیرگذری به طول ۷۰۰ متر احداث خواهیم کرد. این نقطه تا بلوار حر حدود ۳.۵ کیلومتر طول دارد. برآورد ما برای انجام این مسیر تا بلوار مصلی ۷۲ میلیارد و احداث زیرگذر ۶۲ میلیارد است که مجموعا حدود ۱۵۰ میلیارد تومان با شرکت بتن ماشین آستان قدس رضوی قرارداد منعقد کرده‌ایم.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: همچنین یک دسترسی برای جاده محمدآباد در نظر گرفته‌ایم. در انتهای جاده محمدآباد که مجموعه هوانیروز را داریم، علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده نتوانستیم آن محور را تعریض‌تر کنیم. همشهریان ما در شهرک مصطفی خمینی به دلیل عرض کم معبر ناراضی بودند. اتصالی که از نقطه به جاده محمدآباد انجام خواهد شد ۴۵۰ متر طول دارد و جاده محمدآباد را هم به بلوار مصلی متصل کرده و ترافیک را در شهرک مصطفی خمینی کاهش خواهد داد.

کاظمی یادآور شد: در این مجموعه نزدیک به ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ خانوار در دو شهرک پانیذ و شیرین ساکن هستند. متاسفانه به دلیل عدم دسترسی شهروندان این دو شهرک فقط از یک معبر ۲.۵ متری از زیر ریل‌ راه‌آهن تردد دارند. با انجام این پروژه دسترسی شهروندان شهرک پانیذ و شیرین به محور بلوار مصلی نیز انجام خواهد شد.

وی گفت: دو شهرک شهید رجایی و شهید باهنر بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند. همچنین  زائران شهرستان سرخس از آن جاده وارد مشهد می‌شوند. با احداث این پروژه بار ترافیکی بلوار حر و تقاطع عباس‌پور به این محور منتقل خواهد شد. و گشایش ترافیکی قابل توجهی در بلوار حر خواهیم داشت.

معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد عنوان کرد: همچنین میان شهرک شهید رجایی و شهید باهنر ۳۸ هتکار زمین را تملک کرده‌ایم که دپوی خط ۴ قطار شهری،  پایانه مسافربری شرق مشهد، سیستم حمل‌ونقل اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی مشهد در آن منطقه قرار دارد. امیدوارم در یک برنامه‌ریزی ۸ ماهه این دو پروژه را به پایان برسانیم.

هم چنین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در این مراسم سخنرانی کرد.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *