رئیس اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی:

هر شب 30 هزار تخلف در تردد شبانه ثبت می‌شود

سارا ایزدخواه

رئیس اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی گفت: تقریبا تعداد 22 -30 هزار تردد غیرمجاز در طول هر شب توسط رانندگان مشهدی انجام شده است که شامل 30 هزار پلاک نمی‌شود. درواقع ممکن است که یک خودرو توسط چند دوربین ثبت شود. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از مجموع 30 هزارغیرمجاز،  6 هزار  پلاک خودرو توسط دوربین‌های هوشمند ثبت می‌شود.

علیرضا رحیمی در گفت‌وگو با روزنامه «صبح امروز» در مورد وضعیت ترددهای غیرمجاز در شهر مشهد و نحوه هزینه‌کرد این جریمه‌ها اظهار می‌کند: نمی‌توانیم میزان جریمه‌ها آماری عددی اعلام کنیم؛ بنابراین میزان جریمه‌ها به صورت درصدی مطرح می‌شود. باید توجه داشت در محدودیت‌های ناشی از کرونا، پلیس به هیچ عنوان به دنبال عدد و رقم نبوده ؛ به همین دلیل اطلاع‌رسانی بسیار وسیعی از طریق رسانه‌ها صورت گرفت. نتیجه این اقدامات رعایت 85 درصدی مردم در زمینه رعایت ترددهای شبانه از ساعت 21 تا 4 بامداد بوده است.

 

این یک تخلف رانندگی محسوب می‌شود و درواقع دارای کد جریمه است؛ بنابراین تفاوتی با دیگر جرایم راهنمایی و رانندگی ندارد. درواقع ما بیش از 170 نوع کد جریمه داریم که اعمال قانون می‌شود. این نوع جریمه نیز به همین منوال اعمال قانون می‌شود. جریمه‌ها به خزانه دولت واریز می‌شود و دولت طی تقسیمات خود به شهرداری‌ها برای امور زیربنایی شهر برای حوزه ترافیک و …  واریز می‌کند

 

رحیمی در پاسخ به این پرسش که مردم شهر مشهد بیشتر در چه بازه زمانی طرح ممنوعیت تردد را رعایت نکردند، خاطرنشان می‌کند: در شهر مشهد موضوع شکستن ممنوعیت ترددها وجود نداشته است. درواقع ابتدای طرح مشکلاتی در این زمینه وجود داشته و افراد در تردد خود دچار مشکلاتی می‌شدند، برای اینکه خود را زودتر به منزل برسانند و جریمه نشوند.

وی می‌افزاید: در اوایل شروع ممنوعیت‌ها بار ترافیکی در این محدوده زمانی زیاد بود، اما به مرور زمان برنامه زندگی مردم مشهد به نوعی با بحث ممنوعیت‌‌های تردد کرونایی وفق داده شد و پیک ترافیک از ساعت 20 و 21 به ساعت‌های 18 و 19 انتقال پیدا کرد.

برخی از جرایم رانندگی براساس برنامه‌ ستاد کرونا حذف می‌شود

به گفته رئیس اداره آموزش و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی، مشهدی‌ها بین 80-85 درصد ممنوعیت تردد در بازه زمانی مشخص شده در شبانه‌روز را رعایت کرده‌اند. حدود 15-20 درصد نیز این مسأله را رعایت نکردند. از حدود این 20 درصدی که ممنوعیت‌ها را رعایت نکردند بخشی از آن‌ها دارای مجوز بودند و طی برنامه‌هایی که ستاد کرونا دارد و فهرست‌هایی که مصوب خواهد شد اقدامات لازم برای حذف جریمه‌ها و خلافی این افراد انجام می‌شود.

هر شب 30 هزار تخلف در تردد شبانه ثبت می‌شود

رحیمی با بیان اینکه «تقریبا تعداد 22 -30 هزار تردد غیرمجاز در طول هر شب توسط رانندگان مشهدی انجام شده است» توضیح می‌دهد: گفتنی است این 30 هزار تردد شامل 30 هزار پلاک نمی‌شود. درواقع ممکن است که یک خودرو توسط چند دوربین ثبت شود. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از مجموع 30 هزارغیرمجاز،  6 هزار  پلاک خودرو توسط دوربین‌های هوشمند ثبت می‌شود. درواقع اعمال قانون از ساعت 21 تا 4 صبح تنها از طریق دوربین‌های هوشمند صورت می‌گیرد.

در مورد تردد برای صاحبان مشاغل خصوصی ستاد کرونا باید نظر دهد

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از مشاغل خصوصی نیازمند تردد در بین شهرها و گاهی پس از ساعات مشخص شده در طول شبانه‌روز هستند برای این مشاغل چه راهکاری باید در نظر گرفته شود؟ تشریح می‌کند: این مشکلات بیشتر در روزهای ابتدایی شروع طرح وجود داشت و در حال حاضر این طرح تا حدودی جا افتاده است. اما در این بین ستاد کرونا تصمیم‌گیرنده است و پلیس نمی‌تواند به طور رسمی مجوز تردد دهد. بر این اساس آژانس‌ها، خودروهای امدادی، خودروهای اورژانس و … برگه تردد دارند، اما سایرین بایستی ستاد کرونا را راجع به این قضیه قانع کنند که آیا شغل آن‌ها نیازمند دریافت مجوز تردد هست یا خیر.

جریمه‌های ناشی از تردد غیرمجاز شبانه به خزانه دولت واریز می‌شود

رحیمی در رابطه با چگونگی هزینه‌کرد جریمه‌های دریافت شده از متخلفان طرح ممنوعیت تردد خاطرنشان می‌کند: این یک تخلف رانندگی محسوب می‌شود و درواقع دارای کد جریمه است؛ بنابراین تفاوتی با دیگر جرایم راهنمایی و رانندگی ندارد. درواقع ما بیش از 170 نوع کد جریمه داریم که اعمال قانون می‌شود. این نوع جریمه نیز به همین منوال اعمال قانون می‌شود. جریمه‌ها به خزانه دولت واریز می‌شود و دولت طی تقسیمات خود به شهرداری‌ها برای امور زیربنایی شهر برای حوزه ترافیک و …  واریز می‌کند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *