عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در بازدید از شهر تاریخی توس مطرح کرد:

پرهیز ازتکرار اشتباهات گذشته در توس

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: تغییر طرح تفصیلی توس و بلاتکلیفی، دستاوردی جز ساخت‌وسازهای غیرمجاز که الان هم شاهد آن هستیم، نخواهد داشت؛ واقعیت موجود را باید ببینیم و از آن درس بگیریم ولی متاسفانه همچنان اشتباهات را تکرار می‌کنیم و همین امر سبب شده فرصت‌های بسیار زیادی را دست بدهیم.

به گزارش صبح امروز احمد نوروزی در حاشیه بازدید از پروژه‌های بهسازی جلوخان آرامگاه فردوسی و اتصال آن به کهندژ با بیان اینکه مدیریت شهری مشهد طی سال‌های اخیر موفق شده حداقل خدمتی را برای احیای توس ارائه دهد، اظهارکرد: امیدواریم با تداوم این اقدامات و پروژه‌های مختلف فضای مناسب‌تری را برای بازدیدکنندگان این مجموعه ارزشمند فراهم آورد.

وی با اشاره به اثر فاخر شاهنامه که بیش از هزار سال قبل توسط فردوسی، شاعر نامدار ایرانی سراییده شده و مورد اقبال فارسی‌زبانان دنیاست، گفت: وجود این آرامگاه فرصت بسیار بی‌نظیری را ایجاد کرده و از آن باید در جهت معرفی فرهنگ غنی ایرانی و همچنین فرهنگ رضوی بهره گرفت و ارتباط خوبی بین این دو فرهنگ اصیل، بیش از پیش شکل داد.

نوروزی در ادامه افزود: با پیش‌بینی برنامه‌های متنوع و گسترده و جذب گردشگر از اقصی نقاط دنیا، حتی غیرفارسی‌زبانان علاقه‌مند به اساطیر، می‌توان از ره‌گذر این فعالیت‌ها، اشتغالزایی و درآمدزایی کرد و موجب بهبود شرایط شد.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد بخش دیگر صحبت‌های خود را به موضوع طرح تفصیلی توس اختصاص داد و تصریح کرد: این طرح سال‌ها قبل ابلاغ شده و امروز بحث تغییر محدوده آن، از جمله دو قسمت ساخته شده، مطرح است.

نوروزی با تاکید بر اینکه این تغییر به معنی رهاکردن بیشتر محدوده‌هاست، گفت: تمامی این اراضی دارای مالک است و نباید فضایی را بلاتکلیف به حال خود رها کنیم؛ این بلاتکلیفی دستاوردی جز ساخت‌وسازهای غیرمجاز که الان هم شاهد آن هستیم، نخواهد داشت.

وی اظهارکرد: امروز برای تغییر شرایط یک محدوده بسیار کوچک، صدها میلیاردتومان پول نیاز داریم، پس بهتر است که برای اراضی برنامه داشته باشیم و طرح متناسب با مجموعه توس را تهیه و اجرایی کنیم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی و سرمایه‌گذاری شورای شهر مشهد گفت: واقعیت موجود را باید ببینیم و از آن درس بگیریم ولی متاسفانه همچنان اشتباهات را تکرار می‌کنیم و همین امر سبب شده فرصت‌های بسیار زیادی را دست بدهیم.

نوروزی در پایان تصریح کرد: بهتر است طرحی که تصویب شده را حفظ کنیم و براساس آن از انجام هرگونه تخلف احتمالی مانع شویم.

شورای پنجم ثابت کرده در حوزه توس پای کار است

هم چنین رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با تاکید بر اینکه مدیریت شهری مشهد طی 3 سال و نیم گذشته بیش از وظیفه قانونی خود در محدوده توس فعالیت کرده است، تصریح کرد: ما نشان دادیم و ثابت کردیم که در حوزه توس، پای کار هستیم و اکنون دیگر دستگاه‌ها متولی نیز باید پای کار بیایند تا اقدامات مفیدتر و موثرتری داشته باشیم.

محمدهادی مهدی‌نیا  با بیان اینکه طی 3 سال گذشته اقدامات بسیار مناسب و شایسته‌ای در حوزه توس انجام شده است، اظهارکرد: خرسندیم که مدیریت شهری برخاسته از شورای پنجم توانسته آنچه طی سال های گذشته و پس از فرمان رهبری در سال 75، به فردوسی و توس بدهکار بوده‌ایم را جامعه عمل بپوشاند.

وی در ادامه گفت: حجم کار در این محدوده بسیار زیاد است و امیدواریم مدیریت شهری مشهد طی سال‌های آتی نیز اهتمام داشته داشته باشد و نسبت به توس، از منظر گردشگری و همچنین ساکنان، که افراد کم‌برخورداری هستند، توجه‌ ویژه‌تری مبذول نماید.

مهدی‌نیا با اشاره به الحاق بخشی از روستاها و پهنه‌های محدوده تاریخی توس به محدوده شهر مشهد، افزود: زمانی که یک بافت وارد محدوده شهری می‌شود، ساکنان آن محدوده انتظار دارند که خدماتی در سطح شهر دریافت کنند ولی متاسفانه به دلیل طولانی شدن فرآیند تهیه و تصویب طرح‌ها، مدیریت شهری نتوانسته خواسته‌های به حق مردم ساکن را پاسخگویی کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد از وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی شهرسازی و استانداری خراسان رضوی خواست تا هرچه سریع‌تر نسبت به تعیین تکلیف طرح راهبردی توس و طرح تفصیلی این محدوده اقدام نمایند تا شهرداری بتواند به استناد این طرح‌های مصوب پاسخگوی نیازهای شهروندان ساکن باشد.

مهدی‌نیا در پایان با تاکید بر اینکه مدیریت شهری مشهد طی 3 سال و نیم گذشته بیش از وظیفه قانونی خود در محدوده توس فعالیت کرده است، تصریح کرد: ما نشان دادیم و ثابت کردیم که در حوزه توس، پای کار هستیم و اکنون دیگر دستگاه‌ها متولی نیز باید پای کار بیایند تا اقدامات مفیدتر و موثرتری داشته باشیم.

جشنواره نورپردازی ویژه نوروز 1400 در جلوخان آرامگاه فردوسی برگزار می‌شود

هم چنین رئیس کمیسیون ویژه توسعه و عمران توس از برگزاری جشنواره نورپردازی، ویژه نوروز 1400 در جلوخان آرامگاه فردوسی خبرداد و افزود: تحقق و اجرایی شدن این پروژه نیازمند یکسری اقدامات در پردیس است که کارهای عمرانی آن اجرا خواهد شد.

سیدمسعود ریاضی اظهارکرد: طی 3 سال اخیر پروژه‌های عمرانی خوبی در محدوده توس اجرا شده که خیلی از آنها به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه تا نوروز سال 1400 عمده پروژه‌های عمرانی که در معرض دید گردشگر و بازدیدکننده قرار دارد، از سه‌راه فردوسی تا آرامگاه، به بهره‌برداری برسد و کارگاه‌های عمرانی برداشته شود، گفت: نوروز امسال درگیر کرونا هستیم ولی در عین‌حال، در باقیمانده این دوره از مدیریت شهری و پس از عید نوروز، بیشتر به سمت برگزاری رویدادها و مناسبت‌ها و برنامه‌های فرهنگی خواهیم رفت؛ البته این رویکرد به معنای تعطیلی پروژه‌های عمرانی نیست چراکه مستلزم اجرای برخی کارهای فرهنگی هستند.

ریاضی از برگزاری جشنواره نورپردازی، ویژه نوروز 1400 در توس خبرداد و افزود: تحقق و اجرایی شدن این پروژه نیازمند یکسری اقدامات در پردیس است که کارهای عمرانی آن اجرا خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بیرون از این محدوده نیز همچنان بحث های تملکی برای پروژه های آتی هم مدنظر است که در بودجه هم پیش‌بینی می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در ادامه با اشاره به مدنظر بودن عبور تراموا از بلوار شاهنامه در طرح تفصیلی، گفت: این مسیر بیشتر منظور و قصد گردشگری دارد ولی به عنوان یک مد حمل‌ونقلی هم در طرح تفصیلی مشهد، حدفاصل میدان فردوسی تا آرامگاه فردوسی مورد بحث قرار گرفته است.

کهندژ، محور دیگر صحبت‌های ریاضی بود و افزود: این بنای هزارساله مورد غفلت قرار گرفته و عمده مشهدی‌ها از وجود آگاه نیستند؛ ثروتی ارزشمند که در کنار آرامگاه فردوسی و بقعه هارونیه میتواند جاذب گردشگر باشد.

ریاضی با بیان اینکه مسیر دسترسی مناسبی از جلوخان آرامگاه به کهندژ ایجاد شده و چشم‌انداز جدیدی پیش روی گردشگر باز می‌کند، تصریح کرد: تکمیل پروژه دسترسی به کهندژ حدود 10 میلیاردتومان هزینه داشته است.

وی افزود: این بنای هزارساله نیاز به مرمت جدی دارد و اگر طرح و نقشه داشته باشد و میراث فرهنگی نیز پای کار بیاید، مدیریت شهری مشهد تمایل دارد در این زمینه مشارکت داشته باشد.

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *