معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد مطرح کرد؛

ممنوعیت ساخت و ساز روی گسل‌ های شهر

معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: ساختمان‌های با درجه اهمیت بسیار زیاد اولین گروه ساختمانی هستند که بر اساس این مصوبه ساخت آن ها روی پهنه‌ ها و حریم‌ های گسل‌ ها ممنوع است.

به گزارش صبح امروز محمدرضا حسین نژاد در رابطه با تهیه نقشه گسل های شهری برای چند کلان شهر کشور، اظهار کرد: هر نوع ضابطه ای که در این رابطه برای این شهرها نوشته شود، طبق قانون و اختیارات شورای اسلامی شهر باید حتما مسیر شورا و کمیسیون های مربوطه مانند ماده پنج طی کند. مگر آنکه مصوباتی باشد که در اختیارات ماده دو شورای عالی شهرسازی و معماری ایران که مربوط به بررسی پیشنهادهای لازم سیاست کلی شهرسازی برای طرح در هیأت وزیران، اظهار نظر نسبت به پیشنهادها و لوایح شهرسازی و مقررات طرحهای جامع شهری، بررسی و تصویب نهایی این طرح ها و معیارها، ضوابط و آیین‌نامه‌های شهرسازی است، قرار گیرد و به کل کلان شهرها ابلاغ شود.
وی افزود: تاکنون در این رابطه جلساتی برگزار شده و بر تهیه نقشه گسل‌ های همه کلان شهرها نیز تاکید شده است. بر اساس مصوبات، شهرهایی که بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، مشمول اجرای این مطالعات هستند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد با اشاره به ممنوعیت ساخت و سازها با در نظر گرفتن اولویت، بیان کرد: ساختمان‌ های با درجه اهمیت بسیار زیاد اولین گروه ساختمانی هستند که بر اساس این نامه ساخت آن ها روی پهنه‌ ها و حریم‌های گسل‌ ها ممنوع است. ساختمان‌ های با درجه اهمیت بسیار زیاد در آیین ‌نامه مربوط شامل بیمارستان‌ ها و مراکز درمانی، ایستگاه‌ های آتش نشانی، مراکز و تأسیسات آب ‌رسانی، ساختمان ‌های نیروگاه‌ ها و تأسیسات برق رسانی، برج‌ های مراقبت فرودگاه ‌ها، مراکز مخابرات، رادیو و تلویزیون، تأسیسات نظامی و انتظامی، مراکز کمک‌ رسانی و به‌ طور کلی همه مراکزی است که در امداد و نجات مؤثر هستند و همچنین ساختمان‌ های خطرزا مانند انبار مواد سمی، گازهای خطرناک، کارخانه‌ های تولید مواد شیمیایی در این گروه قرار می‌ گیرند.
حسین نژاد تصریح کرد: بر اساس این مصوبه مدارس، پمپ‌های بنزین و گاز و ایستگاه‌ های اصلی مترو دومین گروه ساختمان‌هایی هستند که ساخت آن ها به‌ روی گسل‌ ها و حریم آن ها ممنوع اعلام شده است. ساخت ساختمان ‌های بلندمرتبه با تعداد طبقات تعریف شده برای هر شهر و بیشتر از آن به ‌روی حریم و پهنه ‌های گسلی به‌ عنوان ساختمان‌های گروه سوم ممنوع است.
وی تاکید کرد: امید می ‌رود با تهیه و تکمیل نقشه گسل‌ های پنج کلان‌ شهر کشور و توجه به دستورالعمل‌ های وزارت راه، مسکن و شهرسازی در رعایت حریم گسل‌ ها در توسعه شهری در آینده از بروز خسارات گسترده در کلان ‌شهرها با توجه به تمرکز نیروی انسانی و منابع مالی بسیار بالا پیشگیری شود.

پیش از این در مهر ماه سال جاری رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تصویب حریم اصلی گسلی ۶ شهر تهران، کرج، تبریز، مشهد، کرمان و زنجان در شورای عالی شهرسازی و معماری خبر داده و اعلام کرده است که بعد از طی مراحل مطالعات میدانی و دفتری و جلب نظر مساعد اعضای کارگروه‌های زیربنایی استان‌ها و اعضای شورای برنامه ریزی استان ها، مطالعات در صحن علنی شورای شهرسازی و معماری آماده ارائه و در جلسه سیزدهم شورا مصوب شد.

علی بیت اللهی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: تصویب حریم گسل‌ها در شهر‌های مورد نظر پس از طی مراحل طولانی کارشناسی، انجام مطالعات میدانی و همچنین اخذ مصوبات استانی در شورای فنی استان در کارگروه‌های زلزله به سرانجام رسید و آماده ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی، شهرداری ها، و دیگرنهاد‌های ذی ربط است.
به گفته وی، بر طبق این مصوبه، مدارس، پمپ‌های گاز و بنزین نیز در زمره ساختمان‌های مهم تصویب شده اند و ممنوعیت ساخت وساز این ساختمان‌ها در حریم گسل‌های اصلی نیز قطعی استنقشه‌هایی که تهیه و از سال ۹۷ به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شده، اما این شورا هنوز هیچ تکلیفی برای نقشه گسل‌های یادشده تعیین نکرده است. مشهد دارای ۴ گسل است که اگر چه ۳ گسل از این تعداد در بیرون از شهر قرار دارد، اما با وجود گسل خطرناک جنوب شرقی به جنوبی غربی، نیازمند تدوین و تصویب هر چه سریع‌تر نقشه گسل‌ها بود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *