رودپارک مشهد در سال ۱۴۰۰ بهره‌برداری می‌شود:

تبدیل کال چهل بازه به فضای تعامل اجتماعی 

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: مرحله نخست پروژه رودپارک در فروردین ۱۴۰۰ و بخش بعدی نیز مردادماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش صبح امروز، محمدرضا حیدری در حاشیه بازدید از طرح ساخت رودپارک مشهد افزود: همه شهروندان چهره نازیبای کال چهل‌بازه در حاشیه بلوار امام‌علی(ع) مشهد را به یاد دارند که رنج‌آور بود و اکنون اتفاق خوبی در این منطقه از شهر مشهد با اجرای این پروژه درحال شکل‌گیری است.

وی اضافه کرد: با همیاری و هم‌افزایی استانی، مشارکت دستگاه‌ قضایی، همراهی برخی صاحبان حقوق و همچنین عزم جدی مدیریت شهری و تأکید شورای پنجم، یکی از زیباترین و بی‌نظیرترین رودپارک‌های کشور در این محل در حال ساخت است و  عملیات اجرایی طرح با تخصیص اعتبار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریالی شورای شهر آغازشده ‌است و پیمانکار پروژه نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که تجربه بسیار خوبی در پیشبرد پروژه‌های شهری دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پروژه رودپارک دارای آثار زیست‌محیطی ارزنده‌ای برای شهر مشهد است و اجرای مسیرهای ویژه دوچرخه، بازی‌های ساحلی، چندین دریاچه مصنوعی، فضای سبز و باغ‌های مختلف در رودپارک پیش‌بینی‌شده و بدون شک پیش‌بینی چنین عرصه‌ها و زیرساخت‌هایی، فضا را به لحاظ متغیرهای زیست‌محیطی بسیار مناسب خواهد کرد.

حیدری ابراز امیدواری کرد که یاری و تلاش برای تکمیل  این پروژه همچنان استمرار داشته باشد و مردم بتوانند از این اقدام ماندگار و ارزشمند هرچه زودتر بهره ببرند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در حاشیه این بازدید گفت: یکی از برنامه‌های مدیریت شهری مشهد این بود که کال چهل‌بازه را از وضعیت نامناسب قبل خارج کنیم و بتوان گامی در جهت ساماندهی آن برداشت.

حمیدرضا موحدی‌زاده افزود: در این پروژه ۴۵۰ مکان توقف خودرو درنظر گرفته‌شده است و عمده دسترسی‌های شهروندان به پروژه از بلوار معلم تعریف‌شده و هیچ دسترسی از حاشیه بزرگراه امام‌علی(ع) وجود نخواهد داشت تا خللی در ترافیک این بزرگراه ایجاد نشود.

وی اضافه کرد: کال چهل‌بازه یک رودخانه فصلی است که سه ماه از سال در آن آب جریان دارد و به‌منظور تأمین آب موردنیاز پروژه برای دیگر ماه‌های سال نیز راه‌های مختلفی پیش‌بینی‌شده که یکی از آن‌ها انشعاب ورودی از مسیر جداسازی آب شرب از آب خام میدان نمایشگاه است، همچنین بر اساس توافق به‌عمل‌آمده با سازمان آب ‌و فاضلاب، در قبال چاه‌های آب شربی که در مکان‌های دیگر توسط شهرداری در اختیار این مجموعه قرارگرفته است مجوز حفر چاه دریافت می‌شود.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به پیش‌بینی هفت دریاچه در مسیر ۵.۵ کیلومتری این پروژه افزود: با بهره‌برداری از این طرح، چشم‌انداز فرح‌بخش و فضای بانشاطی برای مردم مشهد و زائران و گردشگران ایجاد می‌شود.

«رودپارک»، بستر مناسبی برای خلق فضای تعاملات اجتماعی است

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد پروژه رودپارک را خالق فضای تعامل اجتماعی دانست و گفت: مردم می‌توانند با حضور در این مجموعه، فضای مفرحی برای تعاملات اجتماعی داشته باشند و حضورپذیری مردم در شهر را هم افزایش می‌دهد.

محمدهادی مهدی نیا با بیان اینکه این محدوده سال‌ها به حال خود رهاشده بود و یکی از رودخانه‌های فصلی مشهد از این بستر عبور می‌کند، اظهارکرد: این بستر طبیعی ظرفیت بسیار مناسبی است که در اختیار شهر و عموم شهروندان قرار گیرد و بتوانند از آن بهره لازم را ببرند.

او بابیان اینکه بخشی از پروژه چهل‌بازه در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده است، گفت: براساس مصوبه شورای شهر، عملیات عمرانی 38 هکتار دیگر نیز آغاز شد تا ظرف یک سال در اختیار عموم قرار گیرد.

مهدی نیا با اشاره به پیش‌بینی پارکینگ‌های متعدد و کاربری‌های خدماتی به‌منظور تسهیل استفاده و بهره‌برداری از فضا توسط شهروندان، افزود: در این پارک ساحلی، باغ‌های مختلفی طراحی‌شده که یکی از آن‌ها باغ ایرانی است و پارک گل‌ها را به کال چهل‌بازه متصل می‌کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد، پروژه رودپارک را خالق فضای تعامل اجتماعی دانست و تصریح کرد: مردم می‌توانند با حضور در این مجموعه، فضای مفرحی برای تعاملات اجتماعی داشته باشند و حضورپذیری مردم در شهر را هم افزایش می‌دهد.

مهدی‌نیا گفت: امیدواریم پروژه‌هایی از این جنس که مورد تأکید شورای شهر بوده در آینده نیز موردتوجه قرار گیرد و بتوانیم رودپارک را در تمام‌مسیر چهل‌بازه شاهد باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد گفت: اضافه شدن فضاهایی چون رودپارک به شهر، روی بعد اجتماعی و ایجاد فضای نشاط و سرزندگی و امید در بین شهروندان، به‌ویژه نوجوانان و جوانان و کودکان، بسیار تأثیرگذار است.

احسان اصولی با اشاره به فضاهای مختلف ورزشی و فراغتی و تفریحی که برای این مجموعه رودپارک پیش‌بینی‌شده است، افزود: بدون شک چنین فضایی با استقبال گسترده‌ جوانان و نوجوان همراه خواهد شد؛ از سوی دیگر بستر تحرک و جنب‌وجوش و پویایی مناسبی برای کودکان ما فراهم می‌کند. کودکانی که اسیر زندگی‌های آپارتمانی شده‌اند و روز خود را واحدهای کوچک سپری می‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر مشهد احداث و شکل‌گیری فضاهایی چون رودپارک را جبران‌کننده این نقصان دانست که زیست بهتر شهروندان را مهیا می‌کند.

اصولی در پایان بابیان اینکه پروژه رودپارک، پروژه‌ای بین‌بخشی است و دستگاه‌های مختلفی برای اجرایی شدن و تحقق آن پای‌کار آمدند، گفت: این پروژه میراث ماندگاری برای شهروندان مشهدی خواهد بود که مجموعه دستگاه‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر در شهر آن را به نتیجه رساندند و در کوتاه‌مدت شاهد بهره‌برداری آن خواهیم بود.

بوستان چهل بازه و رود پارک درمجموع به مساحت ۹۸ هکتار در سه مرحله طراحی‌شده که عملیات اجرایی مرحله نخست آن از پل نمایشگاه بین‌المللی تا پل شهید ستاری به مساحت ۳۸ هکتار در مهرماه امسال آغاز شد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *