وزیر میراث فرهنگی در مراسم بهره‌برداری از محور گردشگری آرامگاه فردوسی به ارگ کهن دژ توس:

اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب برای آبادانی توس اجرا شد  

وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به دست‌نوشته سال 1375 مقام معظم رهبری در توس گفت: فرمان رهبر معظم انقلاب برای آبادانی توس اجرا شد.

به گزارش صبح امروز دکتر علی‌اصغر مونسان روز گذشته در مراسم افتتاح محور گردشگری آرامگاه فردوسی به کهن دژ تابران توس با بیان این مطلب افزود: در گزارش‌هایی که به دست من رسیده، تا امروز ۴۸ میلیارد تومان برای این محدوده هزینه شده و قرار است که این عدد تا ۹۰ میلیارد تومان نیز افزایش پیدا کند.

او اظهار کرد: حیف بود که آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی مشهد به شکلی قبلی خود باقی بماند. به همین منظور تصمیم بر آن شد که همکاری بین شهرداری مشهد و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام‌شده و اقدامات مؤثری برای جلوخان فردوسی انجام شود.

مونسان افزود: خدا را شکر در سه فاز مدنظر کارهای بسیار خوبی را شهرداری مشهد و همچنین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام داده‌اند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: برای چنین منطقه و محوطه‌ای هزینه ۹۰ میلیارد تومانی، کار ارزشمندی است و خدا را شاکریم که پس از دو سال و درخواست مقام معظم رهبری در خصوص رسیدگی بیشتر به این محوطه این اتفاق مبارک رخ داد.

مونسان ادامه داد: این اتفاق به این لحاظ مهم است که مشهد و این منطقه باید به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم گردشگری تبدیل شود که انشالله با ادامه فعالیت‌ها و اقدامات عمرانی که در حال انجام است، این اتفاق رخ خواهد داد.

او یادآور شد: نکته بعدی که مردم ایران به‌ویژه مردم مشهد پیگیر آن هستند، ثبت جهانی محوطه توس است. همان‌طور که در جریان هستید، ما سالانه تنها یک سهمیه بیشتر برای ثبت جهانی در اختیار نداریم و ثبت هر چه سریع‌تر این منطقه به دلیل آثار تاریخی که در کشور وجود دارد، به تأخیر افتاده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: البته در حوزه معاونت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پرونده ثبت جهانی این منطقه در حال آماده شدن است و انشالله در سال‌های آینده بتوانیم این پرونده را به ثبت جهانی رسانده و پیشکش ملت شریف ایران و مردم خوب خراسان رضوی کنیم.

مونسان تصریح کرد: از تمام افرادی که در این فعالیت‌ها مشارکت داشته‌اند، ازجمله شهردار مشهد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی و هم‌چنین از حمایت‌های استاندار قبلی و استاندار فعلی نیز تشکر دارم، حضور استاندار قبلی خراسان جنوبی را که توجه و حمایت ایشان به حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را مشاهده کردیم در خراسان رضوی که قطب گردشگری کشور است را نیز قدر می‌دانم و انشالله با حضور ایشان در خراسان رضوی کارهایی ازاین‌دست بیشتر انجام شود.

در ادامه همچنین از هنرمندان مجسمه‌سازی که از چند نمونه کارهای آن‌ها رونمایی شد  تقدیر می‌کنم.

هم‌چنین مونسان در حاشیه افتتاح محور گردشگری آرامگاه فردوسی به ارگ کهن دژ توس در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  حدود دو سال قبل از محوطه توس و آرامگاه فردوسی بازدید کردیم که دست خط مقام معظم رهبری و تأکید ایشان برای رسیدگی به این مکان را مشاهده کردم. با حمایت‌های استاندار خراسان رضوی و شهردار، به‌خصوص شهردار سابق مشهد، قاسم تقی‌زاده خامسی، این کار آغاز شد.

او افزود: آرامگاه فردوسی در آن موقع مظلوم واقع‌شده بود و محوطه نیاز به کارهای زیادی داشت، در حال حاضر اقداماتی که در محوطه انجام‌شده، ارتباط زیادی با سایر موضوعات تاریخی ایجادشده دارد، تمام المان‌ها به‌خوبی انتخاب‌شده و طراحی بی‌نظیری دارد، همکاری میان شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی به‌خوبی پیش می‌رود و تاکنون سه فاز انجام‌شده است و۵۶ میلیارد تومان تاکنون در اینجا هزینه شده است و قرار است برای تکمیل طرح‌های آتی تا ۹۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: محوطه خوبی برای جذب گردشگر پیش‌بینی‌شده و جایگاه حکیم فردوسی در حال حاضر به‌خوبی حفظ‌شده است. اگر ویروس کرونا از بین برود مطمئنا گردشگران زیادی به این مکان مراجعه خواهند کرد و از آرامگاه و دیگر آثار تاریخی شهر توس بازدید خواهند داشت. مجسمه‌هایی که در این مکان نصب‌شده به زیبایی‌های این مکان نیز افزوده است. این مجسمه‌ها روایت موضوعات مرتبط با شاهنامه را در اینجا رقم می‌زند. از تمام هنرمندانی که برای خلق این آثار تلاش کردند تشکر می‌کنم. امید دارم اقدامات انجام شده مورد رضایت مردم نیز واقع شود.

مونسان در خصوص فرایند ثبت جهانی توس خاطرنشان کرد: پرونده توس برای ثبت جهانی در حال آماده‌سازی است و در زمان نه‌چندان دوری این پرونده را تکمیل و آماده خواهیم کرد تا در کمیته میراث فرهنگی یونسکو به عنوان ثبت جهانی کشور ایران اضافه شده و تقدیم مردم مشهد شود.

او اضافه کرد: همچنین بابت ثبت دو میراث ناملموس که ظرف چند روز گذشته انجام شده تبریک می‌گویم، هنر نگارگری و مینیاتور و همچنین آیین زیارت تادئوس که برای هم‌وطنان ارمنی اهمیت بالایی داشت نیز ثبت جهانی شدند. جمهوری اسلامی به همه ادیان شناخته شده احترام می‌گذارد و همه آنان را پاس می‌دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  یادآور شد: همچنین جشن مهرگان در سال آینده به ثبت جهانی خواهد رسید، پرونده مهمی در میراث ملموس کشور داریم که فکر می‌کنم با ثبت راه‌آهن شمال به جنوب که حدود ۱۴۰۰ کیلومتر طول دارد، بزرگ‌ترین پرونده میراث ملموس در یونسکو را رقم بزنیم. امیدواریم این پرونده را در سال جاری به ثبت جهانی برسانیم تا بزرگ‌ترین پرونده‌ای که تاکنون در میراث ملموس در یونسکو ثبت‌شده این پرونده راه‌آهن شمال به جنوب باشد که تمام ایستگاه‌های آن در مکان‌های تاریخی است.

هم‌چنین مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در حاشیه مراسم بهره‌برداری گفت: احداث این محور گردشگری از سوی شهرداری مشهد و با نظارت این اداره کل از تیرماه امسال آغاز و اجرای آن ۱۴۰ روز وقت برده است.
ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: شروع مسیر این محور از جلوخان آرامگاه فردوسی تا محوطه باستانی ارگ کهن دژ است که در چهار بخش قابل‌تقسیم است و مجموعاً به طول بیش از هزار متر و به شکل پیاده‌روی برای استفاده علاقه‌مندان است.
او ادامه داد: اعتبار هزینه شده جهت اجرای این پروژه گردشگری معادل ۱۰۰ میلیارد ریال است.

شهر تاریخی توس با محوطه ۳۶۰ هکتاری در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. منطقه توس در سده دوم هجری مجموعه‌ای ‌از آبادی‌هایی همچون نوغان، سناباد و توس بود که توس آبادترین آن‌ها محسوب می‌شد و امروز همه آن آبادی‌ها درون شهر مشهد قرار دارند.

پس از شهادت حضرت امام رضا (ع) در خراسان، تاریخ‌دانان محل دفن پیکر مطهر و حرم آن حضرت را ‘ارض توس' عنوان کردند. توس در زمان حمله مغول ویران اما پس از مدتی تجدید عمارت و چند مرتبه مقر فرمانروایان مغول شد.

توس تا بهمن ۱۳۹۱ یکی از روستاهای تابع مشهد شناخته می‌شد اما با تائید شورای عالی معماری و شهرسازی این روستای تاریخی که مقبره حکیم ابوالقاسم فردوسی در جوار آن قرار دارد به‌عنوان یک محدوده منفصل شهری به شهرداری مشهد واگذار شد. هم‌اکنون توس زیر نظر شهرداری منطقه دوازدهم مشهد اداره می‌شود.

خراسان رضوی حدود هزار و۷۰۰ اثر، بنا، محوطه و تپه تاریخی و میراث معنوی ثبت‌شده در فهرست آثار ملی ایران دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *