گفت‌وگو با خیری که جهیزیه 400 عروس را تهیه کرده است؛

وقف مبارك

محمدعلی علی نژاد

در روزهایی که بیماری کرونا نفس‌های بسیاری از شهروندان را به شماره انداخته است و وضعیت نامناسب اقتصادی فشار بسیاری را بر اقشار مختلف جامعه ایرانی وارد می‌کند مسلماً بسیاری از امور عادی زندگی را با مشکل روبه‌رو می‌کند که ازدواج از همین امور است؛ بنابراین شنیدن خبرهایی از وقف و همراهی برخی با جوانان نشان می‌دهد که محبت انسانی همچنان وجود داشته تا از این طریق بتوان گره‌گشای برخی از مشکلات این قشر بود.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» خانم ناهید سیدی‌فلاح، تلاش کرده تا با وقف جهیزیه برای 400 زوج مشهدی، آن‌ها را برای شروع زندگی مشترکشان یاری کرده است. او درباره آغاز فعالیت در زمینه کمک به خانواده‌ها برای تامین جهیزیه می‌گوید: سال 1376 پدرم وصیت کرد که یک سوم اموالش را برای افرادی که بیش از سه فرزند دارند، خانه بسازیم. پس از پدرم، برادرم نیز وصیت کرد که ثلث اموالش برای تامین جهیزیه به دختران یتیم و بی‌بضاعت هدیه شود. بعد از این که برادرم در سال 1389 فوت کرد، تلاش کردیم تا وصیتش را عملی کنیم.

15 سال تأخیر در شروع زندگی مشترک؛ بخاطر نداشتن جهیزیه

از سال 89 با موسسه گلستان علی (ع) آشنا شدیم و همکاری خود را آغاز کردیم. آن زمان با 5 میلیون تومان یک سری جهیزیه کامل تهیه می‌شد که طی این چند سال بیش از 400 سری جهیزیه با هزینه‌ای حدود 10 میلیارد تومان تامین شده است. گاهی به زوجینی برمی‌خوردم که بخاطر نداشتن پول کافی برای تأمین جهیزیه خود شروع زندگی مشترکشان حتی تا 15 سال به تاخیر افتاده بود.

برخی از خانواده‌ها نه تنها خانواده عروس، بلکه خانواده داماد هم تمکن مالی لازم را نداشتند که به آن‌ها نیز کمک‌هایی ارائه می‌کنیم. اگر چه قبل از این که جهیزیه را در اختیار افراد قرار دهیم با تک‌تک آن‌ها صحبت می‌کنیم و تحقیقاتی در مورد وضعیت زندگی‌شان انجام می‌دهیم. البته جهیزیه برای افراد، به‌صورت بی‌نام‌و‌نشان ارسال می‌شود تا شان و منزلت‌شان زیر سوال نرود و آبروی‌ آن‌ها در محل زندگی‌شان خدشه‌دار نشود.

تالارهایی که رایگان به برخی زوجین اجاره داده می‌شود

کمک به ازدواج تنها محدود به تامین جهیزیه نیست، بلکه برخی از تالارها نیز فضای تالار را به صورت رایگان یا با تخفیف ویژه در اختیار ما قرار می‌دهند. یکی از خیران موسسه‌ای دارد که مراسم عقد و عروسی برگزار می‌کند با هماهنگی محضری مراسم ازدواج برگزار کرده و تعدادی از اقوام عروس و داماد نیز حضور پیدا می‌کنند.

وقتی خوشحالی عروس و دامادها را می‌بینم از عمق وجودم خوشحال می‌شوم، کاش افرادی که تمکن مالی دارند وقتی برای دخترشان جهیزیه تهیه می‌کنند یک وسیله را هم برای دختران یتیم خریداری کنند، قطعا اثر این کار خیر را در زندگی‌شان مشاهده خواهند کرد البته در این زمینه هم مشکلاتی وجود دارد که امیدوارم با بر طرف شدن این مشکل همچنان تامین جهیزیه تداوم داشته باشد.

مسلماً وضعیت نامناسب اقتصادی این نیاز را ایجاد می‌کند کسانی که تا حدودی از تمکن مالی برخوردارند  این قشر از جامعه را برای شروع زندگی مشترکشان یاری کنند و از این طریق بتوان شرایط ازدواج را تا حدودی تسهیل کرد. هرچند در این میان نباید از وظیفه و مسئولیتی که سازمان‌های مختلف در این رابطه بر عهده دارند، غافل بود؛ چراکه مردم همیشه در میدان حضور داشته و در هر شرایطی یاری‌گر یکدیگر بوده‌اند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *