در پی تداوم مثبت شدن شاخص بورس؛

کام بک نقدیندگی به سمت بورس

ریحانه موسوی

بورس، در روز گذشته معاملات خود را با رشد ۳۸ هزار واحدی معادل ۲.۷ درصد به پایان رساند و شاخص کل وارد کانال یک میلیون و ۴۶۵ هزار واحد شد. در معالات دیروز، شاخص هم وزن با رشد ۶ هزار و ۹۴۲ واحدی، معادل ۱.۶۹ درصد به ۴۱۷ هزار واحد رسید، این نشانگر رشد قیمت سهام شرکت‌های کوچک است و گزارش و عملکرد‌های شرکت‌ها باعث شد تا سهامداران روی خوش به سهام برخی شرکت‌ها نشان دهند.

به گزارش روزنامه« صبح امروز» بورس بعد از افت شديد بازار در ماه‌های اخیر، اکنون در شرايط مناسبي قرار دارد و اين موضوع از اهميت بالايي برخوردار است. به عبارت دقيق‌تر با توجه به ريزش قابل ملاحظه چند ماهه که باعث ارزنده شدن قيمت‌ها شد و از طرفي رکود در ساير بازارها که ناشي از نتايج انتخابات آمريکا و به تبع آن کاهش قيمت دلار و تعطيلي نصف و نيمه‌اي که در بازارهاي رقيب داريم، منجر شده تا نقدينگي روانه بازار سهام شود.

وضعیت نمادهای بورس

معاملات روز دوشنبه درحالی به پایان رسید که نماد‌های” فارس، فولاد، شستا و تاپیکو” از تاثیرگذاران بر رشد شاخص و نماد‌های “شستا، خودرو، شپنا و فولاد ” از پرتراکنش‌های بازار دیروز بودند. نماد‌های “وتجارت، خساپا، خودرو، وبملت، وبصادر ” بیشترین خرید حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند اگرچه بسیاری از نماد‌ها از استقبال خوبی روبرو بودند، اما ” دارایکم” نیز امروز با ۵ درصد مثبت معامله شد و نماد‌های پالایشی هم روز خوبی را سپری کردند.

 

مطرح کردن مباحثی مانند اینکه گول خوردم یا فرش زیر پای خود را فروختم، از سوی مردم بسیار قبیح است؛ زیرا باید با دقت و بر‌اساس روند‌ها سرمایه‌گذاری خود را انجام دهند، نه بر‌اساس حرف‌ها و شنیده‌ها

 

در فرابورس نیز شاخص کل با ۴۲۵ واحد رشد به عدد ۱۸ هزارو ۲۶۱ واحد رسید و نماد‌های” مارون، بپاس، صبا، دی و ذوب ” بیشترین تاثیر را در رشد شاخص فرابورس داشت. در هر حال با توجه به شرايطي که عنوان شد، مي‌توان گفت، موقعيت بورس در مقطع فعلي به گونه‌اي است که درکوتاه ‌مدت و تا يک ماه آتي مي‌تواند جذب‌کننده پول و نقدينگي باشد و به واسطه کاهش قيمت سهام، بازار مي‌تواند رشد مناسبي را به خود ببيند.

شاخص نشانگر وضعیت کلی بورس

درست است که شاخص، عملکرد و وضعیت بورس را نشان می‌دهد، اما مثبت یا منفی بودن شاخص همیشه به معنی مثبت یا منفی بودن کل بورس نیست. بلکه شاخص، وضعیت کلی بورس را به ما نشان می‌دهد. به همین منظور به سراغ یکی از کارشناسان بازار سرمایه رفتیم تا وضعیت آن را مورد ارزیابی قرار دهیم و با ارائه راهکار به مردم از اتفاقات تلخی که در چند ماه اخیر برای آنها رخ جلو‌گیری نماییم.

اهمیت ورود سود حقیقی به بورس

دکتر پیمان مولوی فعال بازار بورس و دبیر انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با «صبح امروز» بیان می‌کند: حجم و استمرار ورود سود حقیقی به بازار سرمایه بسیار مهم است و افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در آن هستند، باید به این شاخص مهم توجه کنند. اگر نگاهی به روند ورود نقدینگی حقیقی و برآیند ورود و خروج آن به بازار سرمایه بیندازید، مشاهده خواهید کرد که در هفته گذشته در بیشتر اوقات مثبت بوده است که این روند در روز دوشنبه نیز ادامه پیدا کرد.

وی با بیان اینکه «پیش از ورود حقیقی‌ها به بازار، چندین هفته نقدینگی حقوقی‌ها نیز به بازار مثبت بود» تصریح می‌کند: هرچقدر که روند ورود حقیقی‌ها به بازار ادامه پیدا کند، می‌توان به افزایش تعداد روزهایی که شاخص بورس مثبت است امیدوار بود. اما در این روزها روند ورود نقدینگی در کوتاه‌مدت به بورس دخیل است نه الزاماچشم‌انداز و مباحث دیگر، زیرا سایر عوامل در اقتصاد ایران تغییری نداشته و به‌زودی نیز تغییر نخواهد کرد.

تاثیر تعطیلات دو‌هفته‌ای بر بازار بورس

دبیر انجمن اقتصاددانان ایران ابراز می‌کند: دو هفته تعطیلی داشته و داریم و نقدینگی که در این مدت می‌توانست وارد بازار طلا شود، روانه بورس و املاک و مستقلات شد؛ دلیل اینکه این نقدینگی وارد بازار خودرو نشد، کاهش معاملات به دلیل پایین بودن میزان تقاضا بود. با این حال اشخاص حقیقی باید دقت کنند تا دوباره دچار مشکلات قبل نشوند، و با حواسی جمع، تفکر و درایت وارد آن شوند.

مردم دیگر حق گول خوردن ندارند

وی با اشاره به اینکه «بازار سرمایه بازاری پر‌بازده اما توام با ریسک است، که مردم باید آن را مدیریت کنند» اظهار می‌کند: این بار مطرح کردن مباحثی مانند اینکه گول خوردم یا فرش زیر پای خود را فروختم، از سوی مردم بسیار قبیح است؛ زیرا باید با دقت و بر‌اساس روند‌ها سرمایه‌گذاری خود را انجام دهند، نه بر‌اساس حرف‌ها و شنیده‌ها. تا ۵۰ روز آینده هیچ اتفاق خاصی در اقتصاد ایران نمی‌افتد اما ممکن است بحث‌هایریسکی دیگری در آن مطرح شود.

تاثیر رفتار بازار بر سرمایه‌گذاری

مولوی خاطر‌نشان می‌کند: فارغ از اینکه ما چگونه فکر می‌کنیم، باید دقت کنیم که بازار چه رفتاری را نشان می‌دهد؛ ما می‌توانیم دیدگاهی خوش‌بینانه یا بد‌بینانه به اقتصاد ایران داشته باشیم، اما چیزی که تعیین کننده بازار و نجات‌دهنده سرمایه‌گذاری است، دانش، تفکر و اطلاعات است. این روزها در بازه زمانی کوتاه مدت، مهم‌ترین عامل درک حرکت نقدینگی در روز‌های قبل از اتفاقات است نه بعد ازآن، یعنی اینکه ببینیم نقدینگی به کدام سو می‌رود و همزمان با آن حرکت کنیم.

انواع سرمایه‌گذاری در بورس

وی با دسته بندی سرمایه‌گذاری به کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت تشریح می‌کند: در کوتاه‌مدت با پیگیری روند‌ها می‌توانیم سرمایه‌گذاری داشته باشیم، در میان‌مدت یک فاصله تا انتخابات ۱۴۰۰ داریم که ریسک‌های آن متفاوت است و بعد از آن می‌توانیم یک رویکرد بلند‌مدت داشته باشیم، اما زمانی که می‌گوییم رویکرد بلند‌مدت، به این معنا نیست که وارد یک سهم شویم و اگر قیمت آن کاهش یافت نفروشیم وآن را نگه‌داریم، بلکه می‌توانیم با فروش آن تعداد سهم بیشتری از سهامی که فکر می‌کنیم در آینده بنیاد قوی‌تری دارد را اختیار کنیم.

دکتر پیمان مولوی فعال بازار سرمایه و دبیر انجمن اقتصاددانان ایران تاکید می‌کند: افراد باید حواسشان باشد و بازار‌های موازی را لحظه به لحظه رصد کنند، زیرا سرمایه‌گذاری در ایران بدون توجه به بازار‌های موازی ریسک بسیار زیادی برای آنان به همراه خواهد داشت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *