نهضت کتابخوانی برای پیکار با بی کتابی

علی اکبرسبزیان

۱.بعد از پیروزی انقلاب اسلامی” نهضت سوادآموزی” با هدف باسواد کردن خیل عظیم بی‌سوادان کشور تشکیل شد .
نهضتی برای آموزش بزرگسالان در حد خواندن و نوشتن وآموختن حساب با استفاده از ابزارهای هنری و تشویق و ترغیب بی‌سوادان و کم سوادان در یادگیری بیشتر جمعیت بیسواد کشور تعیین شد . همه برای این نهضت بسیج شدند.
اکنون که ۴۰ سال از آن زمان می گذرد با افتخار می توان اعلام کرد به جشن پایان بیسوادی در کشور نزدیک شده‌ایم .
این کارنامه درخشان نشان می‌دهد خواست و اراده حاکمیت و همراهی و همکاری مردم برای نهضت مقابله با بی سوادی توانست به نتیجه مطلوب برسد واکنون آن شعار پیکار با بیسوادی به با سوادی همه تبدیل شده و این نتیجه یک نهضت عمومی و تلاش همگانی برای مقابله با بیسوادی است.
۲.شکی نیست که سواد آموزی ضروری است اما کافی نیست .چون گام بعد از سواد آموزی ،کتابخوانی است.یقینا رشد حیات اجتماعی، تغییر سبک زندگی، تامین نیازهای اطلاعاتی و دانشی ،کاهش آزمون و خطا و افزایش موفقیت ها و کاهش شکست ها و رضایتمندی از زندگی
و امید به آینده وتلاش برای انسان کامل بودن جز با کتاب و کتابخوانی میسر نمی شود .
جمله مشهوری وجود دارد که می‌گوید: ملتی که کتاب نمیخواند باید تاریخ را دوباره تجربه کند .پس کتابخوانی فرصت تجربه مضاعف است .
این مقدمه کافی است تا به این نکته اشاره شود که بعد از چشیدن طعم سواد به چشیدن طعم شیرین کتابخوانی نیازمندیم. حالا که جامعه ما رو به پایان بی سوادی است و همه کامها شیرین به سواد شده باید این شیرینی را ماندگار کرد .بعد از نهضت سوادآموزی نوبت نهضت کتابخوانی است. آن هم با همان عزم و اراده همگانی.
حاکمیت تلاش کند و همه اراده و تلاش کنیم برای پیکار با بی کتابی. اگر مردم ارزش و اهمیت کتاب و کتابخوانی را دریابند و بدانند که چقدر کتاب در زندگی آنها اثر می‌گذارد و توانایشان می کندحاشا که از آن بگریزند .
از کودکی یاد گرفته‌ایم “توانا بود هرکه دانا بود” اما کمتر توجه کردیم که میان دانایی و توانایی چه ارتباطی است. اگر مردم بدانند که با دانایی توانا می‌شوند و بهتر می توانند زندگی کنند و مفیدتر واقع شوند محال است که از کتاب بگریزند. کتاب چشم انسان رابینا‌تر و گوشش را شنوا تر می‌کند .با کتاب و
کتابخوانی می‌توان مفهوم زندگی را آموخت .
می توان تواناتر از قبل و با مهارت بیشتر زندگی شیرین تری را آغاز کرد.می توان از زندگی لذت برد و لبخند رضایت زد.
بی کتابی به میزان بالاتری از بیسوادی خطرناک است.
پس باید عزم عمومی و نهضت همگانی برای کتابخوانی شکل گیرد.
هفته کتاب فرصتی است طلایی برای پیکار با بی کتابی
و آغاز نهضت کتابخوانی با حرفه کتابداری .

*مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان رضوی

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *