شهردار مشهد در مراسم افتتاح همزمان ۳۵ پروژه شهری در منطقه ثامن در راستای تحقق حرم‌شهر رضوی:

ما نه اهل حاشیه‌ایم نه کاسب حاشیه!

شهردار مشهد گفت: هدف ما خدمات رسانی بهتر به زائران و تسهیل زیارت با ایجاد زیرساخت ها در بافت پیرامونی حرم مطهر است و بر همین اساس پروژه ” حرم شهر رضوی ” را با قوت و نیروی بیشتر اجرا خواهیم کرد.

به گزارش صبح امروز، محمد رضا کلائی امروز و در مراسم افتتاح 35 پروژه شهری در منطقه ثامن که با حضور فرماندارمشهد، رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران شهری برگزار شد، افزود: از روز اول آغاز بکار، رویکرد ما تمرکز بر امور بوده است و به باور من در این زمینه موفق بوده ایم.
وی اضافه کرد: ما در موضوع کار در ایجاد زیرساخت ها، کار در حوزه فرهنگی و اجتماعی و کار در راستای خواست مردم در زمانه ای که حواشی مثل هر مانع دیگری در سر راه قرار می گیرد، عملکرد مناسب و خوبی داشته ایم .
کلائی با بیان اینکه سعی کرده ایم به حواشی توجه نکرده و از کنار آن عبورکنیم، اظهارکرد: نگاه ما به دور از حواشی تنها کار و خدمات رسانی به زائران و مجاوران بوده است.
کلائی تصریح کرد: در موضوع بافت اطراف حرم مطهر هم این قاعده را پیاده کرده ایم زیرا نگاه مدیریت شهری این بوده که زیرساخت ها را تکمیل کند و فضا را برای بهره برداری زائران و مجاوران ایجاد کند.
شهردار مشهد ادامه داد: تعداد تملکی که اطراف حرم مطهر انجام شده عدد کمی نیست و اگر تحلیل کنیم و اطلاعات آن منتشر شود، خواهیم دید که چه اتفاقاتی در این حوزه افتاده است زیرا هزینه های پروژه ها در بافت پیرامونی حرم مطهر فقط اجرا نیست، بلکه 99 درصد تملک و یک درصد از آن برای اجرا است و این طبیعی است.
وی با اشاره به اینکه برای نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر از قبل تلاش هایی شده و همکاران ما نیز در این زمینه تلاش هایی داشته اند، خاطرنشان کرد: معتقدم اگر افرادی که روند کار را پیگیری می کنند، منصف باشند، عملکرد مدیریت شهری در بافت پیرامون مطهر طی سه سال گذشته قابل دفاع است و از این بابت به همکارانم خدا قوت می گویم .
شهردار مشهد گفت: ما چون نمی خواهیم وارد حاشیه شویم، کمتر صحبت می کنیم، اما امروز با صحبت کردن می خواهم انتقاداتی را که به سکوت ما مطرح می شود، با بیان چند نکته جبران کنم.
پروژه ما در اطراف حرم رضوی ” حرم شهر رضوی ” و فراتر از دیوارهای حرم است
کلائی افزود: نکته اول پاسخ به این سوال است که پروژه ما در اطراف حرم مطهر چیست؟ در یک کلام می گویم پروژه حرم شهر رضوی! زیرا معتقدیم قلب ایران مشهد مقدس است و قلب این شهر حرم مطهر حضرت رضا (ع) و رگ و پی این شهر هم متصل به حرم مطهراست، لذا تنها دیوارهای حرم مطهر محدوده خدمات رسانی به زائر نیست و به مسیرهای تشرف و هویتی که سال های سال این زیارت و حضور را داشته است مرتبط می شود.
شهردارمشهد با تاکید بر اینکه اولویت ما تحقق حرم شهر رضوی است، اضافه کرد: در این راستا اجرای زیرساخت ها از جمله شارستان، ره باغ ها و بازگشایی معابر عمومی را در دستور کار قراداده ایم که امروز شاهد افتتاح بخشی از آن هستیم.
وی تصریح کرد: اکنون وضعیت بافت پیرامونی حرم مطهر قابل مقایسه با گذشته نیست، نمی دانم چرا نمی خواهند خدماتی که انجام شده دیده شود و آن را ببینند؟
شهردار مشهد گفت: باز هم تاکید می کنم پروژه ما حرم شهر رضوی است و در چارچوب آن ایجاد مسیرهای تشرف، نیازهای زائران، امکانات حمل ونقلی، تسهیل مسیرهای تشرف با در نظرگرفتن حال و هوای تشرف مورد توجه قرار خواهد داشت.
کلائی افزود: سوال این است، آیا ما شدت و همتی را که در اجرای پروژه ها در بافت پیرامونی حرم مطهر داشته ایم ادامه خواهیم داد؟ بله این اقدامات بسیار بیشتر و بهتر خواهد بود.
شهردار مشهد با بیان اینکه خیلی از فعالیت ها در پروژه ” حرم شهر رضوی ” در منظومه ای قرارگرفته که آثار آن را تا چند ماه آینده خواهیم دید، اظهارکرد: پروژه بازار سرشور و امتداد آن تا بازار فرش و اتصال آن به حمام مهدی قولی بیک و باب الهادی چیزی نیست که اکنون دیده شود اما زحمت بسیاری برای آن کشیده شده است.
کلائی ادامه داد: معتقدم که بسیاری از اتفاقات پیرامون حرم مطهر ذیل پروژه ” حرم شهر رضوی ” در ماه های آینده دیده خواهد شد که موجب افتخار خدمت رسانی به زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) خواهد بود.
وی تاکید کرد: ما اهل حاشیه نبوده ایم و نیستیم و کاسب حاشیه هم نیستیم ، ما می دانیم چه باید بکنیم و می دانیم چه کاری را داریم انجام می دهیم .
کلائی با بیان اینکه ما منکر این نیستیم که ضعف وجود دارد، خاطرنشان کرد: منکر این نیستیم که انتقاداتی به اتفاقاتی که می افتد وجود دارد، ولی می دانیم چه کاری داریم انجام می دهیم و روی آن پای مردی داریم، حال هر فردی بیاید و خدشه ای به آن وارد کند، “عرض خود می برد و زحمت ما می دارد.”
شهردار مشهد گفت: به هرحال ما پروژه ” حرم شهر رضوی ” که پروژه هسته اصلی هویتی شهر مشهد در ایجاد زیرساخت ها برای خدمت به زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) است را با قوت کامل و با قدرت بالا و انشالله به گونه ای که نتایج آن در آینده نزدیک دیده شود پیش خواهیم برد و روی آن مصمم هستیم.
وی افزود: اینکه انتظار وجود داشته باشد که ما وارد این حاشیه ها شویم، نقطه مرگ خدمات رسانی ما است و معتقدیم چه ایجاد حاشیه و چه ورود به حاشیه مرگ خدمات رسانی ما خواهد بود، چون کار برای ما اصل است پس محکم و مقتدر در مسیر خدمات رسانی به زائران و مجاوران پیش می رویم و هر فردی را که سینه سپرکرده و در این مسیرحرکت کند حمایت خواهیم کرد.
شهردار مشهد اضافه کرد: در تحقق این موضوع عناصر مختلف دست به دست هم داده اند، اعضای شورای شهر، فرماندار، دستگاه قضائی و شخص رئیس دادگستری صد ها برابر آنچه وظیفه شان است کمک کرده اند که از آنها تشکر می کنم.
کلائی ادامه داد: از نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی که یک تنه برای احقاق حقوق این شهر در بافت پیرامونی حرم مطهر ایستادگی کرده اند نیز تشکر می کنم.
شهردار مشهد با اشاره به اینکه ما اصلا در این مسیر تنها نیستیم، گفت: اگر بزرگوارانی فکر می کنند ما در این مسیر تنها هستیم، می گویم ما اصلا تنها نیستیم.
تمام عناصر اصلی استان در اجرای پروژه ” حرم شهر رضوی ” همگام و هم نظر هستند
وی افزود: پروژه ای است به نام ” حرم شهر رضوی ” که عناصر اصلی در استان و ذی نفعان خدمت رسانی نیز در این مسیر همگام و هم نظر هستند، تولیت آستان قدس رضوی از این موضوع حمایت می کنند و بارها هم اعلام کرده اند که محدوده خدمات رسانی آستان قدس رضوی را دیوارهای حرم نمی دانند بلکه این محدوده شامل پیرامون حرم مطهر و شهر مشهد نیز هست، مقام معظم رهبری هم در حکمشان اشاره کردند و تولیت به این موضوع بارها اشاره داشته اند.
وی ادامه داد: معتقدیم که هم زمینه آماده است، هم عظم ما جزم است و هم همدل و هم نظر هستیم، اختلاف نظرها بسیار جزئی و طبیعی است، با این حال امیدواریم همین اختلاف کوچک نیز کمتر شود تا کار را به خوبی به پیش ببریم.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *