دلار کماکان می‌ریزد؟

این روزها بازار ارز روزهای پرتلاطمی را پشت سر می‌گذارد و دلار در هفته گذشته ریزش چشم گیری داشته که البته با مقاومت‌هایی نیز روبه رو بوده و گمانه‌زنی‌های زیادی را نیز به همراه داشته است. از همین رو روز گذشته رییس کل بانک مرکزی در آخرین یادداشت خود تاکید کرد که تنها معیار سیاست‌های بانک‌مرکزی، مصالح اقتصادی کشور است و به دور از هیجانات اقدامات لازم را انجام می‌دهد.
متن کامل یادداشت ایشان به شرح زیر است:
در برخی از تحلیل‌ها، درخصوص شرایط فعلی بازار ارز، تلاش می‌شود که با القاء رقم‌هایی از نرخ ارز در بازار و منتسب کردن آن نرخ‌ها به بانک‌مرکزی، زمینه‌ساز سطح خاصی از نرخ ارز در بازار بشوند. ضمن تکذیب تمام گمانه‌زنی‌ها، تاکید می‌کنم که مستقل از تحولات سیاسی خارجی، تنها معیار اعمال سیاست‌های بانک مرکزی، مصالح اقتصادی کشور و ضرورت استمرار پایداری و ثبات در بازارها و نیل به هدف تورمی است و لذا بر اساس سازوکار بازار، کارآمدترین روش را برای جلوگیری از هرگونه عدم تعادل در بازارها، به كار می‌بندد.
اعتقاد بانک‌ مرکزی این است که به صورت طبیعی و در چارچوب فرآیندهای بازار، باید اجازه تخیله انتظارات متراکم شده به بازار ارز داده شود؛ لذا بانک‌ مرکزی با رصد دقیق بازار ارز و عوامل شکل‌دهنده و مؤثر بر آن و به دور از هیجان، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
پیش‌بینی یک نماینده مجلس از میزان ریزش قیمت دلار
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس گفت: از یک طرف افزایش عرضه ارز و از طرف دیگر کاهش تقاضا را شاهد هستیم. در نتیجه این دو عامل می‌تواند روی نرخ ارز تاثیر کاهشی داشته باشد.
به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایبِنا؛ کاهش معنادار نرخ ارز در بازار روز پنج شنبه و امروز، باعث شد تا بسیاری از افراد که پیش از این در پی کسب سود، به دنبال دپو کردن دلار و یورو در خانه های خود بودند، حالا برای فروش آن، روانه بازار شوند. این در حالی است که پیش از این بارها توسط مسئولان و کارشناسان اقتصادی در خصوص ریسک بالای سرمایه گذاری در این بازار هشدار داده شده بود و حالا با توجه به خبرهای بین المللی از احتمال بالای پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، سیگنال کاهشی به بازار ارز ارسال شده و معامله گران خود را برای نرخ های پایین تر دلار آماده می کنند.
جعفر قادری، با اشاره به تاکید چندین باره کارشناسان اقتصادی و رییس کل بانک مرکزی مبنی بر ریسک بالای ورود به بازار ارز اظهار داشت: در این مدت سیاست های تند و خشن ترامپ، ذهنیت منفی برای مردم ایجاد کرده بود و حالا که زمزمه انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهور جدید آمریکا مطرح است، آثار روانی خودش را در بازار مشاهده می کنیم و طبیعی است که این انتظارات هم روی عرضه ارز تاثیر گذار باشد و هم در بخش تقاضا. به عبارت دیگر افرادی که ارز در خانه نگه داشته اند، این ارزها را وارد بازار می کنند و آن تقاضا کنندگانی که ارز را برای حفظ قدرت خرید خودشان تقاضا می کردند، به این امید در آینده قیمت ارز کاهش پیدا می کند، فعلا برای تقاضا و ورود به بازار دست نگه داشته اند. زیرا روند پیش رو روند کاهشی است و با ریسک بالای سرمایه گذاری همراه است
وی افزود: بنابراین از یک طرف افزایش عرضه ارز و از طرف دیگر نیز کاهش تقاضا را شاهد هستیم و خواهیم بود. در نتیجه این دو عامل می تواند روی نرخ ارز تاثیر کاهشی داشته باشد و قیمت ارز را پایین بیاورد.
قادری با اشاره به فشار حداکثری دولت ترامپ بر اقتصاد ایران و اینکه دیگر فشاری بالاتر از فشارهای فعلی وجود ندارد، اظهار داشت: روند بازار ارز روند با ثبات و کاهشی خواهد داشت، زیرا با توجه به تصمیمات مهمی که اخیرا در خصوص واردات در برابر صادرات و همچنین واردات با ارز اشخاص گرفته شد، می تواند در مدیریت عرضه و تقاضای ارز اثرگذاری مثبت داشته باشد.
وی تاکید کرد: با توجه به ورود مقام معظم رهبری و همچنین ورود مجلس و اینکه وزارت صمت سروسامانی گرفته و موافقت رییس کل بانک مرکزی در خصوص واردات بدون انتقال ارز، چشم انداز مثبتی از روند کاهشی بازار ارز و ثبات نرخ را شاهد هستیم.
من فکر می کنم که این سیاست ها و تسهیلاتی که در مجموعه حاکمیت گرفته شده و بانک مرکزی هم با آن همراهی می کند، می تواند کمک کند که مواد اولیه به کشور وارد شود و تولید رونق بگیرد، امکان صادرات بیشتری فراهم شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی افزود: در این شرایط و با توجه به تصمیمات خوبی که گرفته شد دیگر صادرکنندگانی که با امید به اینکه نرخ ارز اضافه بشود و بعد ارز خود را وارد بازار بکنند، رویه جدیدی در پیش خواهند گرفت. الان واردکننده وقتی می بیند که با روش جدید می تواند کالا را وارد کند و با نرخ روز، کالای وارداتی را در بازار بفروشند، دلیلی ندارد که منتظر بمانند تا قیمت بالا برود و بعد ارز خود را وارد سامانه نیما کنند. در نتیجه به نظر من، اقتصاد ایران از فشار حداکثری و خصمانه دولت ترامپ عبور کرده و با تصمیمات جدید و اتخاذ روش های منطقی و معقول برای تامین کسری بودجه، می توان به تعادل در عرضه و تقاضا در بازار ارز و ثبات نرخ ها، امیدوار بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: من معتدم که روند کاهشی نرخ دلار همچنان ادامه پیدا می کند.
چشم‌انداز تضعیف دلار در برابر ارزهای جهانی
این موضوع تنها مختص بازار ارز ایران نیست و با اتفاقات رخ داده در انتخابات ایالات متحده، کارشناسان انتظار تضعیف دلار در برابر ارزهای جهانی را دارند.
به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، روز جمعه دلار در برابر بسیاری از ارزها ثابت ماند اما تاجران گفتند که احتمالاً ضررهای بیشتری وجود دارد زیرا انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امیدهای تزریق سریع محرک مالی بزرگ برای حمایت از اقتصاد را کاهش داده است.
سرمایه گذاران پیش بینی می کنند که جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات، رئیس جمهور بعدی شود اما جمهوری خواهان کنترل سنا را حفظ خواهند کرد، این امر تصویب بسته هزینه های مالی بزرگتر را برای دموکرات ها دشوار خواهد کرد.
بایدن اختلاف زیادی با رئیس جمهور دونالد ترامپ دارد، اما همچنان چند ایالت مهم در حال شمارش آرا هستند و ترامپ در حال طرح چالش های قانونی برای شمارش آرا است، بنابراین هنوز درجه بالایی از عدم اطمینان وجود دارد.
شاخص دلار در برابر سبد شش ارز اصلی در سطح ۹۲.۶۴۱ ایستاد، نزدیک به پایین ترین سطح در دو هفته گذشته. در این هفته، شاخص دلار ۱.۵ درصد افت داشت که البته بیشترین افت در چهار ماه گذشته بود.
یک استدلال وجود دارد که فدرال رزرو ایالات متحده باید دارایی های خطر پذیر را متوقف کند. شیوع همه گیری هنوز هم ادامه دارد. دلار در روز جمعه با ۱۰۳.۴۶ ین ژاپن معامله شد، نزدیک به پایین ترین سطح در هشت ماه گذشته.
نخست وزیر ژاپن قول داده است که برای حفظ ثبات حرکت ارز با مقامات خارج از کشور همکاری نزدیک داشته باشد، زیرا ین قوی به عنوان تهدیدی برای اقتصاد ژاپن مشاهده می شود.
یورو پس از افت ۰.۸۷ درصدی گذشته، با ۱.۱۸۱۹ دلار معامله شد. همچنین پوند انگلیس با قیمت ۱.۳۱۲۷ دلار معامله شد و از روز پنجشنبه با افزایش ۱.۲۳ درصدی روبرو شد.
برخی از تاجران گفتند که رای گیری از چندین ایالت آمریکا همچنان ادامه دارد، اما ارزها واکنش چندانی نشان نمی دهند زیرا اعلام برنده قطعی می تواند چندین روز یا حتی هفته ها طول بکشد.
اگر تهدید ترامپ به اقدام قانونی برای پیروزی در انتخابات ادامه یابد، یک خلا سیاسی ایجاد می شود و اضطراب در مورد رکود می تواند باعث تضعیف دلار و تقویت ین شود، که می تواند بر صادر کنندگان ژاپنی تأثیر منفی بگذارد.
برخی از تحلیلگران می گویند: نگرانی در مورد اقتصاد ایالات متحده در حال افزایش است و همین دلیلی است که انتظار می رود تا سال آینده روند نزولی دلار ادامه داشته باشد. افزایش موارد ابتلای جدید ویروس کرونا درچندین ایالت نیز می تواند فعالیت اقتصادی را مهار کند.
یوان اندکی کاهش یافت و به ۶.۶۳۰۷ در هر دلار رسید اما همچنان نزدیک به بالاترین رقم دو ساله خود در روز پنجشنبه باقی مانده بود.
بسیاری از سرمایه گذاران انتظار دارند که دولت بایدن جنگ تجاری ترامپ با چین را کمی کاهش دهد، که باید به سود یوان باشد.
بعد از آنکه بانک مرکزی این کشور اعلام کرد آماده است خرید اوراق قرضه را در صورت لزوم برای حمایت از اقتصاد گسترش دهد، دلار استرالیا در برابر دلار امریکا کاهش یافت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *