بررسی دلایل رکود یک بازار درآمدزا

شکستن پایه‌های بازار مبل

سیده ریحانه موسوی

واحدهای تولیدی کوچک و متوسط تاثیر‌گذار‌ترین عوامل در رشد و توسعه سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی هر کشوری محسوب می‌شوند. به همین دلیل مورد توجه مسئولین کشور‌ها قرار گرفته‌اند. در کشور ما با وجود اینکه بیش از 95 درصد کل واحد‌های تولیدی در گروه صنایع کوچک و متوسط قرار می‌گیرند، این بنگاه‌ها سهم قابل توجهی در تولید ناخالص‌ملی و ایجاد ارزش افزوده کسب ننموده و از کمبودهای شدیدی رنج می برند.

به گزارش روزنامه (( صبح امروز )) صنعتگران ایرانی در زمینه مبلمان کلاسیک که نیازمند انجام کارهای هنری است، ازجایگاه مناسبی در بین کشور‌های منطقه وجهان برخوردار هستند و با وجود برخی ناملایمات هنوزهم دستان توانمند صنعتگران ایرانی تحسین جهانیان را برمی‌انگیزد. اما در زمینه تولید مبلمان مدرن که نیازمند دستگاه‌ها و ماشین‌آلات پیشرفته است، کشورهایی که از فناوری و تکنولوژی‌های پیشرفته‌تری در این عرصه برخوردارهستند، جایگاه بهتری را به خود اختصاص داده‌اند.

مجیدی‌فر: مشکلات زیادی در حوزه واردات وجود‌دارد که تنها مختص این بخش نیست و دلیل آن نوسانات قیمت دلار و شرایط اقتصادی حاکم برجامعه است

 

صنعت مبلمان کشورمان با پیشینه چهار هزار ساله دارد که از قابلیت بالایی برای تولید و اشتغالزایی برخوردار است و با کمی حمایت می‌تواند به یکی از صنایع درآمدزا تبدیل شود، اما این روزها  از مشکلات متعدد رنج می‌برد.

مشکل عدم ثبات قیمت و تامین مواداولیه

یک تولید کننده مبلمان در منطقه ” خیام ” مشهد با بیان اینکه (( ثابت نبودن قیمت مواداولیه، گران‌شدن روز‌به‌روز و کم‌یاب بودن آن از مهم‌ترین مشکلات این حوزه است و کلیه اجناس ما مانند ابر، میخ، چسب، سوزن و چوب  به سختی تامین می‌شود )) می‌گوید: چوب مورد‌نیاز ما کم‌و‌بیش از محل چوب‌بری‌ها، باغ‌های اطراف و جنگل‌های داخلی تامین می‌شود اما مانند قدیم فروان نیست زیرا واردات  تا حدودی متوقف شده‌ و قیمت نیز بسیارافزایش یافته و ارز نیمایی نیز به آن تعلق نگرفته است.

توقف صادرات مبلمان

رضارضا‌زاده در گفتگو با (( صبح امروز )) با بیان اینکه((  صادرات ما به دلیل شرایط اقتصادی موجود متوقف شده است )) می‌گوید: ثابت نبودن قیمت عامل اصلی رکود در بازار مبل است؛ به عنوان مثال قیمت ابر از اردیبهشت‌ماه تا کنون ۴۰۰ درصد افزایش یافته که مشکل کمی نیست و تا جایی که بنده اطلاع دارم ۴۰ درصد از همکاران ما از کاربیکارشده‌اند و نمایشگاه‌های خود را تعطیل کرده‌اند. اتحادیه تلاش زیادی برای رفع مشکلات ما می‌کند اما به دلیل اینکه نقشی در تعیین قیمت‌ها ندارد نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد.

 تحریم عامل مشکلات صنعت مبل

طبسی مدیر فروشگاه مبلمان و صنایع چوبی در منطقه ” سجاد ” مشهد است که در گفتگو با (( صبح امروز )) می‌گوید: تامین مواداولیه و نابسامانی قیمت‌ها از عمده مشکلات این صنعت به‌شمار می‌رود که مشکلات تحریم عاملیت کل آن است و فقط در خصوص تولید ابر شرکت‌های تولید کننده اعلام کرده‌اند که ظرف ۲۰ روز آینده کارتولید را آغاز خواهند کرد. ارز نیمایی بسیار سخت به واردات چوب تعلق گرفته و ما با همین شرایط در حال تولید هستیم وکار خودرا پیش می‌بریم.

 

رضازاده: ثابت نبودن قیمت مواداولیه، گران‌شدن روز‌به‌روز و کم‌یاب بودن آن از مهم‌ترین مشکلات این حوزه است و کلیه اجناس ما مانند ابر، میخ، چسب، سوزن و چوب  به سختی تامین می‌شود

 

به دلیل مباحث مطرح شده از‌سوی فعالین در این حوزه به سراغ سازمان صنعت، معدن و تجارت استان رفتیم تا به بررسی بیشتراین موضوع بپردازیم.

نمی‌توان واردات چوب را متوقف کرد

کارشناس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می‌گوید: ما نمی‌توانیم واردات چوب را متوقف کنیم، زیرا سطح جنگل در کشورما آنقدرزیاد نیست که بتوانیم از درختان آن استفاده کنیم، همچنین استفاده بی‌رویه موجب بروز مشکلات در محیط‌زیست می‌شود. کشور‌های زیادی درجهان وجود دارند که چوب زیادی دارند و تامین کننده سایر کشور‌ها نیزهستند مانند روسیه.

شرایط اقتصادی مانع واردات

وحیده مجیدی‌فر درگفتگوبا (( صبح امروز )) ادامه می‌دهد: با وجود اینکه وزارت‌خانه طی دستور‌العملی اعلام کرد که واردات چوب ممنوعیت و محدودیت ندارد، اکنون مشکلات زیادی در حوزه واردات وجود‌دارد که تنها مختص این بخش نیست و دلیل آن نوسانات قیمت دلار و شرایط اقتصادی حاکم برجامعه است.

نبود ارز نیمایی مشکلی ایجاد نمی‌کند

وی با بیان اینکه (( ارز نیمایی به بیشتر مواداولیه تعلق نمی‌گیرد )) تصریح می‌کند: به دلیل متغیر بودن شرایط اقتصادی تفاوتی بین کالاهایی که به آن‌ها ارز نیمایی تعلق می‌گیرد با سایرکالاها وجود ندارد و مسئله‌ای نیست که بخواهد برای تولید‌کننده‌ها مشکل ایجاد کند، زیرا ارز نیمایی نیز به همان نسبت بالا می‌رود.

مجیدی‌فر با ابراز اینکه (( مسئله اصلی کشور ما مشکلات اقتصادی عمومی است )) تصریح می‌کند: قطعا وقتی تورم بر جامعه حاکم باشد خانواده‌ها تمام تلاش خودرا برای تامین خوردوخوراک می‌کنند، اما مبل و صنایع چوب جزو کالای لوکس و سرمایه‌ای محسوب می‌شود و افراد مجبور به تهیه یا تعویض آن نیستند زیرا قیمت‌ها بالا رفته و قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده‌است.

عدم کیفیت پارچه‌های داخلی

وی در خصوص تامین پارچه رو‌مبلی توضیح می‌دهد: در این حوزه به دلیل ممنوع بودن واردات محدودیت‌هایی وجوددارد و مبل‌سازان ابراز می‌کنند که تولید‌کنندگان داخلی هنوز نتوانسته‌اند خواسته آنان را به لحاظ کیفی تامین نمایند، اما تولید‌کنندگان زیادی در سطح کشور وجود دارد و راه حل رسیدن به کیفیت مطلوب این است که تعامل بین مبل‌سازان و پارچه فروشان ایجاد شود.

وحیده مجیدی‌فر کارشناس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در خصوص مبحث تولید ” ابر ” ازعان می‌کند: به دلیل اینکه ابر کالایی حجیم است و واردات آن سخت است، درکشور تولید می‌شود و هیچ‌گونه وارداتی در این حوزه وجودندارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *