نرم‌افزار اتوماسیون پست‌های برق به کجا رسید؟

سیده ریحانه موسوی

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: مسئله اتوماسیون پست‌های توزیع و انتقال امر بسیار مهمی است و یکی از مباحثی که در افق صنعت برق جهانی مطرح شده موضوع هوشمند‌سازی است.

ریاحی: در هفته دولت سه پروژه در خراسان آماده افتتاح و بهره برداری است که در مجموع  ارزش آن‌ها بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان و شامل توسعه پست‌های خواجه‌ربیع، ابوطالب و مبین ترشیز است

 

به گزارش روزنامه «صبح امروز» رضا ریاحی روز گذشته در نشست خبری شرکت برق منطقه‌ای خراسان افزود: هدف‌گذاری که دردنیا برای صنعت برق در افق چند دهه آینده صورت‌گرفته این است که شبکه‌های برق به سمت هوشمند‌شدن و اتوماسیون کامل خواهد رفت. طبق آخرین اطلاعاتی که دوستان ما در خارج از کشور ارائه داده‌اند، درحال حاضر کشور‌های توسعه‌یافته به دنبال این هستند که بتوانند یک پست برق را با کمک سنسور‌ها و حس‌گر‌ها به‌طورکامل از دور کنترل کنند و اطلاعات آن را داشته ‌باشند، مانند ماشین‌های هوشمندی که به تدریج در حال وارد‌شدن به بازار هستند.

سرانجام نرم‌افزار اتوماسیون پست‌های برق چه شد؟

وی در پاسخ به این سوال که «وضعیت ارتقاء نرم‌افزار اتوماسیون پست‌های توزیع و انتقال برق که در سال ۹۴ به بهره‌برداری رسید به چه صورت است» گفت: این نرم‌افزار تاکنون ارتقاء زیادی پیدا کرده‌ و بخش‌هایی به آن اضافه شده، همچنین از لحاظ بحث امنیت بر روی آن کار شده‌است تا  مورد حمله سایبری قرار نگیرد، اما هنوز صادراتی در خصوص آن صورت نگرفته است.

احداث سه نیروگاه در قلب مشهد

وی اظهارکرد: وجود پست ۴۰۰ کیلوولت در داخل شهر مشهد به عنوان یک زیر ساخت مطمئن برای تامین برق شهر مشهد در آینده یک امر بسیار مهم است که در حال حاضر با توجه به تکمیل رینگ پست‌های ۴۰۰ کیلوولت در اطراف مشهد برای احداث سه نیروگاه در قلب شهر برنامه ریزی شده‌ است که از میدان بسیج مشهد آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان ادامه داد: اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد و ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه تونل انرژی برای تغذیه برق این نیروگاه در نظر گرفته شده است. در هفته دولت سه پروژه در خراسان آماده افتتاح و بهره برداری است که در مجموع  ارزش آن‌ها بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان و شامل توسعه پست‌های خواجه‌ربیع، ابوطالب و مبین ترشیز است.

رشد هفت درصدی مصرف برق در ایران

ریاحی ادامه داد: با وجود اینکه کشور ما از ابتدای انقلاب در تحریم بوده و محدودیت‌های فراوانی وجود داشته است. مصرف برق در ایران سالیانه به طور متوسط دارای رشد هفت درصدی بوده و امروزه ایران پانزدهمین کشور از نظر اندازه شبکه و سطح تولید در جهان است.

 تولید هشت درصدی برق کشور در خراسان رضوی

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان ضمن اشاره به میزان سرانه تولید و مصرف برق در خراسان رضوی که هشت درصد از کل کشور را تشکیل می‌دهد، افزود: تعداد مشترکین در سال ۱۳۵۷، حدودا ۳.۴ میلیون مشترک بوده که این رقم تاکنون به بیش از ۳۶ میلیون مشترک رسیده که رشد ۱۲ درصدی داشته است.

تولید ۹۵ درصد تجهیزات انتقال برق در داخل کشور

وی اظهار کرد: تجهیزات شبکه برق‌رسانی کشور در سطح استاندارد‌های جهانی است و امروزه بیش از ۹۵ درصد از تجهیزات و تاسیسات در شبکه فوق توزیع و انتقال در داخل تولید می‌شود و توانایی احداث نیروگاه توسط شرکت‌های داخلی امکان پذیر شده است. در ابتدای انقلاب ظرفیت نصب شده در کشور ۷ هزار و ۲۴ مگاوات بوده و امروز ظرفیت کشور به بیش از ۸۰ هزار مگاوات رسیده و رشد ۱۲ برابری داشته است همچنین میزان برق تولیدی در سال رشدی ۱۹ برابری داشته و این بدان معنی است که شرایط صنعت برق نسبت به ابتدای انقلاب بهبود یافته است.

ریاحی: تجهیزات شبکه  برق‌رسانی کشور در سطح استاندارد‌های جهانی است و امروزه بیش از ۹۵ درصد از تجهیزات و تاسیسات در شبکه فوق توزیع و انتقال در داخل تولید می‌شود

 

عدم خاموشی گسترده طی ۱۷ سال گذشته

ریاحی گفت: طی ۱۷ سال گذشته خاموشی گسترده در سطح کشور نداشته‌ایم و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته و به روز دنیا شاهد این اتفاقات بوده‌ایم. مطالعات شبکه برق در شهر مشهد مقدس از دیگر اقدامات مهمی است که طبق آن، تا سال ۱۴۲۰ مطالعات و برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته و تا ۲۱ سال آینده طبق آن پیش می‌رویم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان افزود: پروژه‌هایی مانند کابل‌کشی به روش hdd که بدون نیاز به حفاری و بستن معابر صورت می‌گیرد همچنین احداث پست‌های طبقاتی با مساحت کمتر برای اولین بار در سطح خراسان رضوی در حال اجرا است که پس از به نتیجه رسیدن در دیگر نقاط کشور به اجرا در خواهد آمد.

احداث ۵۰ کیلومتر تونل انرژی تا سال ۱۴۲۰ در مشهد

ریاحی ضمن تاکید به رشد روزافزون شهر‌ها و نیاز به احداث نیروگاه‌های جدید، افزود: با رشد دامنه شهری، احداث نیروگاه‌ها با مشکلاتی مواجه شده  که در این راستا  احداث تونل انرژی در زیر شهرمشهد از دیگر برنامه‌های این شرکت است و تاکنون ۲۶ کیلومتر تونل انرژی احداث شده که تا سال ۱۴۲۰ بیش از ۵۰ کیلومتر دیگر نیز احداث خواهد شد که این اقدام تنها در شهر مشهد صورت گرفته.

وی در ادامه بیان کرد: در سه استان خراسان بزرگ ۹ نیروگاه وجود دارد که عمده این نیروگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است و در زمستان ۱۲ تا ۱۳ میلیون متر مکعب در روز سوخت‌های گازی و مایع مانند گازوئیل و مازوت در این نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.

علومی: ظرفیت نصب شده نیروگاه‌ها در خراسان، ۵ هزار و ۶۳۲ مگاوات و تولید سالانه این نیروگاه‌ها، ۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیون کیلو‌وات ساعت است که با خطوطی به طول ۱۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مدار انتقال می‌یابد

 

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان ضمن اشاره به مشکلات ناشی از مصرف سوخت مایع در نیروگاه‌ها، تشریح کرد: به صورت میانگین حدودا ۵ تا ۸ میلیون متر مکعب گاز و بقیه آن از سوخت‌های مایع مازوت و گازوئیل است که در سال گذشته در مواقعی تنها یک میلیون متر مکعب گاز برای سوخت نیروگاه‌ها تامین شد که این باعث ایجاد مشکلات زیست محیطی زیاد و نیز افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری در نیروگاه‌ها می‌شود.

ریاحی اظهار کرد: در حوزه انرژی‌های تجدید‌پذیر بیش از ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت برای تولید انرژی‌های تجدید پذیر در جنوب خراسان وجود دارد که حدودا یک ششم مصرف کل‌کشور است که به دلیل ویژگی‌های مهم این انرژی مانند سازگاری با سیستم و فنا ناپذیری و هزینه تولید مناسب امکان بسیار ویژه‌ای برای استان است.

وی ضمن اشاره به ظرفیت ۷۴ مگاواتی نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در استان، افزود: در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر برنامه‌ریزی‌هایی در خصوص بومی‌سازی تجهیزات نیروگاهی انجام شده است  همچنین برنامه زیرساخت کاهش هزینه‌های اتصال به شبکه برای تولید کنندگان انرژی تجدید پذیر در حال بررسی است.

ورود دادستانی به نیروگاه توس

ریاحی در ارتباط با ورود دادستانی و محیط زیست به نیروگاه توس گفت: مصرف سوخت سنگین در نیروگاه‌ها نظیر مازوت و گازوئیل که برای محیط زیست تخریب بسیاری دارد مسئله‌ای است که  انتخاب ما نیست. عدم امکان  تامین سوخت گازی شرکت برق منطقه‌ای خراسان را به این سمت سوق می‌دهد تا برق مردم سه استان دچار اختلال نشود و امیدواریم که امسال نیز این مشکل تکرار نشود.

کاهش یک درصدی پیک مصرف در استان

در ادامه مهدی علومی، معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاه‌ها در خراسان، ۵ هزار و ۶۳۲ مگاوات و تولید سالانه این نیروگاه‌ها، ۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیون کیلو‌وات ساعت است که با خطوطی به طول ۱۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مدار انتقال می‌یابد.

وی ضمن اشاره به کاهش یک درصدی پیک مصرف در استان در امسال، افزود: ۳ میلیون ۶۵۵ هزار مشترک در خراسان رضوی وجود دارد که طبق آمار به دست آمده پیک بار مصرفی توسط این مشترکین در استان حدودا ۴هزار و ۱۸۱ مگاوات بوده است.

شرکت برق منطقه‌ای خراسان/ رضا ریاحی/ مصرف برق/ نیروگاه‌های خورشیدی/ هوشمندسازی صنعت برق/ سرانه تولید مصرف برق.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *