فیلم‌های تازه نفس در راه اکران؛

سینمای بحران زده را نجات می‌دهند؟

مریم اصغری

سینمای ایران از اواخر سال گذشته با بحران بزرگ کرونا روبرو شد، بحرانی که از ۱۲ اسفند تعطیلی چند ماهه سینما را به همراه داشت و باعث ورشکستگی بسیاری از آثار و همچنین توقف بخش عظیمی از تولیدات هنر هفتم شد.

بازگشایی سینما‌ها از اوایل تیرماه سال جاری برای بسیاری از فیلمسازان و همچنین تماشاگران روزنه‌ای از امید را ایجاد کرد، اما این بازگشایی به سرعت شکست خورد و اکثریت آثار با فروش اندکی به کار خود پایان دادند و تنها سه فیلم توانستند در چرخه اکران فروشی به نسبت بهتر از سایر آثار داشته باشند. اما این وضعیت در حدی بود که فیلم‌های پرفروش سال هم به سرعت از چرخه اکران خداحافظی کردند. مجددا با نزدیک شدن به ایام محرم و عزاداری امام حسین(ع) سینماهای سراسر کشور از اول محرم تا پایان دهه اول تعطیل شد و حالا بعد از تعطیلات دو هفته‌ای به مناسبت دهه اول ماه محرم، بار دیگر آغاز به کار کردند و باید دید آیا این هنر بعد از تعطیلات دهه اول محرم باز هم به همان شیوه قبل به کارش ادامه می‌دهد و یا تغییری در روند تولید و پخش آن صورت خواهد پذیرفت.

فیلم‌های خوب در فضای مجازی اکران شده است

سیزدهم شهریورماه معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با توضیحاتی پیرامون شرایط و ضوابط مورد نظر برای بازگشایی سینماها در شرایط اپیدمی کرونا، در ارتباط با اوضاع فعلی سالن‌ها و استقبال مردم گفت: بازگشایی سالن‌های سینما در حالی است که فیلم قابل توجهی آماده اکران بر پرده سینماها نیست و پیش از این فیلم‌های خوب در فضای مجازی اکران شده، لذا مردم آنها را دیده‌اند و باید منتظر ماند تا شورای تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی جدید ارائه ‌دهند.

محمدی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به ایام محرم و صفر به نظر می‌رسد استقبال زیادی از فیلم‌های سینمایی نشود و صاحبان سالن‌های سینما و تئاتر با توجه به اختیاری بودن بازگشایی، رغبت زیادی به فعالیت نشان ندهند.

وی بیان کرد: پیش از این نیز که یکبار دیگر ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا بازگشایی سالن‌های سینما را به تصویب رساند، برخی از صاحبان سالن‌های سینما در مشهد، فیلمی اکران نکردند و به تعطیلی ادامه دادند.

سامان دادن سینمای بحران‌زده

طی تماس و مکالمه با دوتن از فعالین در سینما هویزه و آفریقا، متوجه شدیم که استقبال چندانی از سینماها نمی‌شود و فیلم‌های قابل توجه و مخاطب‌پسندی برای اکران نیز بر روی پرده ندارند و همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند. با این وجود اینکه چرا با وجود اندک مخاطب موجود، تن به اکران داده‌اند، جای سوال دارد. هرچند که عدم فروش آثار سینمایی هیچ تغییر روندی در چرخه اکران بوجود نیاورده است. اتفاقی که شاید اگر به همین منوال پیش برود، باعث ورشکستگی کامل سینمای کشور و حتی برخی سازندگان فیلم در سال جاری باشد. اما در این میان هنوز کارگردانانی هستند که جرات به خرج داده و آثارشان را به چرخه اکران می‌سپارند. به همین جهت هم‌زمان با نزدیک بودن به روز سینما، پنج فیلم‌ تازه‌نفس در راه اکران قرار گرفتند.

فیلم‌های سینمایی «بی حسی موضعی»، «آبادان یازده ۶۰»، «روزهای نارنجی»، « آقای سانسور» و « کاکا» نمایندگان تازه چرخه اکران بعد از تعطیلات محرم هستند که دو فیلم از این لیست همزمان با نزدیک شدن به روز سینما از امروز و سه فیلم دیگر از 26 شهریور هم‌زمان با آغاز هفته دفاع مقدس اکران خود را آغاز می‌کنند و باید دید که آیا می‌توانند سینمای بحران زده ۹۹ را سر و سامان دهند یا خیر؟

فیلم‌های روی پرده از 19شهریورماه

“کاکا” به کارگردانی علی سرآهنگ و تهیه‌کنندگی امیر سماواتی، داستان زندگی اسحاق ۵۵ ساله‌ای را روایت می‌کند که برای کار به عسلویه سفر کرده و پس از آشنایی با مهتاب، او را به عقد خود در‌می‌آورد؛ اما حال دختر مهتاب در عسلویه بد شده و آنها برای مداوا به تهران می‌آیند…

در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون حسین محجوب، رویا افشار، میلاد کی‌‌مرام، شیفته خرم‌دری، مهران احمدی و یکتا ناصر به ایفای نقش پرداختند.

“بی‌حسی موضعی” را حسین مهکام دو سال پیش کارگردانی کرد و حبیب رضایی به عنوان اولین کار تهیه‌کنندگی آن را برعهده گرفت. نکته حائز اهمیت انتخاب بازیگران این فیلم پارسا پیروزفر است که پس از سال‌ها دوری از پرده سینما با این فیلم بار دیگر بر روی پرده نقره‌ای حضور می‌یابد. قصه‌ بی‌حسی موضعی در یک شب تا صبح می‌گذرد. پارسا پیروزفر، سهیل مستجابیان، باران کوثری، حسن معجونی و حبیب رضایی از کسانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم‌های روی پرده از 26 شهریور ماه

“روزهای نارنجی” ساخته آرش لاهوتی است در جشنواره‌های داخلی و خارجی بسیاری شرکت و جوایزی را از آن خود کرده است. این فیلم به تهیه‌کنندگی علیرضا قاسم خان تولید شده و داستان زندگی پر فراز و نشیب “آبان” زنی میانسال است که واسطه استخدام کارگران زن فصلی برای کار در باغ‌های مرکبات شمال کشور است. هدیه تهرانی، علی مصفا، مهران احمدی، علیرضا استادی، ژیلا شاهی، صدف عسگری، رویا حسینی، لی‌لی فرهادپور، اکرم علمدار، امین گلستانه و سیامک ادیب بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

“آقای سانسور” علی جبارزاده فیلمی اجتماعی با رگه‌هایی کمدی است که غلامرضا گمرکی تهیه‌کنندگی آن را به عهده دارد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: تا حالا شده زندگی اطرافیانت رو بدون سانسور ببینی!؟ علی جبارزاده فیلمنامه این فیلم را براساس فیلمنامه “پرده پوشی” به نویسندگی مهدی علی‌میرزایی به نگارش درآورده است.محمدرضا فروتن، بهرام افشاری، بهاره رهنما، بهنوش بختیاری، امید روحانی، محمود پاک‌نیت، علی مثنوی، گیتی قاسمی، امیر کربلایی‌زاده، صحرا اسدالهی، شاهین باباپور، علی ضیایی، سارا احمدی، حسن نوری، امیراشکان مثنوی و علی برقی همراه با هنرمند خردسال آریانا مثنوی، بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

“آبادان یازده 60” به کارگردانی مهرداد خوشبخت در ژانر دفاع مقدس و توسط سازمان اوج ساخته شده است. قصه فیلم درباره رادیو آبادان است که در زمان جنگ و روزهای ابتدایی حمله عراق به ایران و ازخودگذشتگی که مردم آبادان داشتند، نقش جدی و مؤثری داشته است. در این فیلم علیرضا کمالی، نادر سلیمانی، حسن معجونی، ویدا جوان، شبنم گودرزی، حمیدرضا محمدی، رضا مسعودی و یاسین مسعودی به ایفای نقش پرداخته‌اند. “آبادان یازده 60” اثری متفاوت در حوزه دفاع مقدس است که به شروع جنگ ایران و عراق می‌پردازد و مناسب‌ترین فیلم برای اکران در هفته دفاع مقدس به شمار می‌رود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *