شورای اسلامی شهر در حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا تصویب کرد:

بخشش، لازم نیست عوارض بگیرید

علی نژاد

شورای اسلامی شهر مشهد در یکصدوسومین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که روز گذشته در تالار شهر برگزار شد، لایحه‌ای در خصوص اقدامات حمایتی به منظور کاهش پیامدهای گسترش ویروس کرونا تصویب کرد تا به منظور حمایت از کسب‌وکارها مقرر شد بهای خدمات بهره‌برداری موقت، عوارض کسب و پیشه و بهای خدمات جمع‌آوری حمل و دفع زباله‌های شهری برای مشاغل و کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از شیوع کرونا تا پایان سال جاری از بخشودگی ۱۰۰ درصدی برخوردار شوند.

4249 میلیارد ریال از درآمدهای شهرداری مشهد محقق نشده است

بتول گندمی رئیس کمیسیون برنامه بودجه شورای شهر در خصوص این لایحه اظهار کرد: مجموع هزینه‌ها و خسارات وارد شده به شهرداری به دلیل کرونا، 8636 میلیارد ریال است. مجموع هزینه‌های انجام شده در شهرداری مشهد برای مقابله با ویروس کرونا 4387 میلیارد ریال بوده است. مجموع درآمدهای محقق نشده شهرداری نیز 4249 میلیارد ریال بوده است

هم چنین احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگ و اجتماعی شورای شهر مشهد در جریان بررسی این لایحه و در قالب نظریه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی چند بند را ارائه کرد. این بندها در خصوص حمایت از خیریه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد با موضوع کمک و امداد اجتماعی به اقشار آسیب دیده به مبلغ یک میلیارد تومان و برای جبران آثار ناشی از ویروس کرونا به موسسات قرآنی، خبرنگاران، عکاسان خبری، اصحاب رسانه به مبلغ دو میلیارد ریال در قالب خرید خدمات بود.

وی در این خصوص گفت: در لایحه حمایت اقشار، شهرداری بخش‌های متعددی از جامعه را در نظر گرفته است. با حمایت از خبرنگاران، اصحاب رسانه، خیریه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد بخش‌های فرهنگی نیز در حمایت شهرداری قرار می‌گیرند.

بودجه از کجا جایگزین می‌شود؟
محمدهادی مهدی‌نیا، عضو شورای اسلامی شهر مشهد در قالب سوال بیان کرد: آثار بودجه‌ای این بندها قرار است از کجا تامین شود؟ آیا قرار است برای حمایت تراکم بیشتری بفروشیم؟ مجاری قانونی را مشخص کنید.

رمضان‌علی فیضی، رئیس کمیسیون ویژه مناطق کم‌برخوردار و پیرامونی شورا در قالب سوالی، اظهار کرد: تشکل‌های مردم نهاد نشان از استقلال دارند. دلیل کمک به این قشر چیست؟
پیشنهادهایی که تصویب نشد
محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد به عنوان موافق این بندها، عنوان کرد: تصمیمات ما باید جامع و مانع باشد. ما در مصوبه گذشته 4000 میلیارد تومان برای حمایت از سینماها و مراکز فرهنگی حمایت ارائه کردیم.  برای توزیع عادلانه باید خبرنگاران، عکاسان و اصحاب رسانه نیز حمایت شوند. اگر تعطیلی مراکز فرهنگی باز هم ادامه داشته باشد، می توانیم نصف این مبلغ را برای حمایت این قشر بگذاریم.

گفتنی است در نهایت این بندها به تصویب نرسید و متن لایحه به تصویب رسیده به این شرح است: به شهرداری مشهد (ستاد، مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته) اجازه داده می‌شود، به منظور کاهش پیامدهای اجتماعی و اقتصادی ناشی از بیماری کرونا و مساعدت به شهروندان مشهد، نسبت به اجرای اقدامات حمایتی زیر در سه ماهه دوم سال 1399 برای اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی اقدام کند.

 

  • بهای خدمات بهره برداری موقت، عوارض کسب و پیشه و بهای خدمات جمع‌آوری، حمل و دفع زباله‌های شهری مشاغل و کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا بر اساس عناوین بخش‌های آسیب دیده (طبق بخشنامه بانک مرکزی)، از مودیان مشمول که تا پایان سال جاری اقدام به اخذ مجوز می‌نمایند، دریافت نشود.

تبصره: تشخیص و تدقیق مصادیق رسته‌های آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا با عناوین بخشنامه بانک مرکزی، به عهده شهردار مشهد است.

  • برای مودیانی که قبل از تصویب این مصوبه، عوارض و بهای خدمات موضوع این بند را برای سه ماهه دوم سال جاری پرداخت نموده باشند، مابه‌التفاوت ریالی حاصل از اعمال این تخفیف در کد صنفی مربوطه بستانکار و در محاسبات آتی همان عوارض یا بهای خدمات کد صنفی اعمال خواهد شد.
  • اجاره بهای ماهانه و مالکانه واحدهای تجاری در تملک شهرداری، سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته، بر مبنای 50 درصد محاسبه و دریافت شود.

 

3 -قراردادهای اجاره فضاهای فرهنگی و تفریحی، ‌های ورزشی، بهره برداری از پیاده روها و فضاهای شهری، فضاهای روباز، واحدهای تجاری مستقر در بوستان‌های شهری، واحدهای تجاری مستقر در ایستگاه‌ها و پایانه های حمل و نقلی، واحدهای تجاری داخل مجتمع های تجاری یا پاساژها و سایر صنوف، در صورتی که بنا به مصوبات ستاد استانی پیشگیری از کرونا تعطیل باشند، در دوره تعطیلی مشمول پرداخت اجاره بها نمی‌باشند.

تبصره 1 -قراردادهای اجاره زمین‌های بازی کودکان و فضاهای ورزشی و تفریحی واقع در بوستان‌های سطح شهر، تا پایان سال 1399 به صورت رایگان خواهد بود.

تبصره 2 -اقاله قراردادهای مرتبط با کاربری‌های انتفاعی مستقر در بوستان‌های سطح شهر، درصورت درخواست بهره‌بردار، مشروط بر انجام تعهدات قبلی، بلامانع خواهد بود.

4 -مجوز فعالیت برای دستفروشان در بازارهای سیار، از تاریخ بازگشایی بازار تا سه ماه به صورت رایگان صادر شود.

تبصره 1 -با اتمام مهلت مقرر در این بند، صدور مجوز مزبور، تا اعلام وضعیت سفید (حداکثر تا پایان سال 1399 )بر مبنای 25% محاسبه و دریافت خواهد شد.

تبصره 2 -با توجه به معافیت و تخفیف های یادشده، جبران سهم پیمانکار (مدیر پیمان قرارداد بازارهای سیار) بر عهده شهرداری مشهد خواهد بود.

5 -با عنایت به کاهش متقاضیان بهره برداری از کاربری های انتفاعی و غرف واقع در بوستان های شهر مشهد، حداکثر تا انتهای سال 1399 ، واگذاری غرفه های مزبور به متقاضیان از طریق اخذ مجوز از کمیسیون ماده 14(کمیسیون عالی معامالت) صورت پذیرد.

6 -نظر به اثرات اقتصادی بحران کرونا و در راستای حمایت از موسسات فرهنگی، هنری و قرآنی دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مطالبات ناشی از اجرای قراردادهای شهرداری با این موسسات، به صورت 50 درصد و تقسیط یک ساله محاسبه و اخذ گردد.

7- بهای خدمات صدور یا تمدید پروانه های اشتغال و بهره‌برداری تاکسیرانی و فعالیت و اشتغال ناوگان تحت نظارت سازمان اتوبوسرانی و بهای خدمات ورود به پایانه مسافربری امام رضا (ع) بر مبنای 50 درصد محاسبه و دریافت شود.

8 -آبونمان کلیه تاکسی‌های شهری اعم از خطوط، بیسیم و گردشی و تعرفه اجاره دستگاه‌های بیسیم بر مبنای حداکثر 50 درصد محاسبه و دریافت شود.

9 –به منظور تأمین نقدینگی مورد نیاز برای تداوم فعالیت ناوگان شرکت‌های بخش خصوصی اتوبوسرانی، نسبت به پرداخت علی‌الحساب هزینه‌های ضروری شرکت‌ها (در سقف بهای تمام شده خدمات سال قبل با اعمال نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار ایران و به تناسب تعداد ناوگان فعال و تراکنش های ماه های مشابه) اقدام و تسویه علی الحساب، تا زمان تصویب و ابلاغ بهای تمام شده خدمات سال 1399 به تعویق انداخته شود.

10 -با عنایت به عدم امکان استفاده کارکنان خدماتی شتسشوی اتوبوس‌ها از بیمه بیکاری به دلیل نامشخص بودن زمان آغاز فعالیت ناوگان اتوبوسرانی در فروردین ماه سال 1399 و همچنین انجام دو مرحله عملیات شستشو و نظافت ناوگان در این ماه، حقوق کارکنان مذکور برای بازه زمانی اشاره شده از محل اعتبارات رفاهی بخش خصوصی، جمعاً در سقف مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون ریال پرداخت شود.

حمایت از کارکنان و کارگران شاغل در شهرداری

11 -به منظور حمایت از کارکنان و کارگران شاغل در شهرداری مشهد، شهرداری نسبت به ارائه کمک هزینه حمایتی از محل اعتبارات هزینه‌های سال 1399 تا میزان آمار مورد تایید معاونت مالی و پشتیبانی با هماهنگی شورای اسلامی شهر اقدام شود.

12 -قرارداد پیمانکاران برگزارکننده نمایشگاه‌های شرکت نمایشگاه بین‌المللی، بر مبنای عملکرد نمایشگاه‌های برگزار شده محاسبه و با مجوز هیئت مدیره این شرکت نسبت به تعدیل قراردادهای یاد شده اقدام شود.

13 -با توجه به تعطیلی باجه‌های فروش من کارت در ایام شیوع ویروس کرونا، نسبت به پرداخت حقوق افراد مستقر در باجه‌های یادشده برای این ایام، جمعاً تا سقف مبلغ پنج میلیارد ریال، از طریق پیمانکار مربوطه اقدام و صورت وضعیت پیمانکار توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات بابت موضوع مذکور پرداخت گردد.

14 –به منظور کمک به پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، نسبت به انجام عملیات پایش سلامت و غربالگری کارکنان و تامین تجهیزات بهداشتی شامل ماسک (ویژه کارکنان شهرداری و شرکت‌های طرف قرارداد که مستقیما با افراد در ارتباط هستند)، محلول ضدعفونی‌کننده برای عدم انتقال ویروس از طریق تماس با دست ( و محلول گندزدا )برای ضدعفونی کردن محیط کار پرسنل، مراکز عمومی شهر مشهد و وسایل حمل و نقل عمومی شامل قطارشهری، اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی تا سقف مبلغ پنجاه میلیارد ریال اقدام شود.

تعیین بهای استفاده از دوچرخه و  اسکوتر اشتراکی

همچنین لایحه تعیین تعرفه‌ بهای خدمات استفاده از دوچرخه و  اسکوتر اشتراکی نیز در شورا به تصویب رسید.

 همچنین آخرین دستور کاری که در شورای اسلامی شهر مشهد مورد بررسی قرار گرفت، لایحه بسته تحقق‌پذیری، اصلاح، نوسازی و بهسازی بافت فرسوده آبکوه بود. این لایحه با 13 رای موافق به تصویب رسید.

عضو شورای شهر مشهد از حال رفت

گفتنی‌است در جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر مشهد، بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، از حال رفت که در پی این اتفاق جلسه شورای شهر از دستورکار خارج شده و بیست دقیقه تنفس اعلام شد. نیروی‌های اورژانس با حضور در محل جلسه به مداوای گندمی پرداختند.همچنین وی به منظور بررسی‌های بیشتر  پزشکی به بیمارستان منتقل ش البته عصر روز گذشته اعلام شد که وی از بیمارستان مرخص شده و حال عمومی مساعدی دارد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *