«صبح امروز» مشکلات ریشه‌ای معلولان‌ ضایعه نخاعی و کم‌کاری برخی سازمان‌ها را بررسی می‌کند؛

جای خالی سازمان‌ بیمه در حل مشکلات معلولان

معلوليت جزء لاينفک هر جامعه است و تا اين لحظه هيچ ادعايی مبنی بر کاهش آن به اثبات نرسيده و باید بپذيريم که معلوليت از جامعه حذف نخواهد شد و اين قشر به هر دليل در اين جامعه زندگی خواهند کرد. پس ضروری است به نيازهای آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم، چرا که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی به طور متوسط 10درصد از افراد جامعه دارای معلولیت‌های مختلفی هستند در این میان معلولان ضایعه نخاعی با مشکلات بیشتری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» در سلسله گزارش‌های این روزنامه به بررسی مشکلات معلولان ضایعه نخاعی پرداختیم، اما به قدری مسائل در این حوزه گسترده‌است که باید فکری اساسی برای حل مشکلات آن‌ها کرد. به عنوان مثال هر معلول ضایعه نخاعی با توجه به قیمت‌های فعلی برای تهیه پوشک ماهانه باید مبلغی بین 400 تا 500 هزار تومان هزینه کند و این مشکل تنها بخش کوچکی از ده‌ها مشکلی است که بر سر راه آن‌ها قرار دارد.

برای پیدا کردن راه‌حلی مؤثر در خصوص مشکلات معلولان ضایعه نخاعی باعث شد با معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت‌وگو کنیم تا علاوه بر اطلاع از خدماتی که بهزیستی ارائه می‌کند بتوانیم گره‌های نامرئی که بر سر راه مشکلات معلولان وجود دارد را باز کنیم.

هزار و ۸۰۰ معلول ضایعه نخاعی در خراسان رضوی

مسعود فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار «روزنامه صبح امروز» با اشاره به اینکه «سازمان بهزیستی بیشترین توجه را به معلولان ضایعه نخاعی دارد و حدوداً هزار و ۸۰۰ ضایعه نخاعی در خراسان رضوی داریم» اظهار کرد: معلولان ضایعه نخاعی به چند علت باید مورد توجه باشند که هستند، اول به لحاظ پذیرش معلولیت است زیرا معمولاً چالش‌های روحی، روانی، عاطفی و احساسی زیادی دارند. بسیاری از آن‌ها در شرایط خوبی بود‌ه‌اند و بر اثر یک حادثه، ضربه و یا تصادف دچار ضایعه نخاعی شده و مسیر زندگی‌شان تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه «90 درصد معلولیت‌های ضایعه نخاعی اکتسابی هستند» گفت: زمانی که پذیرش معلولیت برای افراد سخت می‌شود همکاری آن‌ها در طرح‌های توانمندسازی پایین می‌آید درست است که زندگی‌شان با تفاوت‌هایی همراه شده اما مسیر اصلی زندگی تغییری نکرده است.

غفلت از دوران طلایی!

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: وقتی افرادی دچار ضایعه نخاعی می‌شوند یک سال اول دوران طلایی یا بحرانی است، یعنی هر اتفاقی در این بازه زمانی می‌تواند اثرگذاری جدی داشته باشد تا بسیاری از مشکلات آن‌ها کم شده و بسیاری از توانمندی هایشان را مجدد به دست آوردند. به عنوان مثال در آمریکا بین ۵۰ تا ۱۰۰هزار دلار به فردی که دچار سانحه می‌شود هزینه درمان پرداخت می‌کنند تا از هر لحاظ آماده زندگی مجدد شوند و گذشت زمان مبلغ کمتری را پرداخت می‌کنند چون فرد از همان ابتدا عمده مشکلاتش حل شده و به جریانی که همیشه در حال کمک باشد نیاز ندارد.

فیروزی: وقتی افرادی دچار ضایعه نخاعی می‌شوند یک سال اول دوران طلایی یا بحرانی است، یعنی هر اتفاقی در این بازه زمانی می‌تواند اثرگذاری جدی داشته باشد تا بسیاری از مشکلات آن‌ها کم شده و بسیاری از توانمندی هایشان را مجدد به دست آوردند

 

فیروزی با اشاره به اینکه «زمانی که افراد دچار سانحه می‌شوند و به بهزیستی مراجعه می‌کنند دچار مشکلات زیادی شده و از لحاظ خانوادگی در تلاطم جدی قرار گرفته‌اند» اذعان کرد: در مقایسه با سایر حوزه‌ها بیشترین خدمات را به معلولان ضایعه نخاعی می‌دهیم، بهزیستی ماهانه ۵۵۴هزارتومان به آن ‌ها پرداخت می‌کند. مستمری نیز با توجه به بعد خانوار از ۱۰۸هزارتومان تا 500هزارتومان در نظر گرفته می‌شود و برای هزینه‌های لوازم بهداشتی تقریبا ۱۵۰هزارتومان پرداخت می‌کنیم، با توجه به اعتباراتی که داریم خدماتی مثل ویلچر، سمعک و… نیز ارائه می‌دهیم.

فردوسی: گر سازمان‌های بیمه وقتی فردی دچار ضایعه نخاعی می‌شود حداقل مبلغی را علی‌الحساب برای درمانش پرداخت کنند فرد مجبور نمی‌شود برای درمان همه زندگی‌اش را بفروشد و خانواده‌اش متلاشی شود

 

وی با تأکید بر این مطلب که «وقتی دولت، مجلس، سازمان‌های مردم نهاد و…. پای کار بحث توانمندسازی معلولان بیایند، فرد معلول از همان ابتدا به یک استقلال فردی و اجتماعی می‌رسد» تشریح کرد:‌ همان‌طور که گفتم اگر در دوران طلایی درست عمل نشود مشکلات ماندگاری را برای فرد به وجود می‌آورد سازمان بهزیستی بر اساس همان اعتبارات کمی که دارد سالانه ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفر را تحت پوشش طرح توانمندسازی قرار می‌دهد که به ازای هر نفر ۲میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده که درخواست دادیم تا این مبلغ به ۵میلیون‌تومان برسد با این طرح اگر بتوانیم توانمندی‌هایشان را به آن‌ها برگردانیم با وجود محدودیت‌هایی که دارند به زندگی و مشاغل کاری خود برمی‌گردند.

جای خالی بیمه در پرداخت هزینه‌های درمان

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: شاید یکی دیگر از مشکلات معلولان عدم پرداخت هزینه درمان از سمت سازمان‌های بیمه باشد. وقتی فردی تصادف می‌کند و دچار ضایعه نخاعی می‌شود بیمه هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کند و شاید چندسال طول بکشد تا دادگاه طرف دیگر را محکوم کند و به فرد دچار ضایعه نخاعی دیه تعقل بگیرد اما این فرد در این مدت ممکن است کل زندگی‌اش را برای درمان فروخته باشد.

فیروزی افزود: اگر نهادهایی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره)، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و دانشگاه علوم پزشکی یا سازمان بهداشت اعتباری به مبلغ ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان با یک پروتکل مشخص در حسابی با نظارت و کنترل بهزیستی واریز کنند، بسیاری از مشکلات معلولان ضایعه نخاعی در همان دوران طلایی حل می‌شود. اگر نهادهای نام برده همکاری لازم را با بهزیستی انجام دهند مانند دیگر کشورهای توسعه یافته معلولان ضایعه نخاعی کشور ما نیز می‌توانند با کیفیت بیشتری زندگی کنند.

اعتبارات بهزیستی، پاسخگوی نیازهای معلولان ضایعه نخاعی نیست

زهرا فردوسی، کارشناس توانبخشی بهزیستی نیز در گفت‌وگو با «صبح امروز» با بیان اینکه «معلولان ضایعه نخاعی مشکلات گسترده‌ای دارند و اعتبارات بهزیستی پاسخگوی نیازهایش نیست» توضیح داد: اگر سازمان‌های بیمه وقتی فردی دچار ضایعه نخاعی می‌شود مبلغی را به عنوان کمک درمان ‌پرداخت کنند فرد مجبور نمی‌شود برای درمان زندگی‌اش تمام دارایی‌اش را هزینه کند.

وی در خصوص تأمین وسایل توانبخشی افزود: به عنوان مثال در خصوص ویلچر سالانه خرید داریم، اما عمر ویلچرها دو یا سه سال است و فرد دوباره به چرخه بازیابی برمی‌گردد. الویت دادن ویلچر به کسانی است که ویلچر ندارند.

کارشناس بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: برام درمان زخم بسترهای مددجویان پزشک و پرستارهای مرکز به منزل آن‌ها می‌روند، در حد توان هزینه‌های لازم برای پانسمان و…..را فراهم می‌کنیم البته از زمان شیوع ویروس کرونا اجازه پذیرش بیمار را نداریم.

با توجه به مطالب گفته شده مشخص می‌شود که سازمان بیمه از وظیفه خود شانه خالی کرده و در قبال هزینه‌هایی که ماهانه از افراد دریافت می‌کند هیچ مسئولیتی را قبول نمی‌کند، منتظر پیگیری‌های بعدی ما در خصوص پرونده «معلولان ضایعه نخاعی» باشید.

image_print
55 پاسخ
  1. HarryVob
    HarryVob گفته:

    Сервисный центр https://servisnyjcentr-lenovo.ru/ – одно из ведущих предприятий в сфере ремонта и обслуживания техники Lenovo. Наши специалисты регулярно проходят сертификацию и повышают квалификацию, чтобы соответствовать строгим стандартам качества международного бренда. При ремонте мы используем профессиональное диагностическое оборудование и оригинальные запчасти от производителя, что гарантирует длительный срок службы отремонтированных устройств. Богатый опыт наших инженеров позволяет решать самые сложные задачи в кратчайшие сроки и с высоким уровнем качества. Доверьте ремонт ноутбука, моноблока или планшета Lenovo настоящим профессионалам!
    сервисный центр леново в москве
    сколько стоит заменить стекло на планшете леново
    сервисный центр леново в москве
    замена клавиатуры леново

    پاسخ
  2. TimothyHoils
    TimothyHoils گفته:

    Не рискуйте доверять ремонт холодильника Stinol непрофессионалам. Обращайтесь в stinol-servise.ru и будьте уверены в качестве работ.
    сколько стоит замена компрессора в холодильнике стинол
    замена термостата в холодильнике цена стинол
    замена компрессора холодильника стинол

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *