روزشمار و جزئیات ماجرای مفقود شدن دختری در جنگل‌های «جهان‌نما»

راز «سها»

ماجرای دختری که از حدود یک ماه پیش در منطقه حفاظت شده «جهان‌نما» در شهرستان کردکوی مفقود شده بود، با کشف جسدی که گفته می‌شود متعلق به اوست وارد فاز جدیدی شد و گرچه تا زمان تشخیص هویت نمی‌توان با اطمینان در این مورد صحبت کرد، اما همین موضوع سبب شد تا از سخنگوی جمعیت هلال احمر پیگیر جزئیات اقدامات انجام شده برای جستجوی سها رضانژاد شویم.

به گزارش روزنامه «صبح‌امروز» ایسنا نوشت: محمد نصیری درباره ماجرای سها رضانژاد و ورود هلال احمر به این موضوع گفت: جمعیت هلال احمر و سازمان امدادونجات در عملیات های جستجو و نجات بسیاری مشارکت داشته و در نتیجه این اقدامات نیز جان صدها انسان نجات پیدا کرده است. در مورد خانم رضانژاد نیز عوامل هلال احمر به سرعت وارد موضوع شده و تا روزگذشته پیگیری‌ها و جستجوها را ادامه دادند.

وی با اشاره به ورود هلال احمر به موضوع گفت: در روز پنج شنبه ۱۹ تیرماه امسال یک تیم ۲۵ نفره گردشگری از استان تهران وارد ارتفاعات حفاظت شده «جهان نما» از توابع شهرستان کردکوی شدند که فردای آن روز یعنی روز جمعه ساعت ۸ صبح یکی از اعضای تیم به نام خانم «سها رضا نژاد » ۲۷ ساله که طبیعت گرد بود اما به گفته افراد حاضر در آنجا برای اولین بار وارد این منطقه شده بود از محل چادر خود خارج شده و دیگر به چادر بازنگشت. همین موضوع هم سبب شد تا مفقود شدن او را اعلام کنند. چراکه پس از جستجوهای اولیه توسط اعضای تیم گردشگری خانم سها پیدا نشد و در نهایت در ساعت ۱۱:۲۰ همان روز اولین تماس تلفنی با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر برقرار شده و درخواست کمک می‌شود.

آغاز عملیات جستجوی سها

سخنگوی جمعیت هلال احمر با بیان اینکه امدادگران هلال احمر پس از دریافت خبر و تاییدیه حادثه ازسوی نیروی انتظامی وارد عمل شدند، گفت: با اعلام حادثه به شعبه مربوطه، موضوع در دستور کار شعبه کردکوی جمعیت هلال احمر قرارگرفت و پس از فراخوان نیروهای جستجو و امداد، دو تیم عملیاتی امداد کوهستان راس ۱۳:۴۸ همان روز با توجه به بعد مسافت وارد منطقه حادثه شدند.

نصیری ادامه داد:  پس از استقرار تیم های کوهستان و تحلیل اطلاعات به دست آمده جستجوی دو مسیر یعنی منطقه امام وردی و خط الراس چکل آتشان و تخت میرزا با همکاری محیط بانان منابع طبیعی در دستورکار قرارگرفت. همچنین با توجه به حساسیت موضوع پس از گذشت چند ساعت از جستجوی تیم‌های عملیاتی در منطقه حادثه، جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان با حضور فرماندار در محل شهرستان تشکیل شد و رئیس شعبه هلال احمر کرکوی در این جلسه گزارش اقدامات صورت گرفته توسط جمعیت هلال احمر را ارائه کرد. در این جلسه مقرر شد از ظرفیت سایر دستگاههای امدادی علی الخصوص پهباد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین  سگ‌های جستجو زنده یاب جمعیت هلال احمر  استفاده شود.

سخنگوی جمعیت هلال احمر ادامه داد: در ادامه روند پیگیری حادثه راس ساعت هشت صبح با حضور مدیرعامل، معاون امداد و روسای ادارات حوزه معاونت امداد و نجات جلسه‌ای در محل مرکز کنترل و هماهنگی عملیات تشکیل شد و روند حادثه و اطلاعات کامل حادثه مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت که در جریان آن مقرر شد آقای حسین اصغری مسول تیم های واکنش سریع برای کمک به هدایت عملیات در کوهستان به منطقه بروند.

ادامه جستجو در سه مسیر

وی با بیان اینکه در روز یکشنبه ۲۲تیرماه ۹۹ با هماهنگی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان، معاون سازمان امداد و نجات جمعیت هلال از منطقه بازدید کرده و در نهایت با تجزیه تحلیل فرضیه ها و نتایج جستجو مقرر شد که همچنان ادامه جستجو در سه مسیر تخت میرزا، امان وردی و پوشش گیاهی محل استقرار تیم گردشگری با تعداد نفرات ودقت بیشتر انجام شود. همچنین برای فراخوان دو تیم جستجو  از هیئت کوهنوردی شهرستان کردکوی انجام شد و حتی علیرغم بارش شدید باران در روز یکشنبه درمنطقه، عملیات جستجو متوقف نشد.

نصیری با بیان اینکه در روز دوشنبه ۲۳تیرماه باهماهنگی انجام شده پهباد جستجوی منابع طبیعی استان درمنطقه حضور پیدا کرد، گفت:  باتوجه به شرایط جوی منطقه و مه شدید امکان پرواز پهباد وجود نداشته وعملیات جستجو هوایی صورت نگرفت. در روز سه شنبه ۴ تیرماه یک تیم  امداد و نجات ترکیبی از مربیان با تجربه سنگ نوردی و کوهستان و مربیان امداد و نجات کوهستان به منطقه جهان نما اعزام شده و پوشش عملیات و ایجاد مجدد کارگاههای صعود و فرود بروی دیواره ها و دسترسی به شکاف‌های میانی برای جستجو فرد گمشده انجام شد. همچنین برداشت تصاویر هوایی توسط کوآدکوپتر نیروهای مردمی وارسال تصاویر به مرکز کنترل و هماهنگی عملیات برای کمک به عملیات جستجو صورت پذیرفت.

توقف عملیات جستجو بعد از ۹ روز

سخنگوی جمعیت هلال احمر اضافه کرد: در ادامه روند جستجو فرد گمشده در روزهای چهارشنبه لغایت جمعه جستجو میدانی با توجه به شرایط جوی ادامه پیدا کرد و بر اساس گمانه زنی برخی تصاویر که وجود یک شئی روی درختان در دره را نشان میداد تیم های عملیاتی و جستجو اقدام به دسترسی به این مکان کردند که باز هم نتیجه ای در بر نداشت و شی موردنظر چادر کوهنوردی بوده است که از قبل به پایین سقوط کرده بود، و در نهایت در تاریخ ۲۸ تیرماه جلسه  ستاد مدیریت بحران شهرستان  با حضور فرماندار تشکیل و تصمیم بر این شد که عملیات جستجو توسط تیم های امداد ونجات جمعیت هلال احمر با توجه به اینکه مدت ۹ روز جستجو نتیجه ای در بر نداشت، به تمام برسد، اما جستجو موردی در مواقعی که اخبار موثقی از سوی مراجع ذیصلاح به‌دست آید، انجام شود.

انجام دو مرحله جستجوی دیگر در ۸ و ۱۷ مرداد و کشف جسد ناشناس

نصیری افزود: طی دو مرحله در تاریخ‌های هشتم مردادماه و ۱۷ مرداد نیز عملیات های جستجو و نجات میدانی انجام شد که حوالی ساعت ۱۲ روز گذشته، ۱۷ مردادماه، عوامل جمعیت هلال احمر در مناطق صعب العبور اطراف  منطقه بین چکل سر و یارعلی جهان نما ، جسدی ناشناس را کشف کردند که بلافاصله موضوع به عوامل انتظامی و قضایی اطلاع داده و عملیات برای انتقال فرد متوفی به پایین دست و تحویل به مراجه ذیصلاح اجرا شد.

سخنگوی جمعیت هلال احمر افزود: در نهایت باتوجه به صعب العبور بودن منطقه، تعداد نیروهای عملیاتی به منظور تسریع در انتقال جسد فرد پیدا شده به بالادست، افزایش یافتند و در نهایت جسد که بنابر برخی اظهارات و شواهد لباس‌هایی شبیه به سهارضانژاد به تن داشت از منطقه خارج و تحویل عوامل قضایی و انتظامی شد.

نصیری درباره اینکه آیا جسد به سهارضانژاد تعلق دارد یا خیر، گفت: اعلام نظر نهایی در خصوص این مطلب که آیا به طور حتم  جسد پیدا شده متعلق به کوهنورد گمشده در منطقه جهان نماست، منوط به تایید پزشکی قانونی است.

وی با قدردانی از تلاش‌ها و جستجوهای امدادگران جمعیت هلال احمر گفت: در مجموع از ۲۰ تیرماه تا ۱۷ مردادماه ۵۵ تیم اعزامی شامل ۱۶۰ نجاتگر و ۵۳ تن از پرسنل جمعیت هلال احمر در این عملیات حضور داشتند.

کاوه راد، وکیل پرونده سها رضانژاد نیز پس از اعلام خبر پیداشدن پیکری که گفته می‌شود متعلق به سهاست، در توئیتر نوشت:«پیکری که پیدا شده است متاسفانه قابل شناسایی نیست و احراز هویت دقیق و تعیین زمان و علت مرگ، پس از بررسی در پزشکی‌قانونی امکانپذیر خواهد بود. ‏این خبر که پیکر سالم است و یا آثار جراحت  بر روی آن مشهود است، واقعیت ندارد.»

برای اظهارنظر قطعی در مورد پرونده سها رضانژاد باید منتظر اعلام نظرنهایی پزشکی قانونی ماند، اگر جسد متعلق به او باشد، قطعا تحقیقات تکمیلی در مورد نحوه سقوط و مرگ او باید انجام شود و اگر آزمایش‍‌های انجام شده خلاف موضوع را ثابت کند، به نظر می‌رسد که بازهم جستجوها برای یافتن سها ادامه خواهد داشت.

 

image_print
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *