قائم مقام تولیت آستانقدس رضوی اعلام کرد:

یک ریال از زمین وقفی پارک ملت نصیب آستان قدس نمی شود

در حالی که تعداد زیادی از مستاجران آستان قدس رضوی سال ها از  اختلاف مالکیتی با این نهاد گلایه دارند و حتی مردم سرخس چندین سال قبل در سفر رئیس جمهوری به این شهر، مهم ترین مطالبه شان رفع مشکل مالکیتی آستان قدس بر اراضی این شهرستان بود اکنون قائم قائم تولیت آستان قدس اعلام کرده است که تعیین تکلیف اراضی رها شده آستان قدس رضوی یک ساله ممکن نیست.

پیش از این نیز ویدئویی از تولیت آستان قدس رضوی منتشر شد که او گفته بود: مردم از مشکلاتشان با زمین‌های آستان قدس زیاد شکایت‌می‌کنند حضرت رضا اگر بودند یک لحظه اجازه نمی‌دادند. مردم می‌گویند این زمین‌ ناامنی ایجادکرده، آسایش خانواده ما را گرفته حق‌الناس است فردای قیامت از ما سوال می‌کنند و ما باید پاسخ بدهیم.

نشست خبری با گزینش رسانه ها

به گزارش صبح امروز مصطفی خاکسار قهرودی  روز گذشته در نشست خبری که بنا بر اعتراض برخی خبرنگاران به صورت گزینشی رسانه ها دعوت شده اند، گفت: زمین‌های آستان قدس به عنوان امانت و وقف در اختیار ماست. اینکه برای ایجاد فضای سبز به شهرداری داده شود به معنای این است که از بهره‌برداری آستان‌قدس خارج شود. تامین فضای سبز در داخل شهر وظیفه آستان‌قدس نیست هر چند در گذشته بدون اطلاع آستان‌قدس‌ حاتم بخشی‌ شده است.

یک ریال از زمین وقفی پارک ملت نصیب آستان قدس نمی شود

او ادامه داد:  اینکه باید با مسئولان شهری همکاری شود یک واقعیت است و تاکنون نیز صورت گرفته مانند پارک بزرگ ملت که زمین وقفی آستان قدس است و حتی یک ریال هم از آن نصیب آستان قدس نمی‌شود.
اینکه در یک فرصت کوتاه یک ساله انتظار تعیین تکلیف زمین‌های رها شده را داشته باشیم امکان پذیر نیست. اما از طرف تولیت آستان قدس رضوی مامور شده‌ایم که تمام این زمین‌ها مورد طراحی قرار گیرد.

بخشودگی 2 ماه اجاره تمام محل های تجاری در اختیار مردم

به گزارش ایسنا قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در خصوص طرح بخشش اجاره‌بهای املاک و اراضی آستان قدس گفت: طی ۲ ماه اجاره تمام محل‌های تجاری که در اختیار مردم بود، بخشیده شد. اجاره‌بهای محل‌های اطراف حرم نیز برای ماه سوم بخشیده شد. همچنین برای کسانی که تقاضای وام کرده بودند، با موافقت تولیت آستان قدس رضوی و همکاری یکی از بانک‌ها به تعدادی از آن‌ها وام تعلق می‌گیرد.

وی در مورد این که آیا شرکت‌های آستان قدس تعدیل نیرو داشته‌اند یا خیر، گفت: در هیچ‌یک از شرکت‌های وابسته تعدیل نیرو نداشته‌ایم. حتی حق و حقوق افرادی که بنا بر اضطرار و به طور موقت از شرایط کار فاصله گرفتند، پرداخت شد. شرکت‌های آستان قدس نیز همانند شرکت‌های کشور متاثر از شرایط کرونا بوده‌اند و کاهش درآمد داشته‌اند اما سعی کردیم این کاهش درآمد ضرری برای کارکنان و افرادی که طرف قرارداد ما هستند، نداشته باشد.

پاسخ به دست خالی ماندن اهالی روستای حسین آباد جنگل

خاکسار قهرودی در پاسخ به سوالی پیرامون دست‌خالی ماندن اهالی روستای حسین‌آباد جنگل از چاه‌های موقوفی آستان قدس رضوی گفت: آنچه که در اختیار آستان قدس است، آستان مالک آن نیست، بلکه امانت‌دار است و باید تلاش شود حق و حقوق موقوفه رعایت و درآمد موقوفه در محل خود مصرف شود. اگر حلقه چاه در اختیار کسی قرار نمی‌گیرد، به این دلیل است که آن چاه و عوایدش باید منجر به درآمدی شود که به محل مورد نظر وقف شده برسد. در حقیقت ویژگی‌های وقف به نحو شرعی باید رعایت شود. اگر رعایت دقیق این مساله موجب کاهش خدمات و یا بروز مساله برای فرد و یا مجموعه‌ای از افراد می‌شود، به معنای کم‌توجهی و عدم خدمت رساندن به مردم نیست. استفاده از این امکانات، بهره‌وری مردم و رعایت حقوقات آستان قدس، فرمول منطقی و منطبق بر رعایت مسائل وقف و امانت‌داری شرعی دارد. رعایت این فرمول در برخی موارد موجب اختلاف‌نظرهایی می‌شود. این اختلاف‌نظرها باید در قالب یک فرمول قابل قبول حل شود.

وی افزود: اگر درآمد مورد انتظار در جایی کسب نشد، ملک این چاه در اختیار کسی قرار داده می‌شود تا این اتفاق رقم بخورد. این تعبیر که این چاه‌ها از مستضعفان گرفته شده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده شده، مصرف دیگری دارد. نماینده آن منطقه وظیفه دارد به این موضوعات رسیدگی کند. مطابق بررسی‌هایی که انجام دادیم، آنچه که از شرایط آن روستا گزارش شده، صحت ندارد و به محض اینکه این خبر منتشر شد، موضوع مورد بازرسی قرار گرفت. آستان قدس درباره موقوفاتی که در مناطق مختلف وجود دارد، باید به گونه‌ای تدبیر کند که مردم بهره‌مند شوند.

برگزاری ۳۷۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی

هم چنین در این نشست که به منظور اعلام ویژه برنامه‌های دهه کرامت در محل سازمان مرکزی این آستان مقدس برگزار شد، قائم مقام آستان قدس رضوی  به تشریح جزئیات این ویژه برنامه‌ها پرداخت.

خاکسار قهرودی از برگزاری ۳۷۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت خبر داد و تصریح کرد: آستان قدس رضوی و خادمان این مجموعه مقدس با توجه به شرایط حاکم بر جامعه برنامه‌ها و خدمات خود را به گونه‌ای عرضه می‌کنند که خلاء‌های ناشی از محدودیت‌های زیارت را پر کند.
وی افزود: بخشی از برنامه‌های دهه کرامت امسال حاصل تلاشها و  اقدامات گذشته است که در قالب رونمایی انجام می‌شود و بخشی نیز با محوریت توجه به باورهای دینی و توسل به محضر حضرت رضا(ع) تدارک دیده شده است.
این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه مجموعه آستان قدس رضوی در تلاش است با ارائه خدمات و برگزاری برنامه هایی در ایام دهه کرامت، شادی و نشاط را دربخش‌های مختلف جامعه افزایش دهد، گفت: ارائه خدمات به مناطق محروم یکی از برنامه‌های دهه کرامت امسال آستان قدس است.
خاکسارقهرودی با اشاره به برنامه‌های دهه کرامت در حوزه اجرایی گفت: در بخش اقتصادی، خدمات متعددی در بیمارستان رضوی از جمله تکمیل و افتتاح سه بخش دندان‌پزشکی، اتاق‌های عمل و آزمایشگاه جدید و همچنین رونمایی از سایت جدید بیمارستان برنامه‌ریزی شده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *