سقوط تالارها در ورطه ورشکستگی

سیده ریحانه موسوی

کرونا، فعالیت بسیاری از مشاغل در سطوح مختلف را تحت تأثیر خود قرار داده، اما برخی مشاغل پرخطر همچون تالارداری را با تعطیلی ادامه‌دار مواجه کرده است. کارکنان تالارهای پذیرایی خانه‌نشین شده‌اند و صاحبان این اماکن هم با توجه به دریافت پیش‌پرداخت‌های سال ۹۸ با مشکلات معیشتی و اقتصادی روبرو هستند، اما در آن سو فضا برای برخی از افراد سودجو و فرصت‌طلب هم فراهم شده و گفته می‌شود به صورت زیرزمینی فضاهایی را برای برپایی چنین آیین‌هایی کرایه می‌دهند.

به گزارش روزنامه «صبح امروز» با وجود اعلام ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی بسیاری از زوج‌های جوان که چند ماهی مراسم ازدواج خود را به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ به تعویق انداخته بودند، تصمیم به برگزاری مراسم عروسی خود گرفته‌اند. این مراسم‌ها نه به شکل معمول، بلکه به صورت مخفیانه در منازل، باغ‌ها و حتی پارکینگ‌ها برگزار می‌شود، حتی اخباری به گوش می‌رسد که برخی مراسم عروسی خود را در روف‌گاردن یا پشت‌بام متجمع‌های مسکونی برگزار می‌کنند که البته به گفته شاهدان چندان پروتکل‌های بهداشتی هم در آن‌ها رعایت نمی‌شود.

به نظر می‌رسد ممنوعیت برگزاری مراسم عزا و عروسی در تالارهای مهمانی باعث شکل‌گیری نوع جدیدی از برگزاری مراسم آن به صورت زیرزمینی و مخفیانه شده است، موضوعی که به اعتقاد کارشناسان باعث افزایش تجمعات شده و می‌تواند آمار مبتلایان به کووید ۱۹ را افزایش دهد. همین چند روز پیش بود که یک عروس ناقل ویروس کرونا در مهمانی عروسی خود بیش از ۷۰ نفر از مهمانان را به کووید ۱۹ مبتلا کرد.

واکنش‌ها به این نوع از مراسم‌های عروسی نیز متفاوت است. گروهی همانند روال همیشگی‌شان با نگاه طنز به ماجرا ورود کرده و مدام برگزارکننده و شرکت‌کنندگان در این مراسم را به تمسخر می‌گیرند، اما گروهی دیگر هستند که با به اشتراک گذاشتن تجربیات واقعی خود از برگزاری این مراسم در اقوام و نزدیکانشان، به شدت با آن می‌تازند. البته این ماجرا موافقانی هم دارد که گویا از دوران قرنطینه خانگی خسته شده و علاقه‌مند هستند در یک جشن عروسی شرکت کنند، حتی اگر به قیمت ابتلا به کرونا تمام شود.

 

محسن حسن‌زاده: بعد از نوبت دوم تعطیلی‌ها، مدت ۲۰ روز است که تعطیل هستیم. کنسل شدن هر مجلس به طور میانگین برای ما ۵ میلیون تومان ضرر به همراه دارد که از ۲۰ روز پیش تا به امروز ۱۰۰ میلیون تومان زیان دیده‌ایم

 

کرونا خسارت‌های جبران‌ناپذیر‌ی را به تالارها وارد کرده و صاحبان این اماکن را به مرز ورشکستگی کشانده است. باید توجه داشت که تالارداران برای رفع مشکلات مالی و اقتصادی خود نیازمند حمایت همه‌جانبه هستند، زیرا تعطیلی ادامه‌دار، ضررهای بسیاری را به این صنف وارد کرده است. نبود درآمد و نپرداختن هزینه آب، برق و گاز موجب شده تا شرکت‌های خدمات‌رسان نسبت به قطع این امکانات زیربنایی اقدام کنند و بر مشکلات این صنف افزوده شود. تالارداران در انتظار تدبیر مسئولان هستند تا هم بر اثر شیوع کرونا بیش از این متضرر نشوند و هم از فعالیت احتمالی برخی افراد سودجو در این زمینه جلوگیری شود.

بسته شدن تالارها موجب گرایش مردم به سمت سفره‌خانه‌ها و خانه‌های اجاره‌ای و اماکنی غیراستاندارد و غیررسمی شده و در این مکان‌ها افراد پذیرایی‌کننده از تخصص لازم برخوردار نیستند و احتمال شیوع ویروس کرونا هم در این گونه اماکن بیشتر است.

ورشکستگی ۶۰ درصد از تالارها و باغ‌تالارها

تالارداران با از دست دادن بازار عید نوروز و اعیاد شعبانیه وضعیت سختی برای کارمندانشان، تالار و همچنین خانواده‌هایشان روبه‌رو شده‌اند و از طرف دیگر ماه‌های محرم و صفر نیز در پیش است که سبب شوار شدن وضعیت خواهد شد. ابراهیم کاردیده حقیقی بیان کرده «با شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه ۹۸ متأسفانه تمامی تالارها و باغسراها طبق بخشنامه ستاد مبارزه با کرونا تعطیل و بنا شد که تمامی وجه دریافتی به مشتریان برگردانده شود، بنابراین با تعطیل شدن ۱۵۰ واحد صنفی تالار و باغسرای دارای پروانه کسب معتبر و در دست اقدام، ضرر و زیان غیرقابل جبرانی به این صنف وارد شده که بالغ بر میلیاردها ریال است. حدود ۶۰ درصد از تالارها و باغ‌تالارها در حال ورشکستگی هستند. در این مدت تعداد سه فقره پروانه کسب نیز ابطال شده است‌».

در این راستا محسن حسن‌زاده مدیر یکی از تالار‌های پذیرایی در حومه شهر مشهد می‌گوید: «بعد از نوبت دوم تعطیلی‌ها، اکنون مدت ۲۰ روز است که تعطیل هستیم و تمام مجالس نیز کنسل شده‌اند. کنسل شدن هر مجلس به طور میانگین برای ما ۵ میلیون تومان ضرر به همراه دارد که از ۲۰ روز پیش تا به امروز ۱۰۰ میلیون تومان زیان دیده‌ایم».

وی در خصوص نحوه بازگرداندن بیعانه‌ی زوجین ابراز می‌کند: مبلغی که از زوجین به عنوان بیعانه دریافت شده، صرف هزینه‌های روزانه، تعمیرات و رسیدگی به مجموعه می‌شود، به همین دلیل برای بازگرداندن آن با مشکل مواجه شدیم و منتظر هستیم تا با مساعد‌‌ شدن شرایط و از ‌سر‌گیری مجدد مجالس بتوانیم طلب این افراد را برگردانیم.

حسن‌زاده در رابطه با اقدامات اتحادیه تالار‌ها و باغسراها برای این صنف اظهار می‌کند: اتحادیه تلاش‌های بسیاری برای کاهش زیان‌های تالارداران کرده، اما متأسفانه به جایی نرسیده است. درواقع اتحادیه به فرمانداری، اداره اصناف و حتی به تهران نامه فرستاد شده، اما فایده‌ای نداشت، پس از تعطیل شدن مجدد باغ_ تالار‌ها نیز اتحادیه دست از کار کشید و پیگیری دوباره‌ای نکرد.

تنها ۱۰ روز مراسم در طول پنج ماه داشتیم

فاطمه رضائیان مدیر تالاری دیگر در منطقه شاندیز در مورد متضرر شدن خ.د بر اثر تعطیلی‌های ناشی از دوران کرونا بیان کرد: میزان زیانمان به قدری بالا ‌است که نمی‌توان مبلغی برای آن اعلام کرد، زیان ما شامل تمام کنسلی‌ها از اسفند و فروردین تاکنون و تمام مراسمی که تاریخ برگزاری‌شان جابه‌جا شده می‌شود‌. متأسفانه در این مدت زمان ما تنها ۱۰ روز مراسم در تالار برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه «تعداد نیروهای مجموعه بسته به نوع مراسم و تعداد مهمان‌ها متغیر است» می‌افزاید: در این شرایط توانسته‌ایم بیعانه برخی از زوجین را به آنان پس دهیم، اما با برخی دیگر هماهنگ کرده‌ایم و زمان مراسم آنان را تغییر داده‌ایم.

رضائیان در خصوص اینکه ادامه ‌داشتن این شرایط چه مشکلاتی را برای آنان به وجود خواهد آورد، ابراز کرد: طبعات ادامه داشتن تعطیلی‌ها این است که بسیاری از افراد این صنف مجبور هستند واحد خود را به‌طور کامل تعطیل کنند که این موضوع خود تبعات زیادی دارد و گروه زیادی را از بیکار خواهد کرد.

image_print
92 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *