در نشست خبری مرکز کارشناسان رسمی دادگستری مطرح شد؛

رویکرد پیشگیرانه در ارائه نظرات کارشناسی

مهناز اصغری

یکی از مکان‌هایی که باعث ایجاد تسریع در روند پرونده‌های قضایی می‌شود، مرکز کارشناسان رسمی دادگستری است که در جهت تسریع پرونده‌های قضایی و رسیدن به کشف حقیقت فعالیت می‌کنند. روز گذشته نشست خبری مرکز کارشناسان رسمی دادگستری با حضور معاونین قضایی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش صبح امروز، معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی در امور پیشگیری از وقوع جرم با اشاره به اینکه کارشناسی یک امر فنی است و مسیر را برای قضات هموار می‌کند، گفت: در پرونده‌های ارجاعی تصمیم گیرنده نهایی قضات هستند که با توجه به نظر کارشناسان اقدام به کشف حقیقت می‌کنند. در این بین، کارشناسان کانون آسیب شناسی کرده و بعضا چندین مرتبه مراحل کارشناسی تمدید می‌شود و از مرحله اول که یک نفره است تا 9 نفر کارشناس به جهت کارشناسی می‌تواند ادامه پیدا کند تا قضات به اقناع کامل به جهت صدور رای برسند.

ارائه راهکارهای مناسب توسط کارشناسان به جهت پیشگیری از وقوع مجدد

سید امیر مرتضوی افزود: رویکرد پیشگیرانه یکی از نکاتی است که کارشناسان باید به آن توجه ویژه داشته باشند و با بررسی علل و عوامل زمینه‌ای در صورت امکان راهکارهای مناسب را نیز ارائه دهند. به طور نمونه در سال 92، بالغ بر 6 میلیارد تومان سرقت سیم، کابل و تجهیزات داشتیم که در جلسه‌ای که با سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط برگزار کردیم، طرح جامع پیشگیری ارائه و وظیفه تمام سازمان‌ها و دستگاه‌ها تعیین شد و اکنون هیچ سرقتی در این زمینه نداریم. همچنین هر سه ماهه 200 سرقت دریچه آب را داشتیم که حتی منجر به فوت افراد به جهت سقوط در آن می‌شد که با نظر کارشناس طرحی ارائه شد که دریچه‌ها غیر قابل بازیافت و به پلیمری تبدیل شود و با اینکار سرقت دریچه نیز به صفر رسید.

وی با اشاره به اینکه در کانون کارشناسان 2000کارشناس فعالیت می‌کنند بیان کرد: اگر کارشناسان در طول سال راهکارهای پیشگیری از وقوع ارائه دهند، کمک بسیاری به ما می‌کند. ما این انتظار را داریم که کارشناسان با همکاری و همفکری، نقش خود را ایفا کنند و اظهار نظرهایشان دقیق و قابل پیگیری باشد.

مرتضوی افزود: شاید کارشناسان و وکلا احساس می‌کنند که فقط نسبت به پرونده‌ای که به آن‌ها کارشناسی ارجاع شده، مسئولیت دارند. این اشتباه بوده و مسئولیت آن‌ها در قبال جامعه و منافع عمومی مردم است. هدف از تشکیل پرونده قضایی این نیست که صرفا به پرونده رسیدگی شود بلکه این است که اهداف آن پرونده دنبال شود.

دادگستری استان خراسان رضوی در رتبه دوم کشور

محمدکاظم فلاح هروی، معاون قضایی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در منابع انسانی بیان کرد: دادگستری خراسان رضوی از جهات تعداد حوزه‌های قضایی و پرونده و تعداد پرسنل پس از تهران قرار دارد و همکاران ما ایثارگونه کارها را پیگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: در دوران کرونا با تمهید زیرساختهای لازم، بحث آموزشها و کلاس‌های محازی برای پرسنل را داشتیم و همچنین در راستای کاهش آلودگی هوا و ترافیک از همکاران خواستیم با دوچرخه تردد کنند و اقدامات لازم در جهت کمک به آنها را نیز به انجام رساندیم.

دکتر انصاری رئیس هیات مدیره مرکز کارشناسان رسمی دادگستری با اشاره به دو مجموعه کانون کارشناسان و مرکز کارشناسان رسمی دادگستری که زیر نظر قوه قضائیه به ارائه خدمات کارشناسی در استان و کشور می‌پردازند بیان کرد: در زمینه ارائه راهکارهای پیشگیرانه کارشناسان ما موارد بسیار خوبی را پیشنهاد داده‌اند.وی ضمن اشاره به آماده سازی ساختمان جدید مرکز کارشناسان رسمی دادگستری واقع در میدان جانباز به قدردانی از معاونین قضایی دادگستری و اصحاب رسانه پرداخت.

 

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *