برگزیدگان جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی در مشهد معرفی شدند

برگزیدگان دوازدهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی روز شنبه طی مراسمی در مشهد معرفی شدند.

تولیت آستان قدس رضوی در این مراسم بر لزوم فراهم آوری شرایط برای ترویج معارف اهل بیت (ع) بین اقشار مختلف مردم به عنوان مهمترین کار فرهنگی مورد نیاز جامعه تاکید کرد.

حجت الاسلام احمد مروی گفت: ما اگر بهترین کتاب‌ها را بنوسیم اما نتوانیم ارتباط آن را برای مطالعه با متن جامعه برقرار کنیم فایده چندانی ندارد و فقط قفسه‌های کتاب پر می‌شود، کتاب را باید به گونه‌ای برای طیف های مختلف جامعه بنوسیم که در زندگی آنها کاربرد داشته باشد.

وی افزود: باید راهی پیدا کنیم که آموزه‌های دینی و معرفتی اهل بیت (ع) به متن جامعه برود و باید کاری کنیم که کتاب معارف اهل بیت (ع) و آموزه‌های دینی و قرآنی و معصومین در سطوح مختلف جامعه امتداد پیدا کند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: سالانه بیش از ۳۰ میلیون زائر به مشهد مشرف می‌شوند اما آیا توانسته‌ایم شرایطی فراهم کنیم که یک آموزه دینی و یک حدیث کاربردی معنوی از اهل بیت (ع) را با خود ببرند؟ چند درصد زائران به اینکه حضرت امام رضا (ع)، عالم آل محمد (ص) هستند واقفند، آیا ما برای معرفی این مهم به زائران کاری کرده‌ایم ؟

وی گفت: ویروس کرونا مصیبت‌های بسیار به همراه داشت اما درس‌هایی هم داشت و ثابت کرد مردم برای زیارت حضرت امام رضا (ع) به مشهد می‌آیند و کسی برای طرقبه شاندیز و مراکز تفریحی آن به مشهد نمی‌آید و اگر هم از این مراکز استفاده می‌شود بعد از زیارت حرم مطهر رضوی است.

حجت الاسلام مروی افزود: درست است که ما در حرم مطهر رضوی کتابخانه داریم اما چقدر امکان مطالعه در صحن‌ها و رواق‌ها برای زائران فراهم است؟ باید دو رواق را به مطالعه تخصیصی دهیم که زائران بعد از زیارت بهره معرفتی ببرند، اکنون نگاه مردم به نماز و زیارت، کاسب کارانه و به اصطلاح برای ثواب است در حالی از طرف ائمه معصومین (ع) عبادت بی معرفت نفی شده که اگر اینگونه بود خوارج بیشتر از همه نماز و دعا می‌خواندند.

وی ادامه داد: نگاه کاسبکارانه عوام به عبادات باید تغییر کند، کرونا نشان داد بسیاری از باورها غلط و خرافه است و باید اصلاح شود، برخی موارد در مخیله خرافاتی‌ها نمی‌گنجد و برخی اصل ارادت به اهل بیت (ع) را زیر سوال می‌برند در حالی که استدلال آنها غلط است و این‌ها مسایلی است که پژوهشگران و نویسندگان باید برای شفاف سازی روی آنها کار کنند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: بیشترین اهمال را در بخش فرهنگی قایل هستیم در این حوزه نگاه اقتصادی نداریم، اینکه چقدر کتاب چاپ و پخش شود مد نظر نیست بلکه فقط تلاش داریم سالی یک کتاب چاپ کنیم در حالی که باید هدف ما تاثیرپذیری همه مردم از ملل و کشورهای مختلف از معارف رضوی و ائمه اطهار(ع) باشد.

رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و دبیر این جشنواره نیز در این مراسم گفت: راهبردی ترین هدف جشنواره دوازدهم، ارائه معرفت و منش حضرت امام رضا (ع) نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح فرا ملی است.

حجت الاسلام سید جلال حسینی افزود: در جشنواره کتاب سال رضوی، همچنان محور اصلی برگزاری آن فرهنگ رضوی است، با این حال موضوع خاندان حضرت امام رضا (ع) در این جشنواره نسبت به سال های گذشته توسعه مفهومی  داشته و اجداد مطهر ایشان را نیز شامل شد.

وی گفتمان تمدن اسلامی معطوف به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را یکی دیگر از محورهای دوازدهمین جشنواره بین‌المللی انتخاب کتاب سال رضوی ذکر کرد و ادامه داد: توجه به نیازهای معنوی و معرفتی بین‌المللی، نسبت به اهل بیت (ع)  نیز یکی دیگر از محورهای این جشنواره است و این جشنواره از نقد به ارزیابی تبدیل شده و به حوزه نقد و خوانش و تحلیل محتوایی کتاب نیز ورود پیدا کرده است.

رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، عمده تغییرات این جشنواره را نسبت به دوره‌های قبلی آن، در حوزه محورها و اجرا عنوان کرد و گفت: چیزی از محورهای جشنواره‌های قبل کاسته نشده بلکه در این دوره محورهای جدید همچون ائمه ابن الرضا (ع) افزوده شده است، علاوه بر آن بخش بین‌الملل در این دوره به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته که جایزه عالم آل محمد (ص) هم در این حوزه تعریف شده است.

وی افزود: یکی از اهداف والای برگزاری این دوره از جشنواره ها افزایش معرفت و اگاهی‌های عمومی، دانشجویان و طلبه‌های حوزه‌های علمیه نسبت با حضرت امام رضا (ع) به عنوان عالم ال محمد (ص) و خاندان پاک آن حضرت و شناسایی و تشویق نخبگان، نویسندگان و پژوهشگران فعال در این حوزه در سطح داخلی و بین‌المللی است.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: در این جشنواره افزایش موضوعات جدید علاوه بر دوره های قبل شامل معارفه مفهومی حضرت امام رضا (ع) و خاندان آن حضرت و تعمیم آن به همه ائمه و موضوعات فقه و زیارت مورد توجه قرار گرفت و محور دیگر توجه به تمدن اسلامی بود که مورد تاکید رهبری نیز هست و محور دیگر محور بین‌المللی است که جایزه آن به بهترین ناشر فعال در زمینه فرهنگ رضوی در دنیا اهدا می‌شود.

وی گفت: برای برگزاری این جشنواره به بیش از ۴۵ هزار نفر نویسنده، محقق و پژوهشگر، ۴۰ مرکز اسلامی بین‌المللی و حدود ۶ هزار شخصیت حقیقی و حقوقی فراخوان و دعوت نامه ارسال شد و به رغم وجود شرایط کرونایی در جهان بیش از پنج هزار اثر از ۹۵ ناشر به این جشنواره رسید که امروز از برگزیدگان داخلی در بخش‌های مختلف قدردانی شد. .

در این مراسم پیام آیت الله جعفرسبحانی به جشنواره نیز قرائت شد.

در بخشی از این پیام آمده است: شکی نیست که قلم نگهبان فرهنگ و وسیله پیشرفه علم و دانش است، اگر قلم نبود تمدن بشری مصون نمی‌ماند و اندیشه‌ها و افکار به فراموشی سپرده می‌شد زیرا وسیله ثبت عمومی همان قلمی بود که در اختیاز بشر بود و در عین حال این قلم چه بسا مایه بدبختی و شرمساری و عقب ماندگی ملت ها می‌گردد، تو گویی این قلم بسان شمشیری دو لبه است و بستگی دارد به اینکه در دست چه کسی قرار بگیرد.

این پیام می‌افزاید: انسان از روزی که با قلم آشنا شد از دو بیان برخوردار گشت، یکی زبانی و دیگر قلمی ولی بیان زبانی ثابت و پایدار نبود در حالی‌که بیان قلمی از ثبات برخوردار است، در روایات نیز مرکب دانشمندان بر خون شهیدان ترجیح دارد زیرا قلم دانشمندان و حرکت های علمی آنان شهیدان را تربیت می‌کند و اگر این آموزش ها نبود هرگز شهیدی شربت شهادت نمی‌نوشید.

در ادامه پیام آمده است: قلم های بزرگانی همچون صدوق ها، مفید ها، طبرسی ها، امینی ها و طباطبایی ها توانستند آرمان‌ها و عقاید دینی و اسلامی را از گزند روزگار حفظ کرده و شیاطین را از دستبرد به امانت‌های الهی مایوس سازند.

در این جشنواره در بخش کتاب‌های چاپی محور علوم و معرف رضوی (اخلاق طب الرضا با دو رویکرد طب قدیم و جدید، فلسفه و کلام ) از پدید آورندگان کتاب دانشنامه امام رضا (ع) جلد ۲ و ۳، در محور تاریخ و سیره رضوی از کتاب ادیان خراسان در عصر امام رضا (ع) و در محور زیارت از کتاب آستان قدس متولیان و نایب التولیه ها، در محور حرم و اماکن متبرکه از کتاب تاریخ میهمانسرای آستان قدس رضوی از صفویه تا قاجایه و در محور علوم قرآنی و حدیث از دوره ۶ جلدی فقه الاحادیث تجلیل شد.

همچنین در محور روانشناسی، علوم اجتماعی و علوم تربیتی از کتاب مهدویت در آموزه های رضوی، در محور ترجمه از کتاب‌های امام هادی (ع) زندگی سرشار از جهاد و معجزه و دوره چهار جلدی خورشید امامت قدردانی شد.

در محور فرهنگ و ادب (داستان، نمایشنامه و متن ادبی) نیز از متن های موسی‌ترین طور، سیمیا، حاء مشدد و در خواب هایم، تجلیل شد و در بخش شعر نیز از مجموعه شعر باب هفتم بهشت شمیم بهشت دفتر هفتم ، تفسیر آه ، و گلبرگ ها تجلیل به عمل آمد.

در بخش کودک و نوجوان نیز آثار دختر ماه، حکایت حضور و باران دوشنبه تجلیل و قدردانی شد. در بخش شعر کودک و نو جوان آثار مهمون آیینه ها، پر از پروانه کن جیب جهان را،  قهرمانان آزادی و در بخش جانبی گفتمان تمدن نوین اسلامی (بیانیه گام دوم انقلاب) دوره چهار جلدی تمدن نوین اسلامی (آثار رهبر معظم انقلاب) و کتاب از انقلاب اسلامی تا تمدن اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش کتاب‌های دیجیتال و گویا، حکمت‌های نهج البلاغه به زبان انگلیسی، ر بخش پایان نامه ها و رساله های حوزوی و دانشگاهی اثر تحلیل روانشناختی سیره امام رضا (ع) و تحلیل مبانی امنیت ملی جمهوری اسلامی در پرتو قدرت نرم و هویت فرهنگی تجلیل شد.

در بخش ناشران فعال نیز از انتشارات مدرسه، معاونت تبلیغات و ارتباطات آستان قدس رضوی و بنیاد فرهنگی حضرت مهدی (عج) تجیل شد و در بخش نشریه‌های پژوهشی و ترویجی نیز از فصلنامه علمی – پژوهشی فرهنگ رضوی تقدیر به عمل آمد.

جایزه عالم آل محمد (ص) نیز به موسسه العتره برای چاپ و توزیع ۳۵۰ هزار جلد کتار در ۲۵۰ عنوان با موضوع معارف اهل بیت (ع) و دفاع از تشیع به زبان‌های محلی شرق آفریقا تعلق گرفت و دانیال محزون از پاکستان و سعید تشکری از مشهد به عنوان مولفان فعال در این زمینه معرفی شدند.

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *