عضو هیات علمی گروه طب کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:

استفاده از ماسک؛ راه آسان پیشگیری از کرونا

نوسان شیوع ویروس مرموز، ناشناخته و همه‌گیر کرونا با وقوع موج دوم ابتلا به بیماری کووید ۱۹، ضرورت استفاده تک‌تک افراد جامعه را از “ماسک بهداشتی بر صورت” به عنوان ساده‌ترین و موثرترین روش پیشگیری از این ویروس منحوس، بیش از پیش نمایان کرده است.

عضو هیات علمی گروه طب کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استفاده از ماسک در شرایطی که به دلیل برخی ضرورت‌ها، محدودیت‌ها برداشته شده، اهمیت دو چندان در کنترل ویروس کرونا دارد و البته باید به این موضوع توجه کرد که ماسکهای مختلف روشهای مصرف متنوع دارند و عموم مردم نیز نیاز به ماسک ان.۹۵ ندارند و از طرفی عدم آشنایی به شیوه صحیح استفاده از ماسک نیز می‌تواند خطرناک باشد.

شست‌و شوی دست‌ها

دکتر فاطمه احمدی با بیان اینکه برای پیشگیری از ابتلا به تمام بیماری‌های عفونی، رعایت بهداشت، و شست و شوی دست با آب و صابون و مواد شوینده یا آغشته کردن آن به مواد پایه الکلی بخصوص در مواقعی که آلودگی قابل رویت باشد ضروری است، افزود: همچنین رعایت فاصله اجتماعی یک تا ۲ متر و حضور نیافتن در محیط‌های پر ازدحام و استفاه از ماسک از جمله توصیه‌های پیشگیرانه است که با کاهش حساسیت مردم به رعایت این موارد بار دیگر شاهد افزایش بیماری کرونا بین اقشار مختلف جامعه هستیم.

وی با بیان اینکه در جامعه سه نوع ماسک مورد استفاده قرار می‌گیرد که ماسک‌های پارچه ای، جراحی و فیلتر دار از آن جمله هستند ادامه داد: ماسک های پارچه ای اغلب در منازل تهیه می‌شود و افراد بدون بیماری زمینه‌ای می‌توانند از این ماسک‌ها استفاده کنند اما در دوخت آنها باید توجه کرد که حتما سه لایه باشد و لایه بیرونی از جنس شبیه به پلاستیک برای عدم ورود ذرات آلوده به درون ماسک در نظر گرفته شود.

استفاده از ماسک‌های چند لایه

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: لایه درونی در این ماسک‌ها باید جاذب آب باشد و لایه وسط از پارچه نمدی باشد که به صورت یک فیلتر عمل کند علاوه براین باید ماسک تمام سطح صورت را تا روی بینی و زیر چانه در برگیرد.

وی افزود: قبل از گذاشتن ماسک روی صورت، دستها باید شسته شوند و از طریق بندها یا کش، ماسک روی صورت خوابانده شود بنابراین دست زدن به وسط ماسک غیر بهداشتی است و باعث انتقال ویروس از کف دستان به سطح ماسک می‌شود.

دکتر احمدی ادامه داد: برخی از افراد ماسک خود را درون پلاستیک قرار داده و به آن الکل می‌زنند تا ضدعفونی شود این در حالی است که ماسک پارچه ای فقط با شست و شو تمیز می‌شود و ماسک جراحی و فیلتر دار نیز به هیچ وجه با این روش ها ضدعفونی نمی‌شود بلکه باید پس از اتمام زمان مصرف، ماسک به شکل بهداشتی دور انداخته شود.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک‌های جراحی سه لایه نیز برای افراد بالای ۶۰ سال و افراد دارای فاکتورهای خطر و کارکنان بیمارستانی ضرورت دارد گفت: علاوه براین برای افراد مبتلا به دیابت، پرفشاری خون، مصرف کننده‌های داروهای کورتون و بیماران دیالیزی مصرف این ماسکها ضروری است. ماسک‌های جراحی هر ۲ ساعت باید تعویض شوند و اگر ماسک آلودگی ویژه داشت یا مرطوب شد باید  تعویض گردد.

عدم قابلیت شست‌و شو در ماسک‌های فیلتر دار

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: ماسک جراحی و فیلتردار قابلیت شست و شو ندارد و با شست و شو کیفیت آن کاسته می‌شود و ماسک‌های فیلتر دار یا ان.۹۵ دارای سوپاپ و بدو ن سوپاپ نیز که تا ۹۵ درصد ذرات معلق در هوا را فیلتر می‌کنند باید روی صورت خوابیده باشند و استفاده نادرست از این ماسک‌ها می‌تواند سلامت فرد را به خطر بیاندازد زیرا در صورتی که به خوبی روی صورت ننشیند کارایی لازم را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: افراد معمولی نیاز به استفاده از این ماسک‌ها ندارند و تحمل این ماسک‌ها به دلیل شرایط ویژه در دوخت آن برای همه آسان نیست، علاوه بر آن قراردادن دستمال کاغذی در درون ماسک مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند و فرد احساس راحتی نمی‌کند بنابراین تصور اینکه با دستمال کاغذی نفوذ بیماری سخت‌تر می‌شود تصور نادرستی است.

عدم پاسخگویی به افراد فاقد ماسک

مدیر سلامت محیط و کار دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: مجموعه‌های اداری، تجاری و اماکن عمومی در مشهد و استان خراسان رضوی باید از پاسخگویی به افراد فاقد ماسک خودداری کنند.

علی اصغر حسنی افزود: ماسک برای همه افراد زیرپوشش این دانشگاه در تمامی مکان‌های مسقف با هدف پیشگیری از انتقال بیماری اجباری شده ‌است و با مجموعه‌هایی که به موارد ابلاغی در این زمینه توجه نکنند طبق قانون برخورد می‌شود.

وی از مهر و موم ۴۱۰ مکان که صاحبین آنها در این زمینه تخلف کرده‌اند خبر داد و گفت: مسوولیت نظارت بر برگزاری مجالس شادی و ترحیم در مکان‌های شخصی همچون منازل و خانه باغ‌ها با پلیس اماکن است و نظارت‌های دانشگاه در مکان‌هایی همچون هتل‌ها، تالارها، رستوران‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و تکایاست.

حسنی افزود: کاهش ۷۵ درصدی همکاری شهروندان در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، افزایش بیماران و فوتی‌های ناشی از کرونا را در مشهد و خراسان رضوی به دنبال داشته است.

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *