نماینده مردم مشهد در مجلس با بازنگری طرح اطراف حرم رضوی مخالفت کرد:

کریمی قدوسی بر خلاف جهت 230 نماینده مجلس

در حالی که شورای عالی شهرسازی و معماری ایران براساس وظایف قانونی خود و به استناد اعتراضات چندین و چند ساله نخبگان، کارشناسان و مردم مبنی بر عدم رضایت از این طرح و نادیده گرفته شدن ساکنان و حفظهویت تاریخی و فرهنگی این بافت، طرح نوسازی و بهسازی بافت اطراف حرم مطهر رضوی( طرح طاش) را متوقف کرده و طرح بازنگری را دستور کار قرار داد اما این طرح با توجه به این تراکم را کاهش می دهد ومداخله را به حداقل می رساند برخی افراد مخالفت با طرح بازنگری را آغاز کردند، البته طرح های جامع و تفصیلی که در دیگر مناطق بازنگری می‌شود نیز تراکم ها تغییر می کند اما به دلیل این که مردم به مراکز قدرت و ثروت متصل نیستند قمصوبات قانونی شورای عالی شهرسازی و معماری را که سیرقانونی را طی کرده اند می‌پذیرند. این طرح ابتدا در شورای شهر به تصویب می‌رسد و پس از آن در کمیسیون ماده 5 شورای عالی شهرسازی و معماری که در استان ها به ریاست استاندار برگزار می شود تصویب می شود و سپس برای تصویب نهایی به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران که بالاترین مرجع تصمیم گیری در این زمینه است، می رود.

مخالفت کریمی قدوسی با بازنگری طرح اطراف حرم

هم چنین به تازگی 230 نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی  نامه‌ای  به رهبر معظم انقلاب نوشتند که سوم تیرماه جاری نیز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شد که در بخشی از این نامه آمده است: « از حضرت عالی می خواهیم فرزندان خود را در پیگیری منویات و دغدغه هایتان در این امر و بازنگری در طرح بافت پیرامون حرم رضوی به منظور تقویت هویت اسلامی ایرانی پایتخت معنوی کشور و احقاق حقوق مجاوران و زائران ثامن الحجج(ع) و پیگیری تخلفات و جرم انگاری قانون گریزی های صورت گرفته راهنمایی و حمایت بفرمایید.»

با وجود این که یکی از نماینده های مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی  از منتقدان حرم تفصیلی اطراف حرم (طرح طاش) بوده است و پیگیری های زیادی برای بازنگری در این طرح را داشته است و به تازگی از مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای بازنگری در طرح اطراف حرم ابراز خشنودی کرده است، یک نماینده دیگر مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: به جد با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مبنی بر توقف و بازنگری اجرای طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و تعیین تکلیف آن در تهران مخالف هستیم و این تصمیم، توهین به شهروندان، مدیران و کارشناسان مشهدی است.

به گزارش صبح امروز به نقل پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس، جواد کریمی قدوسی در حاشیه بازدید از منطقه ثامن شهرداری مشهد با بیان اینکه پروژه نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی جزو مشکل‌ترین پروژه‌های عمرانی کشور در 40 سال اخیر بوده است و این مهم دلایل مختلفی دارد، اظهارکرد: نخست اینکه این پروژه در کنار مضجع منور رضوی در حال اجراست، پس پروژه معمولی نیست و همچنین تمامی مقامات و علماء و … در طول سالیان مختلف در این بافت تردد داشته و در ابعاد شرعی، فرهنگی و دینی و مذهبی اظهارنظر داشته‌اند.

وی وجود حسینه‌ها، تکایا، مدارس علمیه، مساجد و بافت‌های تاریخی همچون کارونسراها، سراها، تیمچه‌ها و بازارها را دیگر علت دشواری پروژه نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی دانست چراکه برای حفظ آنها باید فکری می‌شده است و افزود: از سوی دیگر سالانه میلیونها زائر در این بافت حضور پیدا کرده‌اند که سبب تحمیل آثار فرهنگی و مدیریتی بر پروژه می‌شده است.

وی در ادامه گفت: حجم قابل زیادی از سکنه مشهد قدیم، در این بافت سکونت داشته و از سوی دیگر توجه به احکام حکومت اسلامی که مطابق با شرع، فقه و جلب رضایت مردم است، طبیعتا موجب شده مقداری کار به کندی پیش برود.

کریمی قدوسی با بیان اینکه علیرغم همه این مشکلات، طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی تاکنون حدود 50 درصد پیشرفت داشته است، تصریح کرد: یکی از برجسته‌ترین نکات مورد توجه در این بازدید، تحصیل حریم معابر جدید براساس طرح های شهری مصوب بوده که شامل شارستان‌ها، ره باغ‌ها و قطعات دربرگیرنده ریزدانه‌هاست؛ خوشبختانه این موضوع مورد توجه قرار گرفته و بازدیدکنندگان می‌توان با توجه به اقدامات انجام شده نسبت به آینده منطقه اشراف پیدا کنند که قابل تقدیر است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: دیدگاهی بر این باور است که آثار و ارزش‌های فرهنگی در بافت پیرامونی حرم مطهر رعایت نشده که دیدگاه درستی است و پس از این هم هر بنای فرهنگی و باسابقه‌ای باید به جد حفظ شود؛ براساس بازدید امروز، برخی بناهای دارای جایگاه همچون مساجد و حوزه‌های علمیه و بناهای تاریخی و … حفظ شده و بخشی دیگر نیز باید در گام بعدی مورد توجه قرار گیرد و حفظ شود.

کریمی قدوسی با بیان اینکه برخی هم تاکید بر حفظ ساکنان بومی و قدیمی دارند، افزود: این طرح بیش از 20 سال قبل بررسی شده و قطعاتی بزرگ تعریف شده که 50 درصد قطعات به بخش‌های حاکمیتی همچون بنیادهای تعاون، خیریه‌ها و بانک‌ها و … واگذار شده تا به پرسنل خود خدمات ارائه می‌دهند؛ این اقدام حکمتی خوب و قابل دفاع است چراکه زائران متوسط و کم‌بضاعت فرصت حضور پیدا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: 50 درصد دیگر از اراضی نیز به سرمایه‌گذاران واگذار شده که شناخته‌ شده هستند و توصیه هم این است که مردم سرمایه‌های خرد خود را بیاورند و در چنین پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری نمایند.

کریمی قدوسی با اشاره به محله‌ای که هنوز ساکنان بومی در آن حضور دارند و دفاتر تسهیل‌گری مستقر شده‌اند، گفت: تحقق این مهم، همان آرمانی است که مقام معظم رهبری و دیگران داشته‌ایم که این ترکیب سنتی و قدیمی و میراث‌داران ملک، نسل به نسل در بافت بمانند؛ خانه‌های غیرقابل سکونت و مخروبه با تجمیع و حفظ حقوق مالکین، همراه با حمایت‌های بخش خصوصی و بانکی و مدیریت شهری بازآفرینی می‌شوند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت‌های خود به مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مبنی بر توقف و بازنگری اجرای طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و تعیین تکلیف آن در تهران اشاره کرد و گفت: به جد با این مصوبه مخالفیم؛ رسیدن به وضعیت کنونی، با همه گرفتاری‌ها و مشکلات 40 سال به طول انجامیده و توقف یک پروژه به معنی بازگشت به عقب است و راه‌اندازی آن بسیار مشکل می‌شود.

کریمی قدوسی اظهارکرد: طرح تحول ساخت‌وساز در مشهد باید از بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی کلید بخورد چراکه انگیزه ساخت و ساز در این بافت بالاست و باید به یک کارگاه بزرگ ساخت و ساز تبدیل شود، به شرط اینکه تمام موانع برداشته شود و همه، اعم از مالکان و ساکنان بومی و … می‌توانند دست به دست هم بدهند و این پروژه را حداکثر تا 10 سال آینده تمام کنند.

وی تاکید کرد: توقف طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم امام‌رضا(ع)، صد در صد به ضرر تمام شهروندان مشهدی، کسبه و زائر خواهد بود و هیچ عقل و منطقی در این شرایط رکود، نمی‌پذیرد که رکود مضاعف ایجاد کنیم.

کریمی قدوسی گفت: هیچکس منکر ایرادات و نقایص طرح نیست و اگر در زمان اجرای طرح معتقدیم حقوقی از سکنه ضایع شده، میتوان با پیش‌بینی امتیازاتی، درصدد جبران آنها برآمد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی باید با قوت ادامه پیدا کند، تصریح کرد: چنین تصمیمی، توهین به شهروندان مشهدی و مدیران مشهد و افراد برجسته‌ای است که از خراسان در سطح کشور حضور دارند چراکه ایشان را لایق تصمیم‌گیری ندانسته و عقل معاش و عمرانی و مدیریتی آنها را پایین شمرده‌اند.

کریمی قدوسی گفت: همه فرآیندها باید در سطح استان و شهر مشهد طی شود و اجماع نیز روی این موضوع وجود دارد.

وی افزود: نمایندگان مجلس دو وظیفه قانونگذاری و نظارت دارند و ما نمی‌توانیم پروژه‌ای را متوقف و یا اجرایی کنیم؛ ایرادات را پیگیری خواهیم کرد و حوزه اجرا مسئولین مشخص خود را دارد.

کریمی قدوسی تاکید کرد: در استان ستاد تدبیر داریم که با حضور استاندار، رئیس کل دادگستری و بسیاری از افراد دیگر برگزار می‌شود؛ همانگونه که در راس، سران 3 قوه با یکدیگر جلسه می‌گذارند، در مشهد هم سه قوه کنار یکدیگر بنشینند و برسر مسائل اختلافی باهم گفتگو و تصمیم‌گیری کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه بازنگری طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی با رعایت چارچوب‌ها و وضع موجود اعم از باغ‌راه‌های اجرا شده و … قابل انجام است، گفت: در این بازنگری باید نکات ظریف فرهنگی، حقوق مالکانه و غیره مدنظر قرار گیرد.
کریمی قدوسی به پیگیری‌های مجدانه و مستمر شهردار ثامن برای دریافت اوراق مشارکت و … با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: هر زمانی که شورای شهر و شهرداری کمکی خواسته‌اند، حمایت کرده‌‌ایم چراکه کار اجرایی در مشهد دشوار است و هیچگاه نگاه سیاسی در سطح شهر نداشته‌ایم.

وی گفت: طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر، طرح تفصیلی است و براساس چارچوب قانون باید در مشهد تصمیم‌گیری شود؛ طرح پیاده شده و شورای عالی شهرسازی نیز در گذشته تصویب کرده حال دودش به چشم مردم مشهد می‌رود اگر سرانجام نامشخصی داشته باشد.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *