معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان:

مصرف برق از میزان تولید آن پیشی گرفته است

سارا ایزدخواه

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: با وجود انجام اقدامات لازم برای افزایش ظرفیت تولید برق، اما به‌دلیل رشد مصرف، میزان افزایش مصرف از افزایش تولید پیشی گرفته است؛ بنابراین احتمال خاموشی وجود دارد.

مهدی علومی در گفت‌گو با روزنامه صبح امروز در رابطه با وضعیت مصرف برق خراسان و تأثیراتی که می‌تواند بر صادرات برق داشته باشد، اظهار کرد: با توجه به اینکه میانگین دما در خرداد ماه سال جاری، نسبت به میانگین دمای خرداد ماه سال گذشته بیشتر بوده، مصرف برق نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و در صورتی که این افزایش دما پایدار باشد، شاهد رشد بیشتری خواهیم بود. باید توجه داشت که هر یک درجه افزایش دما، حدود 1500 مگاوات به بار شبکه سراسری می‌افزاید.

وی با بیان اینکه «با وجود برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات لازم برای افزایش ظرفیت تولید انجام شده است، اما به‌دلیل رشد مصرف به‌ویژه در بخش‌های غیرمولد مانند: مشترکین خانگی، میزان افزایش مصرف از افزایش تولید پیش گرفته است» ادامه داد: در صورتی که این مشترکین در ساعات پیک اقدامات ساده و بدون هزینه مدیریت مصرف مانند استفاده از دور کند کولر آبی یا تنظیم درجه کولر گازی بر روی 24 درجه را انجام ندهند، متأسفانه احتمال خاموشی وجود دارد.

کاهش مصرف برق مشترکین صنعتی و کشاورزی برای جلوگیری از خاموشی

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان خاطرنشان کرد: گفتنی است بیشتر مشترکین صنعتی و کشاورزی برای کمک به شبکه در ساعت پیک ظهر(12 تا 17) مصرف خود را کاهش می‌دهند تا مشترکین خانگی در هوای گرم با خاموشی روبه‌رو نشوند. امیدواریم با اقدامات صورت گرفته و با همکاری همه مشترکین -از جمله مشترکین خانگی و تجاری- از پیک مصرف برق، موفق و بدون خاموشی عبور کنیم.

مصرف بی‌رویه، صادرات برق را تحت تأثیر قرار می‌دهد 

علومی توضیح داد: باتوجه به اینکه تأمین برق هموطنان در اولویت اول قراردارد، مصرف بی‌رویه برق مشترکین در ساعات پیک، صادرات آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابریان نیاز است تا شهروندان با استفاده از دور کند کولر آبی و نصب سایبان روی کولر تا ۳۰ درصد و با تغییر درجه ترموستات کولر گازی از ۱۸ به ۲۴ درجه حدود ۲۰ درصد مصرف برق خود را کاهش دهند با این اقدامات در زمان اوج مصرف می‌توان تا هزار مگاوات از مصرف برق کشور را کاهش داد تا هم صنایع کشور و هم صادرات با مشکل روبه‌رو نشود.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: با توجه به اینکه مصرف برق به عوامل گوناگونی همچون نسبت مشترکین مختلف(خانگی، تجاری، صنعتی، کشاورزی و…)، میانگین دمای شهرستان، جمعیت و… ارتباط دارد، تنها بیشتر بودن میزان مصرف برق را نمی‌توان معیار پرمصرفی شهرستان دانست. با توجه به این شرایط در استان خراسان، شهرستان مشهد دارای بیشترین مصرف برق می‌باشد.

وی افزود: در فروردین ماه سال 99، به نسبت فروردین ماه سال گذشته بار شبکه نه تنها رشد نداشته بلکه با توجه به تعطیلی تعداد زیادی از اصناف، بار شبکه با کاهش روبه‌رو بوده است، اما از اردیبهشت ماه به صورت تدریجی به‌دلیل شروع به کار مجدد صنایع و تلاش برای جبران کاهش تولید ناشی از تعطیلی به دلیل کرونا، شبکه با رشد بار قابل توجهی روبه‌رو شده که مشکلات تأمین برق را دوچندان نموده است.

علومی با بیان اینکه «در دو سال اخیر شرکت برق منطقه‌ای استان اقدام به تشکیل کارگروه گذر از پیک بار کرده است» ادامه داد: این کارگروه با حضور مدیران عامل این شرکت، شرکت‌های توزیع نیروی برق شهرستان مشهد و استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی کرده است. همچنین شرکت تولید نیروی برق خراسان به منظور اتخاذ تصمیم‌های هماهنگ و تأثیرگذار و استفاده از تمام پتانسیل‌های بخش‌های مختلف استان برای گذر بدون خاموشی از پیک بار در این کارگروه حضور دارد.

معاون برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای خراسان بیان کرد: در این کارگروه برای استفاده حداکثری از ظرفیت تولید نیروگاه‌های پراکنده و دیزل‌های اضطراری، پرداخت پاداش به مشترکین صنعتی و کشاورزی در صورت کاهش بار در ساعات پیک بار شبکه، استفاده از پتانسیل شهرداری، صدا و سیما و امور مساجد برای آموزش راهکارهای مدیریت مصرف در خانه، برنامه‌ریزی و اقدام شده است.

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *