رئیس شورای شهر مشهد در جلسه علنی با انتقاد از بازنگری طرح اطراف حرم مطرح کرد:

طرح اطراف حرم بی هویت است

اجرای طرح بافت اطراف حرم مطهر رضوی با عنوان طرح طاش بدون در نظر گرفتن بافت تاریخی، اجتماعی و هویتی مشهد، نه تنها نتوانسته برای بهبود وضعیت این محدوده راهگشا باشد بلکه با تخریببافت تاریخی، هویتی و اجتماعی این محدوده از شهر مشهد باعث رانده شدن ساکنان از این بافت شده است، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد هم دراین باره گفت: پس از دو دهه، ارادتمندان به بارگاه ملکوتی امام‌رضا(ع) به این نتیجه رسیده‌اند که آنچه در این طرح تاکنون اجرا شده، فاقد پیوند معنوی و هویتی با حرم مطهر است.

به گزارش صبح امروز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا حیدری روزگذشته در آغاز نود و ششمین جلسه علنی شورای شهر، با بیان این مطلب افزود: در ضرورت بازنگری و اصلاح طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، در سطح ملی و استانی اتفاق نظر وجود دارد و آنچه محل بحث بوده، شیوه و روش برخورد با این موضوع است.
رئیس شورای شهر مشهد اظهار کرد: چند ماهی است که موضوع بافت پیرامونی حرم در محافل علمی، تخصصی و مدیریت شهری و استان بحث و بررسی شده و جامعه نیز نسبت به آن حساس است به همین دلیل رسانه‌ها در این زمینه نقش به سزایی دارند و باید با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی عمومی، شرح واقعه را بیان کنند.
طرح ساماندهی بافت پیرامونی حرم؛ رهاوردی بزرگ برای مردم
حیدری با بیان اینکه بیش از 20 سال از اجرای طرح گذشته و اکنون نیمی از طرح پیشرفت فیزیکی داشته است، بیان کرد: طرح اجرا شده مسیر قانونی خود را طی کرده و تاییدیه شورای عالی معماری و شهرسازی را هم دریافت کرده است؛ وزیر وقت هم این طرح را به عنوان رهاوردی بزرگ به مردم معرفی کرد همچنین اجرای طرح در دو قطاع نیز بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده است.
طرح «مهرازان» یک سویه و برخلاف نظر کمیسیون ماده پنج است
رئیس شورای شهر مشهد با بیان اینکه شورای پنجم شهر مشهد و مدیریت شهری در این دوره هیچ مساله خاصی با بازنگری طرح ندارد و از آن حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد: شورای عالی معماری و شهرسازی یک بار اصلاح طرح را با رویکرد آمرانه و یکسویه تحت عنوان طرح «مهرازان» تجربه کرد؛ طرحی که خلاف نظر کمیسیون ماده پنج بود و یکسویه ابلاغ شد، اما موفقیتی کسب نکرد.
حیدری تصریح کرد: شورای شهر مشهد در آغاز فعالیت خود درخواست بررسی طرح، پیش از ابلاغ را به شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح کرد ولی هیچ اعتنایی به این درخواست نشد بنابراین طرح «مهرازان» سه سال معطل ماند و هیچ آثاری بر جای نگذاشت.
طرحی که در آن حقوق مردم نادیده گرفته شود را امضا نخواهیم کرد
وی با بیان اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی باز هم رویکرد آمرانه و یکسویه را انتخاب کرده است، ادامه داد: در شرایطی که براساس تصمیم مدیریت عالی استان، اعضای شورای شهر در کمیسیون‌های تخصصی مشغول بررسی طرح برای اعلام پیشنهادات و نظرات اصلاحی بودند، طرح و شیوه‌نامه به یک باره ابلاغ شد. طرحی که در آن حقوق مردم اعم از ساکنین و کارآفرینان نادیده گرفته شود، مورد تایید شورای شهر مشهد نیست و آن را امضاء نخواهد کرد.
رئیس شورای شهر مشهد گفت: بدعت‌هایی که شورای عالی معماری و شهرسازی درخصوص طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر گذاشته، در تاریخ بی‌سابقه است و از تمامی صاحبن ظران دعوت می‌کنیم تا اگر نمونه‌هایی وجود دارد، به آن اشاره کنند.
حیدری با بیان اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی، تشخیص تخلف را بر عهده مجموعه‌ای دانشگاهی گذاشته درحالی که مرجع قانونی و اصلی رسیدگی به این تخلفات، کمیسیون ماده 100 است، تصریح کرد: چنین تصمیمی بدون شک مشکلات مختلفی را در پی خواهد داشت.
وی اضافه کرد: شورای شهر مشهد به اصلاح طرح تاکید دارد ولی ظرفیت و توان مدیریت شهری، جدا از مشاور، باید در رده‌های استانی و کیمسیون ماده 5 دنبال شود و آنچه وظیفه شورای شهر است، اعمال شود.

یکی از جهت گیری‌های شورای پنجم، حفظ ساکنان بومی بافت پیرامونی حرم است
رئیس شورای شهر مشهد عنوان کرد: یکی از جهت گیری‌های شورای پنجم، حفظ ساکنان بومی و جلب مشارکت مردم در بافت است که در همین راستا پنج دفتر تسهیل گری فعال شده و از سوی دیگر به دنبال احیای راستاهای تاریخی، تملک خانه‌های با قدمت در راسته‌ های هویت تمدنی و دینی منطقه هستیم که اقدامات ارزشمندی نیز در این جهت اجرایی شده است.
حیدری با بیان اینکه مدیریت شهری در این دوره پیوسته برای تغییر رویه مهاجرت تلاش کرده است، گفت: جهتگیری ما تثبیت ساکنان بومی بوده و در همین راستا، پاسخگویی به املاک ریزدانه به مراتب بیشتر از املاک بزرگ بوده است. همچنین فضاهای مذهبی ایجاد شده در بافت پیرامونی حرم مطهر، طی سه سال اخیر، دوبرابر و مساحت فضای سبز احداث شده نیز 1.5 برابر نسبت به دوره های گذشته افزایش داشته است.
برخی به دنبال فضاسازی ‌های رسانه ‌ای و سیاسی هستند
وی با بیان اینکه رویکرد مدیریت شهری در این دوره بر مبنای اصلاح و تغییر بوده است، افزود: در تعامل با سازمان بودجه به دنبال اخذ اوراق مشارکت برای تامین زیرساخت‌ها بوده‌ایم و نه خرید ملک؛ شهرداری زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند و مابقی طرح را شهروندان و مردم پیش خواهند برد. در چنین فضایی، برخی افراد و عناصری با اهداف و نیاتی مشخص، به دنبال فضاسازی‌های رسانه‌ای و سیاسی هستند.
رئیس شورای شهر مشهد گفت: براساس طرح دو فوریتی که اخیرا به تصویب شورای شهر رسید، ظرفیت ‌های قانونی به شهردار برای توقف طرح تفویض شده است و چنانچه مشاور، حقوق مردم را نادیده بگیرد، شهردار باید از اختیارات خود استفاده کند.

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *