بررسی وضعیت زیارت نابینایان در دهه کرامت:

زیارت با چشمان بسته

عاطفه خوافیان

بعد از خواندن اذن دخول از باب الجواد وارد حرم می‌شوم به محض ورود آقای روشن‌دل و نابینایی را در که در کنار یکی از ستون‌ها ایستاده میبینم، به او نزدیک شده و پیشنهاد کمک می‌دهم تا اورا تا نزدیکی‌ صحن‌ها همراهی کنم.

بعد از چند قدم همراهی، آقا محمد برایم تعریف کرد دیشب خواب حرم را دیده و با خود عهد کرده حتما امروز خود را به حرم برساند او می‌گوید: فردا تولد آقاست و اینقدر حرمش شلوغ و پر از زایر می‌شود که من نابینا بین این جمعیت جایی ندارم.

به او گفتم اینطوری نگویید امام رضا، امام همه است و قطعا شما رو یک جور دیگر نگاه می‌کند.

او ادامه می‌دهد: من نابینا از چند ساعت پیش که از منزل به قصد زیارت خارج شده با هزار و یک مانع روبرو شدم…

از ایستگاه اتوبوس تا ورودی صحن‌ها مسیر بسیار طولانی بوده که مدام با تغییرات مناسب‌سازی که برای من مناسب نیست همراه شده و هیچ زمانی نمی‌توانم مسیر امن خود را پیدا کنم و به ناچار حتما باید یک همراه با خود داشته باشم در غیر این صورت زیارت ممکن نیست.

موانع زیارت

محمد آقا ادامه می‌دهد: دلم برای خواندن زیارت نامه در صحن سقاخانه پر می‌کشد اما فعلا که این آرزوی محالی است.

به صحن رسیده و با او زیارت امام رضا”ع” را زمزمه کردیم بعد از زیارت با هم خداحافطی کردیم و از هم جداشدیم اما ذهنم هنوز درگیر محمد و حرف‌هایش بود.

برای اطمینان خاطر و یافتن کتب مخصوص نابینایان به سمت کفشداری‌ها رفته و از آن‌ها بابت وجود یا عدم کتب به خط بریل پرس وجو کردم که در ادامه به آن می‌پردازم.

این پرسنل حرم که خواست نامش فاش نشود گفت: در حال حاضر جایگاه‌های کتب ادعیه مستقر در رواق امام خمینی(ع)، صحن آزادی، جنب پنجره فولاد صحن انقلاب، دارالقرآن کریم، کفشداری 13 و 14 در بست شیخ بهایی و ابتدای ورودی دارالحجه، به ارائه قرآن و کتب ادعیه به خط بریل ویژه نابینایان می‌پردازد که به طور میانگین در هر جایگاه‌ بین 6 تا ۱0 جلد کتاب وجود دارد که زائران نابینا می‌توانند از این کتب استفاده کنند.

وی با بیان اینکه بیش از 50 جلد مصحف شریف و کتب ادعیه به خط بریل چاپ و تولید شده است، افزود: به منظور سهولت استفاده نابینایان، قرآن مجید به صورت جزء به جزء به چاپ رسیده تا حمل و نقل آن برای استفاده راحت‌تر میسر شود.

این کفشدار در ادامه با اشاره به فعالیت‌های بخش انواریاران تصریح کرد: این اداره یکی از زیر مجموعه‎های اداره کفشداری است که مسئولیت رسیدگی به وضعیت کتب ادعیه در صحن‎‏ها و رواق‎های حرم مطهر و همچنین صحافی این کتب را بر عهده دارد.

مخزن مختص کتب ادعیه به خط بریل

وی اظهار کرد: بخش کتب انوار علاوه بر تأمین و تنظیم کتب و تنظیف جایگاه‌های ویژه ادعیه‏، وظیفه توزیع پلاستیک و تحویل صندلی‎های تاشو در صحن‏ها و رواق‎های حرم مطهر رضوی را نیز بر عهده دارد. اما به خاطر ضعف در اطلاع‌رسانی بسیاری از نابینایان از این موضوع اطلاعی ندارند چراکه با توجه به حجم بالای کتب این کتب در جایگاه‌های دیگر کتب نگه‌داری نشده و مخزن‌های خاص خود را دارد که این افراد نابینا یا کم بینا با کمک از کفشداران و خادمان حریم رضوی می‌توانند به این کتب دسترسی پیدا کنند.

در ادامه به سراغ مدیرعامل جامعه نابینایان رفته و با او به عنوان نماینده جامعه نابینایان در خصوص مشکلات و چالش‌های زیارت به گفت‌و گو نشستیم:

زیارت با چشمان بسته

مدیرعامل جامعه نابینایان استان خراسان رضوی گفت: با گسترده تر شدن حریم رضوی رفت و امد ما برای زیارت نیز سخت‌تر می‌شود چرا که مسیر طولانی را برای رسیدن به صحن باید طی کنیم.

جواد رضایی سیستانی در خصوص مشکلات زیارت حرم امام رئوف افزود: طی چند سال گذشته مکاتبات بسیاری با 3 تولییت گذشته آستان قدس پیرامون حل مشکلات زیارت جامعه نابینایان داشته که تا کنون این مکاتبات بی پاسخ مانده است.

وی تصریح کرد: اولین خواسته ما دسترسی آسان به کتب ادعیه مخصوص نابینایان است و درخواست دیگر ما حضور خادمیارانی در ابتدای درب‌های ورودی حرم برای تسهیل رفت و آمد و زیارت بوده و نیز تخصیص زمان مشخصی در هفته و اطلاع رسانی آن به جامعه نابینایان برای حضور در حریم رضوی و زیارت حضرت از خواسته‌های مهم ما بوده و امید است که ما نیز از تنها امید خود که زیارت است محروم نشویم.

 

image_print
453 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *