آیا می توان نتایج نظر سنجی های اخیر را انعکاسی از انتخابات نوامبر دانست؟

زنگ خطری برای ترامپ

علی روغنگران

با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر آمریکا و افت شدید محبوبیت ترامپ در مقابل رقیبش جو بایدن، بازار گمانه‌زنی درباره یک دوره‌ای شدن ترامپ حسابی داغ شده است. موقعیت و جایگاه ترامپ در اثر بحران‌های متعدد و چندوجهی آمریکا چنان متزلزل شده است که خود ترامپ هم اذعان کرده است که ممکن است در انتخابات سوم نوامبر شکست بخورد. در ماه ژوئن، همزمان با سقوط محبوبیتش در مقابل بایدن، ترامپ حداقل دو بار به احتمال شکستش در انتخابات آینده اشاره کرد. بعد از اینکه بایدن اعلام کرد که ترامپ بعد از شکست خوردن ممکن است از کاخ سفید بیرون نرود، ترامپ طی گفتگویی با شبکه فاکس نیوز گفت: «قطعا اگر پیروز نشوم، ادامه خواهم داد و کار‌های دیگری انجام خواهد داد.»

کمی بیش از دو هفته بعد، ترامپ بار دیگر در گفتگو با فاکس نیوز تصریح کرد: «او [بایدن] نمی‌تواند صحبت کند. هیچ کس صدایش را نمی‌شنود. هر وقت صحبت کند، نمی‌تواند دو تا جمله سر هم کند.» ترامپ افزود: «منظورم این است که این مرد نمی‌تواند صحبت کند. با این حال او رئیس جمهور شما خواهد بود شاید، چون مردم من را دوست ندارند.»

در حال حاضر اگرچه اکثر نظرسنجی های صورت گرفته در آمریکا(در سطوح ایالتی و ملی) نشان دهنده برتری فاحش بایدن بر ترامپ است، با این حال، برخی نظرسنجی ها در تعارض و تناقض مطلق با یکدیگر قرار دارند. این تناقضات، با توجه به بازه زمانی یکسانی که نظرسنجی ها در آن صورت می گیرد طبیعی به نظر نمی رسد. به عنوان مثال نظرسنجی ترافالگار نشان می دهد که بایدن و ترامپ هر دو در ایالت حساس و سرنوشت ساز فلوریدا، 46 درصد آرا را کسب کرده و در وضعیت برابر هستند. این در حالیست که نظرسنجی CNBC که در همین بازه زمانی (هفته پایانی ماه ژوئن) صورت گرفته نشان می دهد که بایدن 50 درصد و ترامپ 45 درصد آرا را در این ایالت کسب کرده اند. فراتر از آن، در سطح کلی نیز نظرسنجی فاکس نیوز و CNN نشان دهنده برتری 12 و 14 درصدی بایدن بر ترامپ می باشد، حال آنکه نظرسنجی هریس-ایکس نشان می دهد که این اختلاف 4 درصد است. آخرین نظرسنجی رسمی در آمریکا که توسط موسسه راسموسن صورت گرفته است، نشان دهنده برتری 10 درصدی بایدن بر ترامپ می باشد. در این نظرسنجی، بایدن 50 درصد و ترامپ 40 درصد آرا را کسب کرده اند. ضمن آنکه 10 درصد از شرکت کنندگان نیز هنوز تصمیم نهایی خود را در این خصوص اتخاذ نکرده اند. نظرسنجی جدید دانشگاه مونموث نیز نشان می دهد که جو بایدن ، معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا 53 درصد و ترامپ 42 درصد آرا را کسب کرده اند. این اختلاف 11 درصدی، اقبال ترامپ را برای پیروزی نهایی در انتخابات تا حدود زیادی کاهش داده است زیرا بخشی از این کاهش آرا، مربوط به آرای ایالتهای حساس( ایالات خاکستری) می باشد. شبکه CNN در تازه ترین گزارش خود و در تحلیل آنچه در رقابتهای انتخاباتی آمریکا می گذرد تاکید دارد: «هنوز 4 ماه تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است و نمی توان یک واقعیت مهم را در این خصوص پنهان کرد! اینکه ترامپ وضعیت بدی دارد و با معضلات زیادی رو به روست. نظرسنجی های صورت گرفته طی هفته های اخیر، می تواند انعکاسی از نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر باشد. از سال 1940 میلادی تا کنون، معمولا روسای جمهور مستقر نتوانسته اند اختلاف آرای زیادی خود با رقیب را در فاصله 4 ماه مانده به انتخابات جبران کنند. برای همین ترامپ نسبت به انتخابات ریاست جمهوری امسال نگران است. او در حال حاضر با اختلافی دو رقمی عقب افتاده است و هیچ تضمینی به نفع او در نظرسنجی های ایالتی و ملی وجود ندارد.»

نظرسنجی اخیر موسسه راسموسن، سکوت و تعجب ترامپ را برانگیخته است! موسسه راسموسن از موسسات مورد علاقه و اعتقاد رئیس جمهور آمریکا محسوب می شود. اختلاف 10 درصدی ترامپ و بایدن در این نظرسنجی (به سود نامزد حزب دموکرات)، جای شک و تردیدی در خصوص وضعیت سخت ترامپ در انتخابات باقی نگذاشته است

 

برخی رسانه های آمریکایی تاکید دارند که اگر ترامپ نسبت به شکست خود در انتخابات اطمینان یابد، دست به هر گونه اقدام و ریسکی برای تغییر شرایط موجود خواهد زد. این ریسک می تواند، یک اتفاق غیر عادی در عرصه سیاست داخلی یا خارجی آمریکا باشد. رونالد ریگان، رئیس جمهور اسبق آمریکا در مبارزه با جیمی کارتر، در ابتدا عقب افتاد اما در نهایت با اختلاف 10 درصدی، بر نامزد حزب دموکرات پیروز شد. با این حال چنین پدیده ای در پروسه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ملموس نیست. ترامپ نیز این حقیقت را به وضوح می داند. شبکه CNN در این خصوص می نویسد: «آینده لزوما قابل پیش بینی نیست. زمان برای تغییر همچنان وجود دارد اما ( برای ترامپ) بسیار سخت و دشوار است. اگرچه نظرسنجی های ماه ژوئن نمی تواند معیاری برای ارزیابی نهایی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری باشد، اما در عین حال زنگ خطری سخت برای ترامپ و همراهانش محسوب می شود.»

ترامپ در چنین شرایطی با استناد به شکست موسسات نظرسنجی در پیش بینی نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی، معتقد است که تمامی نظرسنجی های صورت گرفته در سطوح ملی و ایالتی که نشان دهنده شکست وی در انتخابات می باشد، جعلی و ساختگی هستند. با این حال نظرسنجی اخیر موسسه راسموسن، سکوت و تعجب ترامپ را برانگیخته است! موسسه راسموسن از موسسات مورد علاقه و اعتقاد رئیس جمهور آمریکا محسوب می شود. اختلاف 10 درصدی ترامپ و بایدن در این نظرسنجی (به سود نامزد حزب دموکرات)، جای شک و تردیدی در خصوص وضعیت سخت ترامپ در انتخابات باقی نگذاشته است. ضمن آنکه در انتخابات میاندوره ای کنگره در سال 2018 میلادی نیز ترامپ بارها نظرسنجی های صورت گرفته که حکایت از شکست جمهوریخواهان در کنگره (مجلس نمایندگان) داشت را زیر سوال برد و آن را با نظرسنجی های شکست خورده سال 2016 مقایسه کرد. اما در نهایت همان نتایج پیش بینی شده توسط موسسات نظرسنجی به وقوع پیوست و جمهوریخواهان اکثریت مجلس نمایندگان را از دست دادند. بنابراین، شاید این بار تاکتیک انکار نظرسنجی ها از سوی ترامپ پاسخگو نباشد!

image_print
1 پاسخ
  1. Rastrear Celular
    Rastrear Celular گفته:

    Agora, a tecnologia de posicionamento tem sido amplamente utilizada. Muitos carros e telefones celulares têm funções de posicionamento e também existem muitos aplicativos de posicionamento. Quando seu telefone for perdido, você pode usar essas ferramentas para iniciar rapidamente as solicitações de rastreamento de localização. Entenda como localizar a localização do telefone, como localizar o telefone depois que ele for perdido? https://www.xtmove.com/pt/how-to-track-someones-phone-location-by-cell-phone-number-online-for-free/

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *