بررسی صبح امروز از گروه خونی متفاوت و مقاوم در برابر کرونا:

Bلاکچری

عاطفه خوافیان

این ویروس ناشناخته بوده و تاکنون هیچ درمانی برای آن یافت نشده و محققین و پژوهشگران در حال پژوهش بر روی این ویروس پر ابهام هستند.

در ادامه با مدیر کل لنتقال خون خراسان در خصوص ابهاماتی در مورد مقاومت برخی از گروه‌های خونی در برابر کرونا به گفت‌و گویی نشسته که به آن می‌پردازیم.

مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: برخی از گروه‌های خونی در مقابل ویروس کرونا مقاومت بیشتری از خود. نشان داده و به ندرت به این بیماری مبتلا می‌شوند.
به گزارش صبح امروز، دکتر عبدالهی افزود: بیماری کویید ۱۹ یک بیماری ناشناخته‌ای بوده که ابهامات بسیاری در خصوص این بیماری وجود داشته و این بیماری در مرحله تحقیق و پژوهش است.
وی بیان کرد: طبق تحقیقات برهی از گروه‌های خونی به این ویروس حساسیت بیشتری نشان داده و در مقابل یک گروه خونی خاص مقاومت بیشتری از خود نشان داده که چرایی این موضوع در حال تحقیق و پژوهش است.

21 اهداکننده پلاسما در مشهد
مدیر کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: بیماران بهبود یافته کرونایی در زمان طلایی ۲۰تا ۲۸ روزه پس از بهبود می‌توانند پلاسمای خود را برای درمان دیگر بیماران اهداکنند.
عبدالهی پیرامون وضعیت اهداکنندگان پلاسما به بیماران کرونایی افزود: 21نفر از بهبودیافتگان کرونا در مشهد جهت درمان سایر بیماران پلاسمای خود را اهدا کرده‌اند.
وی تصریح کرد: دریافت پلاسمای خون بیماران بهبود یافته از کرونا و اهدای آن به مبتلایان این بیماری برای تقویت سیستم ایمنی آنان، اقدامی نوین در کمک به درمان بیماران مبتلا به کرونا به شمار می آید.
عبدالهی ادامه داد: افرادی که برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مشهد مراجعه می کنند باید مدارک خود مبنی بر ابتلا به بیماری کرونا و درمان‌شان را ارائه کنند که پس از بررسی مدارک و شواهد موجود اقدام به دریافت پلاسما از بیماران کرونایی بهبود یافته می کنیم.

پلاسما درمانی، هیچ خطری ندارد
مدیر کل انتقال خون استان خراسان رضوی بیان کرد: قبل از انجام هرگونه اقدامی برای اهدای پلاسمای فرد بهبود یافته به فرد مبتلا به ویروس کرونا، تست‌های لازم برای اهدا کننده انجام می‌شود و اگر سطح قابل قبول داشته باشد از پلاسمای خون این افراد برای درمان مبتلایان به کرونا استفاده می‌شود.
او اظهار کرد: پلاسما درمانی هیچ خطری برای دهنده پلاسما ندارد و از سوی دیگر جداسازی پلاسما در شرایط استریل توسط دستگاه پلاسما فریز انجام می‌شود، لذا افراد بهبود یافته از کرونا می‌توانند به کانکس مستقر در فضای باز پایگاه امام رضا (ع) و بدون ارتباط با بخش‌های دیگر پایگاه اهدای خون مراجعه کرده و نسبت به اهدای پلاسمای خود اقدام کنند.

آمار اهداکنندگان خون
مدیرکل انتقال خون استان یادآوری کرد: از تمام بیمارانی که یک ماه از زمان بهبودی آن‌ها گذشته درخواست می‌کنم برای کمک به بیماران با مراجعه به مراکز انتقال خون پلاسمای خود را اهدا کرده و در این کار خیر شرکت کنند.
وی در خصوص اهداکنندگان خون از ابتدای سال جاری تاکنون توضیح داد: در سطح استان ۱۸ هزار و ۱۲۴ نفر به مراکز انتقال خون مراجعه کرده که از این بین ۱۳ هزار و ۷۹۶ نفر موفق به اهدای خون شدند.
عبدالهی تبیین کرد: از تعداد مراجعه کنندگان بالا حدود ۱۱ هزار و ۳۶۷ نفر مراجعه کننده در سطح مشهد بوده که حدود ۸ هزار و ۳۲۶ نفر خون اهدا کرده‌اند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز اهدای خون
مدیر کل انتقال خون خراسان تاکید کرد: افرادی که واجد شرایط برای اهدای خون و پلاسما بوده اما ترس از حضور در مراکز را دارند را اطمینان داده که این مراکز تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و امکان آلودگی به ویروس کرونا در این مراکز به شدت پایین است.
عبدالهی ابراز کرد: بسیاری از بهبودیافتگان کرونا نیز از اهدای پلاسمای خون واهمه دارند، که با توجه به صحبت‌هایی که زمزمه شده و امکان عود این بیماری در شهریور بهتر است افراد با اهدای پلاسما و پر شدن ذخیره بانکی پلاسما در مقابل موج جدید این بیماری از امادگی بیشتری برخوردار باشند.
نذر شکرانه سلامتی
وی افزود: افراد بهبود یافته به یمن و شکرانه بهبکدی خود از این بیماری منحوس بهتر است به شکرانه این سلامتی، پلاسمای خود را به بیماران درگیر ویروس اهدا کنند.
عبدالهی در خصوص مدت زمان نگهداری پلاسما تشریح کرد: پلاسما در موارد زیادی قابلیت مصرفی و درمانی دارد و یکی از مزیت‌های پلاسما امکان نگه‌داری و ذخیره آن تا سال‌ها بوده و از انجا که برای این بیماری تاکنون درمانی یافت نشده، اهدای پلاسما به این بانک اتفاق خوب و پیشگیرانه‌ای می‌تواند باشد.
وی در خصوص وضعیت مراجعه کنندگان و ذخیره بانک خون استان اذعان کرد: اگر چه حضور و مراجعه اهداکنندگان به شدت کمرنگ شده، اما با توجه به لغو برخی از عمل‌های جراحی نیاز به خون در سطح استان پایین امده و در نتیجه ذخایر بانک خون استان در وصعیت مناسبی قرار دارد اما اگر این کاهش حضور ادامه دار باشد قطعا وضعیت به قرمز مبدل می‌شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *