محرومیت 30 درصدی دانش‌آموزان از آموزش مجازی

عاطفه خوافیان

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش گفت: سال تحصیلی ۹۹- ۹۸ در تاریخ آموزش وپروش ایران استثناء و بی سابقه است. هیچ کس تصور نمی کرد ویروسی به نام کرونا در قرن ۲۱ که جامعه جهانی پیشرفت های متحیرالعقولی در همه بخش های علمی از جمله حوزه پزشکی داشته است، اینگونه ساختار جامعه جهانی را فلج و زمین گیر کند. آموزش و پرورش در کشور ما هم از این قاعده مستثنی نبوده و دستخوش این تغییرات قرار گرفته است.

به گزارش صبح امروز، رضا صابری تولایی افزود: البته تلاش‌های فراوانی شد تا با بهره گیری از ابزارها و روش های جایگزین از جمله آموزش مجازی به صورت آنلاین و آفلاین خلاء حضور فیزیکی و تشکیل کلاس حقیقی را جبران کند، که این روش ها و ابزارها همچون آموزش تلویزیون محور، مدرسه محور، معلم محور و بسته محور (درسنامه، جزوه و …) در فضای مجازی استفاده شود. اما در خوش بینانه ترین حالت آن می توان امیدوار بود که حدود ۷۰ درصد دانش آموزان توان استفاده از این امکانات را دارند و 30 درصد باقی مانده به دلیل فقدان زیرساخت ها و امکانات لازم عملا از این مزایا محروم هستند.

صابری تولایی تصریح کرد: با این حال آموزش های مجازی در همچین شرایطی بهترین ابزار آموزشی محسوب شده و باید مورد استفاده قرار گیرد. طبیعی است که استمرار سال تحصیلی در این شرایط خطیر آن هم  با حضور فیریکی و حقیقی دانش آموزان غیرممکن است و این سوال پیش می آید که در صورت استمرار این وضعیت تکلیف ادامه سال تحصیلی و پایان آن چه می‌شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه گفت: سناریوهایی که برای ادامه سال تحصیلی می توان متصور شد شاید از چهار حالت زیر خارج نباشد، و باید خودمان را برای هر حالت آن آماده کنیم.

ضعیف بودن احتمال باز شدن مدارس

وی عنوان کرد: در حالت اول در صورت عادی شدن شرایط و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یکی دو هفته آتی ممکن است فرصت فعالیت مجدد مدارس ایجاد شود و این امکان را بوجود آورد که یک بار دیگر دانش آموزان حضور خودشان را در مدرسه و کلاس درسش تجربه نمایند که البته با توجه به شرایط پیش رو این احتمال ضعیف به نظر می‌رسد.

صابری تولایی افزود: در حالت دوم چنانچه شرایط فعلی استمرار پیدا کند و این دغدغه که فعالیت و از سرگیری مجدد مدارس ممکن است سلامت دانش آموزان را به مخاطره اندازد و یا امکان اجرای پروتکل وزارت بهداشت ممکن نباشد، بهترین روش استمرار آموزش های مجازی است چرا که امکان حضور دانش آموزان در مدرسه میسر نیست.

امکان اعلام پایان سال تحصیلی

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش خراسان رضوی ادامه داد: در حالت سوم از آنجا که همه دانش آموزان فرصت بهره‌گیری از آموزش های مجازی را پیدا نکرده‌اند بطوری که در خوش‌بینانه ترین حالت ۷۰ تا ۸۰ درصد آن‌ها شرایط و امکانات لازم را در اختیار داشته و بقیه از آن محروم بوده اند. این احتمال وجود دارد که با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تصویب ستاد ملی کرونا پایان سال تحصیلی اعلام و دانش آموزان براساس همین آموخته‌های فعلی (حضوری و مجازی) مورد ارزشیابی پایانی قرار گرفته و براساس برنامه امتحانی اعلام شده در صورتی که شراط عادی و امکان حضور دانش آموزان در جلسه امتحان فراهم شود، ارزشیابی پایانی متناسب با  آموخته های دانش آموزان و توسط مدیر و دبیر مربوطه در هر مدرسه انجام می‌شود.

ارزشیابی توسط معلمان

وی اظهار کرد: در حالت چهارم با توجه به عدم امکان تشکیل کلاس و کاستی‌های آموزش‌های مجازی از یک طرف و عادی نشدن شرایط فاصله اجتماعی و عدم امکان حضور دانش آموزان در جلسه امتحان به صورت حضوری، مسئولیت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به عهده دبیران و مدیران مدارس بوده و  دبیران می‌توانند برای اطمینان از حصول تحقق  اهداف دروس، فعالیت‌های خارج کلاس، مطالعات مکمل درسی، تلاش و خلاقیت و با تکیه بر ارزشیابی مستمر نوبت دوم و سایر شیوه‌های ارزشیابی نمره دانش آموزان را تعیین و ثبت نمایند.

صابری تولایی در پایان گفت: بدیهی است که دانش آموزان پایه دوازدهم از این قاعده مستثنی هستند و اینگونه دانش آموزان برابر آیین نامه آموزشی و امتحانات و براساس دستورالعمل های صادره امتحانات هماهنگ کشوری داشته و معمولا دو یا سه هفته پس از امتحانات پایانی نوبت دوم در صورت ثبت نام در آزمون سراسری کنکور شرکت نمایند.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *