درخشش انجمن عکاسان خراسان رضوی در جشنواره بین‌المللی،

فوتوگراف‌های جهانی

وحدانه آخوندشریف

این روزها هنر به بخش لاینفک زندگی عده بسیاری تبدیل شده است و هرکس بسته به نوع علاقه و سلیقه، راهی برای ابراز خود به زبان هنر پیدا می‌کند. در این بین عکاسان نیز با رعایت چهارچوب‌های متدوال و الگوریتم‌های حرفه‌ای به ثبت لحظه‌ها می‌پردازند.

در اصطلاح عامه، شغل عکاس را عکاسی می‌گویند و از نظر لغوی عکاسی مترادف با روش عکس‌برداری است. این لغت ترجمه‌ای است برای واژه فتوگرافی ( photography ) که از ترکیب دو کلمه فتو و گرافی تشکیل شده است. فتو همان نور است و ثبت و نگارش را گرافی گویند و به تعبیری فتوگرافی یا عکاسی، ثبت نور و ایجاد تصویر می باشد.

به تبع برای این هنر نیز جشنواره‌ها و فستیوال‌های بسیار در سطح بین‌المللل برگزار می‌شود که اخیرا نیز آثار 5 عضو فعال خانه عکاسان جوان کشور مورد پذیرش گروه داوری شصت و هشتمین مسابقه و نمایشگاه بین المللی عکاسی Elite Photo Salon Greece 2020 در کشور یونان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار صبح امروز، در این دوره از مسابقات که در دو بخش رنگی و تک رنگ برگزار شد، آثار 7 عکاس ایرانی مورد پذیرش گروه داوری قرار گرفت و به طور یقین درخشش هنرمندان خطه خراسان و علی‌الخصوص مشهد مقدس در این جشنواره به نوع ویژه‌ای به چشم می‌آید. در این دوره از مسابقه، مهدی زابل‌عباسی از مشهد با 2 قطعه، سیدعلی سیدی از مشهد با 1 قطعه، مهدی عقیقی از قوچان با 2 قطعه و داوود یاراحمدی از تهران با 1قطعه، به نمایشگاه راه یافتند که بی‌شک حضور پررنگ هنرمندان استان از برگزاری دوره‌های تخصصی و آموزش‌های موثر انجمن عکاسان خراسان رضوی نشات می‌گیرد.

این نمایشگاه بین المللی با 68 سال سابقه برگزاریف جزو قدیمی‌ترین مسابقات اروپایی است و آثار پذیرفته شده، پس از شهر آتن پایتخت زیبا و رویایی یونان در شهرهای سالونیک، ادسا، پاتراس و هراکلیون به نمایش گذاشته می‌شود.

465 عکس حاضر در این نمایشگاه از میان 19هزار و 580 عکس دریافتی انتخاب شده که 2هزار و 520 عکاس از 69 کشور در این گزینش شرکت کرده‌اند.

برگزاری این رقابت بین المللی برای شصت و هشتمین سال متوالی توسط انجمن عکاسی یونان و با نظارت انجمن عکاسی آمریکا PSA و تحت امتیاز رسمی فدراسیون جهانی عکاسی FIAP انجام گردید.

عکاسی تلفیقی از هنر و فن

انجمن عکاسان خراسان رضوی در سال‌های اخیر فعالیت‌های مثمره ثمری را به انجام رسانیده است. به طور نمونه  اکثر کارگاه‌های این انجمن به صورت کاملا رایگان برگزار می‌شود و طی دو سال توانسته 12 کارگاه و 22 نمایشگاه برگزار کند و با حمایت‌هایی چون طراحی، تخفیف چاپ و مکان و خدمات و … در بیشتر دیده‌شدن عکاسان خراسان گامی بردارد. از دیگر اقدامات این انجمن می‌توان به برگزاری 18 دوره آموزشی در سطح مقدماتی و پیشرفته و با حضور بالغ بر 580 نفر هنرجو اشاره کرد.

مهدی زابل عباسی مدیرعامل انجمن عکاسان خراسان رضوی در یادداشتی با اشاره به اهمیت عکاسی بیان  کرد: هنرمندان عکاس با تاثیر از سایر هنرها خصوصا طراحی و نقاشی به هرچه بهتر اجرا کردن ساختار یا همان ترکیب بندی، کادربندی و… پرداختند و توانستند جایگاه خود را در بین سایر هنرها پیدا کنند. اما مساله اصلی در نحوه اجرا بود. زیرا که اجرای یک هنرمند عکاس با یک وسیله فیزیکی صورت می‌گرفت و با گذشت زمان این وسیله پیشرفت کرده و جایگاه خود را در کنار هنر اثبلات کرده است. با کمی تامل به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که عکاسان تصویری را خلق نمی‌کنند. اما ذهن و فکر هنری آنها به وسیله فناوری به ثبت می‌رسد. جدا از ساختارشکنی در این رشته می‌توان گفت عکاسی هم هنر است وهم فن

شایان ذکر است علاقمندان میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده عکس‌های منتخب به پایگاه اطلاع رسانی مسابقه به نشانی www.theiaap.com مراجعه کنند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *