گزارش صبح امروز از برگزاری متفاوت آیین کوچه گردان عاشق:

عاشقانه ای در سکوت شبانه

جمعیت مستقل امداد دانشجویی – مردمی امام علی(ع) یک سازمان مردم‌ نهاد، کاملاً مستقل، غیرسیاسی و غیردولتی می‌باشد که در سال ۱۳۷۸ به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز نمود.

مسئول کمیته شناسایی مددکاری جمعیت امام علی مشهد گفت: آیین کوچه گردان عاشق برای بیست و یکمین سال متوالی در کشور و دهمین سال متوالی در مشهد برگزار می شود.

به گزارش صبح امروز،اسما روانخواه در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون آیین کوچه پردان عاشق افزود: این آیین در شب‌های احیای ماه مبارک رمضان به تبعیت از منش مولاعلی که حامی یتیمان و خانواده‌های محروم بوده برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: امسال قصه فراتر از کیسه ها بوده و این آیین دو جنبه دارد: از یک سو تلاشی است برای آگاهی بخشی به عموم جامعه در خصوص رنج و درد خانواده‌های آسیب پذیر و از سوی دیگر حمایت از خانواده‌هایی که در شرایط سخت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار گرفته‌اند.

فراتر ازطرح حمایتی یک روزه

روانخواه بیان کرد: کمیته شناسایی-مددکاری جمعیت امام علی پس از شناسایی خانواده ها و برقراری ارتباط با آنها سعی در بهبود وضعیت خانواده ها و جلوگیری از حادتر شدن وضعیت آنها دارد. بنابراین پس از آیین کوچه گردان عاشق، خانواده ها فراموش نمی شوند. بلکه در پروسه ی مددکاری جمعیت قرار می گیرند.

وی در خصوص نحوه شناسایی توضیح داد: معمولا در گام اول ما به شناسایی مطلعین و معتمدین محله می پردازیم. بعد از برقراری ارتباط با معتمدین محله از انها درخواست می شود که اگر خانواده‌ای با شرایط ضعیف اقتصادی، فرهنگی می شناسند معرفی کنند.

شناسایی افراد نیازمند

روانخواه ادامه داد: بعد از در اختیار قرار دادن لیست، بچه های کمیته شناسایی-مددکاری با آن خانواده ها ارتباط می گیرند. در این کمیته تمام شاخص‌هایی که نشان دهنده وضعیت خانواده است احصا شده و فرم‌هایی برای هر خانواده طراحی شده است و از طریق همین فرم‌ها که پس از شناسایی خانواده تکمیل می شود، می توانیم در خصوص نوع مداخله برای هر خانواده تصمیم بگیریم. برخی از مولفه ها برای تیم دارای اهمیت بالایی است. مثلا بحث اعتیاد کودک، کار کودک، خشونت خانگی و … مولفه هایی بوده که اگر در یک خانواده مشاهد شود، نیاز به اقدامات جدی از سوی کمیته دارد.

وی تبیین کرد: کمیته شناسایی-مددکاری برای هر خانواده با توجه به شرایط خاص آن و معضلات موجود در آن خانواده، اقداماتی را در قالب تیم‌های مختلف مثل تیم بهداشت و درمان، تیم اشتغال، تیم ثبت نام و …دارد.

مددکاری جمعیت تحت پوشش

مسئول کمیته شناسایی مددکاری جمعیت امام علی مشهد  اشاره کرد: کار مددکاری این خانواده‌ها بسیار سخت بوده و گاهی به گره‌های کوری مواجه شده که باز کردن آن به هیچ طریقی ممکن نیست. گاهی مجبور به اتخاذ تصمیم های سختی شده و گاهی مجبور می شویم فرزندی را از طریق دادگاه از خانواده جدا کنیم چرا که با خطر مرگ روبرو ست. گاهی مجبور می شویم رنج و درد تنِ نحیف کودکی را ببنیم که در دوران جنینی معتاد شده است و حالا وارد پروسه  ترک شده است.

روانخواه گفت: حدود 260 خانواده از طریق چهار خانه ی ایرانی جمعیت در سطح مشهد و در سطح محلات مختلف مشهد تحت پوشش این جمعیت هستند.

کوچه‌گردانی متفاوت

وی در پایان بیان کرد: امسال با توجه به شرایط پیش آمده و حفظ سلامت خانواده ها و شهروندان، آیین کوچه گردان مانند هر سال و با حضور عموم مردم برگزار نمی شود. اما بحث حمایت از خانواده ها در دو سطح انجام می شود. تمامی فرم‌ خانواده‌ها توسط اعضای کمیته شناسایی-مددکاری بازنگری شده است. اولویت خانواده ها احصا شده است و امسال علاوه بر توزیع کیسه های مواد غذایی، سایر حمایت ها مانند کمک هزینه اجاره منزل، کمک هزینه درمان و کمک به اشتغال خانواده هایی که در دوران کرونا منبع درآمد خود را از دست داده اند از جمله اقدامات جمعیت امام علی مشهد  است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *