سهم خراسانی‌ها از عدالت کاغذی

به گفته مدیر کل امور اقتصادی ودارایی استان خراسان رضوی، 62 درصد جمعیت سهام عدالت دارند

سرویس اقتصاد

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: ۳ میلیون و ۹۸۴ هزار نفر در خراسان رضوی صاحب سهام عدالت هستند که این رقم معادل ۶۲ درصد جمعیت استان است. یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در مشهد سهام عدالت دارند که پوشش ۴۸ درصدی جمعیت کل شهر است، این کلانشهر در این زمینه برخوردارتر از کل استان است.

امیررحیمی بیان داشت: این سهام مربوط به تمام افرادی است که تا پایان سال۹۵ با اصلاحاتی که اتفاق افتاد، تعلق گرفت.

وی با بیان اینکه سهام‌ها از ۳۶ شرکت بورسی و ۱۳ شرکت خارج از بورس هستند گفت:  ۴۹ میلیون نفر در کل کشور سهام عدالت دارند. ثبت نام مشمولان فعلا امکان‌پذیر نیست.

وی در خصوص ارزش شرکت‌های بورسی سهام عدالت نیز گفت: ارزش شرکت‌های بورسی حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است که نشان می‌دهد هر فردی ارزش سهامش تا پایان سال ۹۸ حدود ۱۰ میلیون تومان است.

امیررحیمی افزود: سهامداران تا ۷ خرداد فرصت دارند با ورود به سامانه سهام عدالت نسبت به مدیریت سهام خود اقدام کنند. یعنی، خودشان بصورت مستقیم سهامشان را مدیریت کنند و یا اینکه دولت سهام آنها را مدیریت کند و به تعاونی ها بسپارد.

تفاوت سهام یک میلیون تومانی و سهام ۵۳۲ هزار تومانی در چیست؟      

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در ادامه با بیان اینکه در این دو ساله گروهی از سهامداران به خصوص افرادی که تحت پوشش کمیته امداد ونهاد‌های حمایتی مبالغی به آن‌ها پرداخت شده و یا تخفیفی به آن‌ها داده شده، ارزش اسمی سهام آن‌ها یک میلیون تومان است، افزود: از ابتدای آغاز طرح توزیع سهام عدالت مقرر شده بود به هر یک از مشمولین تا سقف یک میلیون تومان و به هر خانوار ۵ نفره یا بیشتر تا سقف ۵ میلیون تومان سهام عدالت تخصیص داده ‌شود و ثمن (هشتم) آن از سود شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت در طول ده سال مستهلک شود، اما میزان سود عایدی در طول ۱۰ سال جوابگوی میزان بدهی مشمولین نبوده است به طوری که ارزش سهام تخصیص یافته به هر یک از مشمولان متناسب با میزان اقساط وصول شده از بابت ثمن سهام واگذار شده از محل سود ۱۰ سال شرکت‌های سرمایه پذیر در مقاطع گذشته تعیین شده و در صورتحساب مشمولین در سامانه اینترنتی سهام عدالت درج و قابل مشاهده است که عمدتا ارزشی معادل ۵۳۲ هزار تومان داشته‌اند.

وی افزود: برخی از افرادی که از طریق انتقال و تسهیم ارث، سهام عدالت به آن‌ها رسیده است ارزش سهام آن‌ها بیشتر هم است و یا افرادی که قبل از سال ۱۳۹۵ سود سهام عدالت دریافت کرده‌اند به میزان سود دریافتی از ارزش سهام تخصیصی آن‌ها کاسته شده است و یا تعدادی از مشمولینی که به تایید نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی ره و سازمان بهزیستی کشور از ۵۰ درصد تخفیف در بهای واگذاری بهرمند گردیده اند ارزش سهام آن‌ها حداکثر معادل یک میلیون تومان بوده است.

تعداد کل سهامداران عدالت در کشور

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی تعداد کل سهامداران عدالت را ۴۹ میلیون نفر اعلام کرد و ارزش روز سهام عدالت به تفکیک بورسی و غیر بورسی اعلام کرد و گفت: کل ارزش روز سهام عدالت در تاریخ 17اردیبهشت1399، رقم 4میلیون911هزار974 میلیارد ریال است و جمع ارزش روز ۳۶ شرکت بورسی 4میلیون876هزارنه میلیارد ریال و برای شرکت‌های غیربورسی مبلغ 35هزار965 میلیارد ریال است.

روشهای مستقیم و غیر مستقیم سهام عدالت

امیررحیمی درباره روش مستقیم و غیر مستقیم سهام عدالت گفت: درصورت انتخاب آزاد سازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت به صورت مستقیم و بدون واسطه با لحاظ مراتب زیر به سهامدار سهام عدالت، تخصیص و انتقال می‌یابد، به میزان سهام تخصیص یافته به هر فرد در شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت و به تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی تخصیص خواهد یافت.

وی ادامه داد: علاوه بر آن این دسته از مشمولان سهام عدالت، به ازای سهام شرکت‌های غیربورسی سرمایه پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی را نیز دریافت خواهند کرد. در این حالت مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص یافته به عهده سهامداربوده و در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص یافته، قابلیت نقل و انتقال سهام مزبور به غیر و فروش آن بر اساس محدودیت‌های زمانی و مقداری تعیین شده توسط شورای عالی بورس صورت خواهد گرفت.

وی در خصوص روش غیرمستقیم آزادسازی سهام عدالت ادامه داد: درصورت انتخاب آزاد سازی به روش غیر مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت مشمول سهام عدالت، با لحاظ مراتب ذیل از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و سهامدار حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهید داشت. در این روش سود یا زیان قابل تخصیص به سهامدار براساس نحوه عملکرد شرکت‌های سرمایه گذاری استانی تعیین و تخصیص پیدا خواهد کرد با این تفویض اختیار، سهام شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت متعلق به مشمولان توسط شرکت‌های سرمایه گذاری استانی ساماندهی خواهد شد.

وی افزود: هر دو روش امکان فروش و واگذاری سهام از سوی مشمولان در بازار معامالتی بورس و فرابورس میسر است.

امیررحیمی با بین اینکه افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده اند، سهامدار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی خواهند بود، ادامه داد: مقرر شد شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در بازار سرمایه پذیرش شوند و سهام این شرکت‌ها مورد خرید و فروش قرار گیرد،پس این افراد می‌توانند نسبت به فروش سهام خود در شرکت‌های سرمایه گذاری استانی اقدام کنند.

جاماندگان از سامانه سهام عدالت چه کنند؟ 

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در خصوص تکلیف افرادی که طی فرصت مشخص نشده نتوانستند وارد سامانه شوند، خاطرنشان کرد: سهام متعلق به همه افرادی که در فرصت اعلام شده به سایت اینترنتی سهام عدالت مراجعه نکنند و یا روش مستقیم را انتخاب نکنند در قالب روش غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سرمایه گذاری استانی ساماندهی می‌شود.

ایشان افزود: تمامی مشمولان نهایی سهام عدالت مقیم داخل کشور می‌توانند بدون هیچ محدودیتی وارد سامانه شوند. امکان ورود به سامانه برای افرادی که مقیم خارج از ایران هستند به دلیل افزایش امنیت سامانه میسر نیست. ضمنا آن دسته از افرادی که از طریق موبایل شخصی به سامانه وارد می‌شوند می‌بایستی از قطع بودن اتصال گوشی همراه خود به فیلترشکن اطمینان حاصل کنند.

دکترامیررحیمی درخصوص کد بورسی سهامداران خاطرنشان کرد: بنا بر دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی مقرر شده برای تمامی مشمولین سهام عدالت کد بورسی تخصیص داده شود و حداکثر ظرف مدت دو ماه گزارش اقدامات صورت گرفته در این ارتباط به اطلاع مشمولان خواهد رسید.

ایشان با تاکید بر اینکه، نیازی برای اخذ کد بورسی برای همه مشمولان سهام عدالت وجود ندارد، درخصوص تکلیف سهام افراد متوفی ادامه داد: بنا بر تصویب شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل) ۴۴) قانون اساسی، مقرر شد وراث همه متوفیان مشمول سهام عدالت برای تسهیم و انتقال سهام و سود عایدی به وراث با ارائه گواهی حصر وراثت به دفاتر پیشخوان دولت الکترونیک مراجعه کنند که این موضوع از مردادماه ۱۳۹۷ در اقصی نقاط کشور آغاز شده است لیکن در حال حاضر از ابتدای هفته جاری به دلیل اجرای فرآیند آزاد سازی سهام عدالت این موضوع متوقف شده و در روز‌های آتی مجددا از سرگرفته خواهد شد.

وی در باره نقل و انتقال سهام عدالت به صورت وکالتی گفت: برابر اطلاعیه های مکرر نقل و انتقال سهام عدالت حتی به صورت وکالتی نزد دفاتر اسناد رسمی غیرقانونی می‌باشد و این موضوع به اطلاع دفاتر اسناد رسمی رسیده است. سهام عدالت تخصیصی صرفا در سامانه معامالتی بازار سرمایه در ماه‌های آتی قابلیت خرید و فروش خواهد داشت.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *