خواب خرگوشی انحصارگران

آزادسازی واردات خودرو سبب شکستگی انحصار در خودروسازی و ایجاد فضای رقابتی بین خودروهای داخلی و خارجی می شود

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه انحصار در بخش خودروسازی باید شکسته شود، گفت: اخذ عوارض سنگین از خودروهای خارجی زمینه رقابت را از بین برده و مردم را مجبور به خرید خودروهای بی‌کیفیت داخلی می‌کند.

به گزارش صبح امروز و به نقل از خبرگزاری خانه ملت، جلیل رحیمی جهان آبادی با اشاره به افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو‌های داخلی، گفت: هنگامی که عوارض‌ غیرمنطقی را بر خودرو‌های خارجی با کیفیت و قیمت مناسب به عنوان یک دستورالعمل در کشور اجرا می‌کنیم، زمینه رقابت در اقتصاد را از بین برده و مردم را مجبور به خرید خودرو بی‌کیفیت داخلی با قیمت بسیار بالا می‌کنیم.

انحصار در بخش خودروسازی باید شکسته شود

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو در شرایطی که رقابتی وجود ندارد، کاملاً طبیعی است، افزود: مولفه‌های کیفیت، قیمت مناسب، خدمات پس از فروش و ایمنی در شرایطی مفهوم پیدا می‌کنند که مردم حق انتخاب داشته باشند. اما متاسفانه مردم حق انتخاب دیگری جز خرید خودروهای داخلی بی‌کیفیت ندارند. از این رو اگر دلالان هم قیمت خودرو را افزایش ندهند، خودروسازها و قطعه‌سازها افزایش می‌دهند.

ایجاد فضای رقابتی میان خودروساز داخلی و بین‌المللی

این نماینده مجلس ایجاد فضای رقابتی میان خودروساز داخلی و بین‌المللی را تنها راه برون رفت از بحران خودرو در کشور دانست و تصریح کرد: باید فضایی برای رقابت خودروسازهای داخلی و خارجی فراهم کنیم و خودروساز داخلی یا با سطح کیفی و قیمت پایین خودروسازهای بین المللی رقابت کنند یا تعطیل شوند. امروز در دنیایی نیستیم که سالیان سال مردم را وادار به خرید خودروهای بی‌کیفیت و بدون استاندارد کنیم و با به خطر انداختن جان هزاران نفر، پول را به جیب خودروسازها  قطعه سازان و دلالان بریزیم.

خودروهای داخلی با پلتفرم 40 سال گذشته تولید می‌شوند

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: برخی از خودروهای داخلی مانند پژو با پلتفرمی قدیمی و متعلق به دهه 80 میلادی تولید می‌شود. از طرفی خودرو پراید نیز به دلیل استاندارهای پایین ایمنی 40 سال است که در هیچ کشوری تولید نشده و حق تردد ندارد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، افزود: باید اجازه دهیم خودرو خارجی با عوارض متناسب، معقول و اندک وارد کشور شده و شرکت‌های دولتی و خصوصی خودروسازی به رقابت با آنها بپردازند. در صورت فراهم شدن این فرآیند پس از یک دهه، افرادی در کشور می‌توانند در تراز جهانی و هم سطح کشورهای پیشرفته خودرو تولید کنند.

 مشکل اقتصاد با جادوگری و شعار حل نمی‌شود

وی با انتقاد از اخذ عوارض سنگین از خودروهای خارجی ادامه داد: چرا اجازه نمی‌دهید مردم خودرو باکیفیت سوار شوند؟ اقتصاد علم است و با جادوگری، سخنرانی و شعار مشکلی حل نمی‌شود. قانون اقتصاد مبتنی بر عرضه و تقاضا است، بنابراین مادامی که رقابت و کیفیت را از تمام عرصه‌های خودروسازی حذف می‌کنیم، باید انتظار قیمت 90 میلیون تومانی پراید را هم داشته باشیم.

جهان‌آبادی با بیان اینکه تعیین تکلیف صنعت خودروسازی در کشور باید از اولویت‌های مجلس یازدهم باشد، گفت: تولید خودرویی پس از 40 سال با کیفیت و ایمنی که روز به روز کمتر می‌شود، ظلم آشکار به مردم و اشتباه بزرگ در اقتصاد کشور است.

نبود خودروی جایگزین، پراید را در بازار گران کرد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید از آنجایی که خودروی جایگزین پراید معرفی نشده، سوداگران فضا را برای سوءاستفاده فراهم دیدند و قیمت ها را افزایش دادند.

محمدرضا منصوری گرانی خودرو در بازار، گفت: پرداخت سود بابت تسهیلات دریافتی از بانک‌ها یکی از مشکلاتی است که خودروسازان در شرایط کنونی با آن دست و پنجه نرم می کنند، از آنجایی که این شرکت ها از دریافت ارز دولتی نیز محروم هستند و هر ساله باید دستمزد کارگران را افزایش دهند در نتیجه به دچار مشکل می شوند.

دولت دلالان بازار خودرو را نقره داغ کند

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید فاصله قیمت خودرو در کارخانه و نمایندگی کاهش یابد زیرا این اختلاف فاحش موجب فساد است، افزود: سوءمدیریت های قبلی موجب افزایش هزینه های سربار شده است.

وی اظهار کرد: براساس نظریه‌های اقتصادی عرضه و تقاضا قیمت خودرو را تعیین می کند و از آنجایی که در شرایط کنونی عرضه خودرو به بازار کاهش یافته، سوداگران فضا را برای سوءاستفاده آماده دیدند، اگر دولت، سوداگرای بازار خودرو را نقره داغ کند مشکلات کنونی ایجاد نمی شود.

خودروی جایگزین پراید هرچه سریعتر معرفی شود

نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه باید خودروی جایگزین پراید هرچه سریعتر معرفی شود، اضافه کرد: از آنجایی که عرضه خودرو کاهش یافته سوداگران به راحتی قیمت ها را در بازار افزایش دادند. اگر خودرو جایگزین پراید معرفی نشود، قیمت این خودرو در بازار  گرانتر می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه باید عرضه و تقاضا خودرو مدیریت شود، ادامه داد: تنها افرادی که به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند می توانند در طرح های پیش فروش ثبت نام کنند، مردم عادی نمی توانند در این طرح ها ثبت نام کنند، در واقع با این مکانیسم به افرادی که در طرح مذکور ثبت نام می کنند 60 میلیون تومان هدیه می شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *