سالانه ۲۵ سانتی‌متری  دشت مشهد فرونشست می‌کند:

زیر مشهد خالی می شود

در شهر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در دشت مشهد ۲۵ و در دشت نیشابور ۲۸ سانتی متر در طول هر سال فرونشست داریم.

به گزارش صبح امروز محمد علایی در رابطه با دستاوردهای طرح همیاران آب استان اظهار کرد: استان ما سرزمین خشک و کم‌آبی محسوب می‌شود و میانگین بارش‌ها نسبت به میانگین بارش جهانی عدد بسیار اندکی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه در استان با چند مسأله جدی روبه‌رو هستیم که اولین آن بحث کم آبی است، گفت: نکته دوم این است که به علت تغییر آب و هوا میانگین بارش استان در طی سال‌های گذشته کم شده است، خوشبختانه در طی سال‌های ۹۷ ـ  ۹۸ و ۹۸ ـ  ۹۹ سال‌های آبی بسیار پر بارشی داشتیم که در طول سال آبی ۹۷ ـ ۹۸ پرآب‌ترین سال آبی در طی ۵۰ سال اخیر بوده است.

وی ادامه داد: روند کاهش بارندگی‌ها و داده‌های جهانی متناسب با آن نشان می‌دهند که بایستی خود را برای خشکسالی‌ها آماده کنیم، در این شرایط از مجموع ۳۷ محدوده مطالعاتی حدود ۳۴ محدوده با کاهش شدید سطح آب زیرزمینی و بحران آب روبه‌رو هستند، از مجموع منابع  آبی حدود ۹۲ درصد برداشت‌ها از آبخوان‌های زیرزمینی است که ۸۵ درصد آن برای مصارف کشاورزی، ۸ درصد در بخش شرب و بهداشت، ۲ درصد در بخش صنعت و ۴ درصد در حوزه خدمات مصرف می‌کنیم.

علایی با اشاره به سرانه آب تجدیدپذیر خاطرنشان کرد: این سرانه حاصل تقسیم حجم آب تجدیدپذیر بر جمعیت است، اگر سرانه آب تجدیدپذیر از هزار متر کمتر شود وارد حوزه تنش آبی می‌شویم، گفتنی است در سال ۱۳۸۵ سرانه آبی هر خراسانی هزار و ۴۹۱ متر بوده و در سال ۱۳۹۵ این عدد به ۷۸۰ متر رسیده است.

چاه های استان 196 کیلومتر کف شکنی شده است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: بر این مبنا در سال‌های گذشته از سال ۱۳۹۲ تا 1398 عمر مفید چاه‌های کشاورزی که باید حدود ۲۵ تا ۳۰ سال باشد به کمتر از پنج سال کاهش پیدا کرده است، همچنین در این فاصله زمانی چاه‌های استان ۱۹۶ کیلومتر کف‌شکنی داده شده و عمیق‌تر شدند، همچنین یک هزار و ۶۶۴ کیلومتر تغییر محل این چاه‌ها بوده است، از دیگر پیامدهای اضافه برداشت از منابع آبی، فرونشست سطح زمین است.

وی تشریح کرد: حد بحرانی فرونشست در جهان برای سطح زمین یک میلی‌متر در سال است، در دشت مشهد ۲۵ سانتی‌متر و در دشت نیشابور ۲۸ سانتی‌متر در طول هر سال فرونشست داریم، در ۳۴ محدوده مطالعاتی فرونشست‌ها بسیار جدی است، از دیگر پیامدهای اضافه برداشت از آبخوان زیرزمینی بحث شور شدن آب است، در واقع هرچه سطح آب کاهش یابد کیفیت آب نامناسب‌تر و میزان شوری آن بیشتر می‌شود.

شورشدگی در 34 دشت ممنوعه استان

علایی گفت: در تمام ۳۴ دشت ممنوع استان با پدیده شور شدگی و افزایش شوری آب روبه‌رو هستیم، با این شرایط همیشه این پرسش مطرح بوده که باید چه کاری انجام داد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی افزود: بر این مبنا از سال ۱۳۸۹ بحث‌های فراوانی در دانشگاه فردوسی مشهد مطرح شد که در نهایت با روی کار آمدن آقای رزم حسینی، طرح همیاران آب کلید خورد، مبنای این طرح بر این اساس بود که همه شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مؤثر در منابع آب، فرهیختگان دانشگاه‌ها، تشکل‌های کشاورزی و نهادهای قانونی مدنی باید در فرآیند تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرا و بهره‌برداری مشارکت فعال داشته باشند.

کاهش برداشت از آب های زیر زمینی

وی با بیان اینکه در  طرح مذکور دو گام مدنظر بوده است، افزود: گام نخست بر این اساس بود که باید تا سال ۱۴۰۵ به کسری مخزن صفر در تمام آبخوان‌ها برسیم، گام دوم این بود که تا سال ۱۴۲۰ به ۷۵ درصد حجم آب تجدیدپذیر دست پیدا کنیم، باید توجه داشت که میانگین جهانی برداشت از حجم آب زیرزمین ۴۰ درصد است حال آنکه در استان ۱۶۰ درصد برداشت داشتیم که امروز به ۱۲۰ درصد برداشت رسیده‌ایم.

علایی با بیان اینکه تلاش داریم با افزایش اعتماد عمومی و سرمایه‌های اجتماعی طرحی در این زمینه تهیه و اجرا کنیم، اظهار کرد: خوشبختانه طرح همیاران آب در روز ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ با تایید همه اعضا و با حضور وزیر نیرو رونمایی شد، برای نهادینه شدن و جلوگیری از تغییرات آن در طی زمان، ساختار جامع شورای راهبردی آب شکل گرفت که دانشگاه فردوسی به عنوان دبیرخانه دائمی، مسئول نظارت بر روند اجرای طرح شد.

برنامه برای کاهش اضافه برداشت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: وظایف ما تا سال ۱۴۰۵ بر این اساس است تا اضافه برداشت ۵۸۹ میلیون متر مکعبی از چاه‌هایی که پروانه آن‌ها حدود ۴۰ سال پیش صادر شده کم می‌شود، البته در استان حدود ۴ هزار ۳۰۶ حلقه چاه وجود دارد که  ۵۸۹ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۷۹۸ متر مکعب از پروانه نخستین که سال‌ها پیش صادر شده اضافه برداشت داشته‌اند، همچنین پر کردن چاه غیرمجاز از وظایف آب منطقه‌ای بوده است.

وی با اشاره به عملکرد سازمان جهاد کشاورزی گفت: این سازمان برای اینکه به معیشت کشاورزان، اقتصاد کشاورزی و تولید آسیبی نرسد تلاش داشته تا با افزایش بهره‎‌وری، سهم کاهش آب را جبران کند، باید گفت آنچه تا امروز در عمل اتفاق افتاده حاصل کار همه اعضای ستاد سازگاری با کم آبی استان است.

علایی با بیان اینکه میزان بارش استان در سال گذشته ۳۰۷ میلی متر بوده است، گفت: در این راستا تعهد ما این بوده که در طی دو سال از مجموع ۴ هزار و ۳۰۶ حلقه چاهی که اضافه برداشت داشته‌اند تلاش کنیم تا ۵۸۹ میلیون مترمکعب آب کمتری برداشت شود، در این راستا رضایت کشاورزان و سازمان جهاد کشاورزی را نیز به‌دست آوریم و توانستیم تا به امروز ۴۰۱ میلیون اضافه برداشت را از مجموع ۲ هزار و ۲۱۲ چاه، کاهش دهیم.

کاهش 62 میلیون متر مکعب برداشت با پر کردن چاه های غیر مجاز

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تشریح کرد: در سال گذشته با پر کردن چاه‌های غیرمجاز حدود ۶۲ میلیون مترمکعب مصرف آب کاهش یافته و برای نخستین‌بار در کشور نصب کنتورهای هوشمند، ایجاد مرکز پایش و صدور کارت آب انجام شده است، از سویی دیگر توانستیم در این راستا تشکل‌های کشاورزی را پای کار آورده و این دسته از خدمات را به آن‌ها ارائه دهیم.

وی با اشاره به پیامدها و دستاوردهای اقدامات شرکت آب منطقه‌ای استان اظهار کرد: در سال جاری با توجه به اقدامات صورت گرفته نتایجی چون تغییر مخزن کسری استان ایجاد شده است، گفتنی است میانگین درازمدت یک میلیارد و ۵۷ میلیون کسری مخزن در استان بوده و سال گذشته این میانگین به ۵۵۹ میلیون رسیده است، باید توجه داشت روند افت کسری مخزن در استان کاملا مشهود است، این در حالی است که با اقدامات صورت گرفته و میزان بارندگی‌ها چند دشت استان چون دشت گناباد، رشتخوار و مه ولات در حال خارج شدن از ممنوعیت هستند.

علایی خاطرنشان کرد: نکته دیگر بحث تغییر محل و کف‌شکنی چاه‌هاست، خوشبختانه در سال گذشته به دلیل کاهش تغییرات سطح آب توانستیم ۲۴.۶ درصد از تغییر محل چاه‌های کشاورزی و ۲۷.۵ درصد از افزایش عمق آن جلوگیری کنیم که ۲۵۷ میلیارد ریال به کشاورزان کمک کرد، همچنین کشاورزان توانستند در سال گذشته حدود ۳ میلیارد تومان صرفه‌جویی داشته باشند.

ذخیره آب سدها بیشتر از حجم 20 سال گذشته

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در رابطه با برق مصرفی ادامه داد: برق مصرفی یک هزار و ۹۶ حلقه چاه در طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ بررسی شده است، بر مبنای داده‌ها در سال ۹۶، ۴۹۱ میلیون کیلووات برق مصرفی چاه‌های کشاورزی بوده که در سال ۹۸ به ۳۶۸ میلیون کیلو وات کاهش پیدا کرده و ۹۱ میلیارد تومان به سود کشاورز بوده است.

وی با بیان اینکه با پر کردن چاه‌های غیرمجاز توانستیم ۶۲ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی کنیم، گفت: قرار بر این است که ۳۶ میلیون مترمکعب آب از شمال هزار مسجد به مشهد منتقل کنیم، ارزش این طرح حدود ۲ هزار میلیارد تومان است، همچنین برای ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب، شیرین‌سازی و انتقال آن از دریای عمان به استان بیش از ۵ میلیارد دلار هزینه نیاز است، بنابراین باید مدیریت مصرف و طرح انتقال آب از دریای عمان و هزار مسجد در یک فضای منطقی پیش رود.

علایی گفت: خوشبختانه حجم آب ذخیره سدها به یک میلیارد و ۱۹۷ میلیون مترمکعب رسیده که در طول ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، همچنین ۷۵ درصد سدها در سال جاری پر شده که در مدت زمان مشابه در سال گذشته ۶۱ درصد بوده است.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *