بررسی چگونگی یک ازدواج خوب:

ازدواج؛ اصل پر حاشیه

اگر تازه ازدواج کرده‌اید، برای آن‌که زندگی مشترکتان نفسی بگیرد، باید چند ماه و یا حتی چند سال به خودتان فرصت دهید. خیلی زود با سرعت بالا نروید و حوصله داشته باشید. می‌توانید برای این‌که زندگی‌تان آبگیری شود، از چند راهکار ساده استفاده کنید.

یک دکتر جامعه شناس از اهمیت شناخت همسر ونوع ارتباط گفت: برای این شناخت چند سوال روز خواستگاری و رفت و آمد‌های دوران نامزدی کافی نیست. قدیمی‌ها می‌گویند تا زیر یک سقف نروی، نمی‌توانی طرف مقابل را خوب و کافی بشناسی. پس بعد از این‌که زندگی‌تان به صورت واقعی آغاز شد، سعی کنید یکدیگر را خوب بشناسید. شناخت هیجان‌ها، احساسات، ترجیح‌ها و حتی نوع منطق و تصمیم‌گیری‌های طرف مقابل می‌تواند زندگی‌تان را خوب آب‌بندی کند.

به گزارش ایلنا، مهم‌ترین چیزی که زن و شوهر‌های جوان باید به آن توجه کنند، صبر داشتن و زمان دادن به یکدیگر است. برخی از کنار آمدن‌ها در طول زمان ایجاد می‌شود. حتی وقتی یکدیگر را خوب می‌شناسید، درک تفاوت‌ها و سازگار شدن با آنها نیاز به زمان دارد که تنها شرط آن صبوری است.

مهارت کسب کنید

وی تصریح کرد: در ازدواج بیش از هر چیزی مهارت‌های ارتباطی اهمیت دارد. این مهارت‌ها شامل گوش دادن فعال (همدلی)، پذیرش واقعیت‌های مثبت، منفی، خنثی، پذیرش تفاوت آدم‌ها یعنی به تعداد موجود در روی زمین، تفاوت نگرش، باورها، عقاید و ارزش‌هاست؛ مهارت بیان احساسات، مهارت ابراز وجود، مهارت حل مساله، تفاهم و مذاكره، اینكه فرد لازم است كه بداند در یك جاهایی باید مصالحه كند و كوتاه بیاید، و در نهایت مهارت تلاش و نگهداری از رابطه و دانه‌ عشق. اینكه در طول زندگی از عشق مراقبت و نگهداری كند.

جعفری بیان کرد: همین مهارت ها باید در حل مساله هم به کارتان بیایند. یک زوج نمونه به جای آن که بگذارند کارها بدتر شود، اختلافات را حل می کنند. مطمئناً وقتی آن ها عصبانی می شوند بحث می کنند. اما بعد به خاطر رفتار بد خود معذرت می خواهند و اختلافات خود را حل می کنند و وقتی نیاز هست از دوستان و خانواده و یا افراد متخصص کمک می گیرند.

صمیمیت را جا بیندازید

این دکتر جامعه شناس توضیح داد: یک زوج شاد، مراسم و تشریفاتی مانند شام های خانوادگی، صحبت کردن با تلفن یا ای میل کردن وقتی که یکی از آن ها در سفر است و… دارند. این مراسم ستون هایی می شوند که ازدواج را سر پا نگه می دارند زن و شوهرها می دانند وقتی زندگی شلوغ و پر استرس می شود این مراسم پیوند دهنده قدرت عشق را زنده نگه می دارد. آن ها مودب بودن و مهربانی کردن را در حداقل 95 درصد از تعادلهای خود، تمرین می کنند.

نیم من به جای من

جعفری اذعان کرد: یکی از چیزهایی که باعث استحکام زندگی زناشویی می‌شود، تبدیل «من» به «نیم‌من» است تا بتوانید یک «مای» کامل را بسازید. شما بعد از ازدواج باید از یک فرد بودن به یک جمع بودن تغییر ماهیت بدهید. دوران مجردی، روزهای تصمیمات و زندگی یک نفره است، اما بعد از ازدواج ورق برمی‌گردد. این‌که بتوانید کنترل مرکب دو نفره‌‌تان را به دست بگیرید، یک مهارت است. اگر تنها سرنشین یک ماشین باشی، براحتی مسیر پیش رو را انتخاب می‌کنی، اما اگر دو نفر باهم قرار باشد تصمیم بگیرند که به کدام مقصد و از کدام راه بروند، کمی کار سخت می‌شود. برای آن‌که بتوانید انتخاب‌های دونفره داشته باشید، لازم است از نگاه همسرتان هم به موضوعات بنگرید.

اختلافات یواشکی

وی توضیح داد: یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید تا استوار شدن پایه‌های زندگی مشترکتان رعایت کنید، حل اختلافات در درون چهاردیواری دو نفره‌تان است. همان طور که صدای دعوایتان نباید از خانه بیرون برود، اختلافات و تعارضات‌تان مخصوصا در سال‌های اولیه باید به صورت یک راز بین خودتان باقی بماند. حتی اگر بناچار باهم قهر هستید هم نباید اجازه دهید که والدین‌تان از این موضوع باخبر شوند، چه برسد به این‌که برای قهر، خانه را ترک کرده و به خانه پدری بروید.

جعفری تاکید کرد: مشورت و همفکری همیشه برای جوان‌ها لازم است اما بهتر است این کار با یک مشاور آگاه انجام شود و یا اگر از والدین پرسیده می‌شود، طوری نباشد که آنها متوجه بروز اختلاف بین شما شوند. عروس و دامادی که تازه وارد خانواده همسر شده‌اند، نیاز به زمان دارند تا تبدیل به دختر و پسر آن خانواده شوند، پس در این زمان طلایی که همسرتان باید جایگاه خود را در قلب والدین شما به دست آورد، با گفتن اختلافاتی که در آینده حل خواهد شد، تصویر او را خراب نکنید.

وی نشان کرد: در یک کلام تا زندگی‌تان پا بگیرد و پایه‌هایش استوار شود، کمی دست به عصا راه بروید. این نهال تا به درختی تنومند تبدیل شود، نیاز به زمان و صبر و فکر دارد، پس مانند یک راننده حرفه‌ای، با ماشین صفر کیلومتر مدارا کنید تا بتوانید روزی با آن به دل جاده‌های یخبندان هم بزنید.

احترام رکن اصلی

جعفری اشاره کرد: احترام گذاشتن به خانواده همسر یکی از نکات بسیار مهم و کلیدی است. رابطه ای که در آن احترام حاکم باشد هرگز به تنش و دعوا و درگیری متمایل نمی شود.

طرفین باید سعی کنند از رفتارهایی که حساسیت فرد مقابل را برمی انگیزد، خودداری کنند. عروس خانم و آقا داماد باید سعی کنند با ذکاوت و تیزبینی خود این موارد را بدون این که از زبان همسر بشنوند شناسایی و با رعایت آنها و جلب احترام، از بروز تنشها جلوگیری نمایند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *