رئیس پلیس فتای استان خراسان در گفتگو با صبح امروز خبر داد:

 سرقت اینترنتی با سواستفاده از احساسات انسانی

سیده ریحانه موسوی

با توجه به اتفاقات اخیر و سیل در سیستان و بلوچستان افراد زیادی با دیدن عکس‌ها و آثار مخرب سیل تحت تاثیر عواطف انسانی قرار گرفته و با اعلام هر شماره کارتی جهت کمک به سیل‌زدگان و افراد گرفتار در بحران وارد درگاه‌های جعلی شده و مورد سرقت اینترنتی قرار می‌گیرند.

البته قابل ذکر است که از ابتدای مهر ماه امسال بنا به دستور ریاست جمهوری اعلام هرگونه شماره کارت شخصی و ستادی به جز دستگاه متولی که هلال احمر بوده غیر قانونی بوده و به محض اطلاع حساب فرد مسدود می‌شود.

رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی گفت: فیشینگ در صدر جرایم سایبری قرار دارد و کلاهبرداران تحت عناوین مختلف مانند سبد کالا، سبد معیشتی یارانه ،کمک به سیل زدگان و… به کلاهبرداری می پردازند.

به گزارش صبح امروز. سرهنگ جواد جهانشیری در گفتگو با خبرنگار این رسانه افزود: این افراد با ارسال پیامک هایی مانند تغییر رمز از شهروندان میخواهند تا با مراجعه به سایت مورد نظر آنان که جعلی می باشد مراجعه کرده ،و اقدام به تغییر رمز دوم خود نمایند که ازاین طریق به اطلاعات سایبری افراد دسترسی پیدا می کنند.

سهولت دسترسی

وی بیان کرد: با سهولت دسترسی که برای افراد به وجود آمده است و مردم می توانند به وسیله یک کارت عابر بانک کلیه کارهای بانکی خود اعم از خرید، واریز و کمک به دیگران را انجام دهند، به همین ترتیب کلاهبرداران نیز تغییر جهت می دهند و به سمتی می روند که بتوانند تحت عناوین مختلف مانند سواستفاده از احساسات مردم و به بازی گرفتن تصاویر کودکان ،کلاه آنان را بردارند.

جهانشیری تصریح کرد: بعضی از کلاهبرداران با نشان دادن تصاویر کارتن خواب‌ها در سرما از مردم می‌خواهند که نفری هزار تومان جهت کمک به ساخت سرپناه برای این افراد پرداخت نمایند، و با درست کردن یک درگاه جعلی از مردم می خواهند تا مبلغ هزار تومان را از طریق این درگاه پرداخت نمایند، افراد نیز با تصور اینکه در کاری انسان دوستانه شریک شده اند ، این کار را انجام می دهند ، به این ترتیب اطلاعات آنان توسط کلاهبرداران به سرقت می رود.

وی با بیان اینکه به بهانه کمک به سیل زدگان سیستان و بلوچستان کلاهبرداری های زیادی صورت گرفته ابراز کرد: اخیرا از فردی خواسته شده تا از طریق یک درگاه بانکی مبلغ هزار تومان برای کمک به سیل زدگان واریزکند و از این طریق اطلاعات سایبری وی را سرقت کرده و مبلغ۵۹ میلیون تومان از حساب وی شارژ تلفن همراه خریداری نموده اند.

رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی با بیان اینکه هر گونه درگاه پرداخت اینترنتی باید نماد داشته باشد خاطر نشان کرد: افراد باید اصالت سایت را بررسی نمایند و حتی اپلیکیشن های بانکی نیز باید مخصوص خود بانک و مرتبط با آن باشد، همچنین افراد باید اپلیکیشن ها را از سایت های معتب مانند گوگل پلی و اپل استور که ستاره یا امتیاز بالاتری دارند دانلود کنند.

از کجا بفهمیم این درگاه ها جعلی هستند؟

جهانشیری مطرح کرد: این درگاه ها ویژگی های مخصوص دارند ، اول اینکه باید افراد باید  اسپل یا هجی کردن آن را حفظ باشند وآن را در گوگل سرچ نکنند نکته مهم این است که ، نوار ادرس باید با Httpsشروع شود و دامنه آن ،ir یعنی ایرانی باشد.همچنین از وای فای عمومی استفاده نشود زیرا سطح دسترسی آن پایین است وکلاهبرداران به راحتی می توانند به اطلاعات افراد دسترسی پیدا کنند، نکته دیگر این که افراد از اپلیکیشن های گوشی دیگران استفاده نکنند و همچنین رمز های خود در جایی ذخیره نکنند.

سرهنگ جواد جهانشیری رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی در انتها متذکر شد: افراد حتما از کیبورد مجازی استفاده کرده و تاکید کرد حتما رمز پویای خود را فعال نمایند.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *