در هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورا:

بودجه 127 هزار میلیاردی شهرداری به شورا رسید

علی نژاد

شهردار مشهد لایحه بودجه 127 هزار و 930 میلیارد ریالی شهرداری در سال 1399  را  به شورای اسلامی شهر مشهد ارائه کرد.

به گزارش صبح امروز ، محمدرضا کلائی روز گذشته در هشتاد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی این شهر، ضمن ارائه این لایحه به ویژگی های آن اشاره کرد و ماموریت اساسی بودجه 99 را تحقق مضامین راهبردی برنامه عملیاتی میان مدت 97-1400 برشمرد و گفت: برنامه میان‌مدت با توجه به مطالعات فراوان و تاکیدات مدیریت شهر، برای ما اولویت دارد و تلاش داریم بر اساس وعده و برنامه پیشین که جزئیات و برش‌های آن پیشتر اعلام شده پیش برویم لذا قصور و تاخیری در این زمینه پذیرفته نیست.

وی با اشاره به اهداف اساسی برنامه میان مدت مبنی بر تحقق شهری با حمل و نقل عمومی در دسترس و متصل و پاک، با قابلیت زندگی مطلوب و متعادل، ایمن و هوشمند و با درآمد پایدار گفت: ما همچنان متعهد به تحقق گام به گام این اهداف به طور سالانه هستیم.

تهدیدهای بودجه 99

شهردار مشهد با اشاره به اینکه لایحه درآمدهای پایدار شهری در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است، گفت: باتوجه به نامشخص بودن خروجی این لایحه، ممکن است تبعاتی برای ما داشته باشد و این نکته یکی از تهدیدات اصلی بودجه ما را تشکیل می‌دهد.

کلایی موضوع دیگر تهدیدآمیز برای بودجه 99 را تورم حاکم بر جامعه و توسعه زیرساخت‌ها عنوان کرد که سبب افزایش بودجه نگهداشت شهر خواهد شد.

خط قرمز شهرداری در لایحه بودجه رعایت نسبت 30 به 70 بودجه جاری به عمرانی

به گفته وی، خط قرمز شهرداری حفظ نسبت 30 به 70 بودجه جاری به عمرانی است هرچند منطبق بر قانون مجاز به صرف 60 درصد بودجه در حوزه جاری هستیم.

وی ادامه داد: عدم ثبات اقتصادی و پیش بینی افزایش تورم و تاثیرات آن در حقوق و دستمزد محل تهدید و نگرانی دیگری در حوزه جاری است. همچنین عدم آگاهی به وصول حقوق و اعتبارات قانونی شهرداری از دولت هم موضوع دیگری است که سبب نگرانی ما خواهد بود.

فرصت های لایحه بودجه 99

شهردار مشهد اجرای طرح برش‌های منطقه‌ای که امروز در اختیار مدیران قرار گرفته و به این سیستم مسلط شده‌اند را از فرصت‌های مهم بودجه‌ای عنوان کرد و گفت: تلفیق بودجه و اختیار کردن منابع بیشتر در حوزه اقتصادی، پیش‌بینی درآمدهای منطبق بر طرح‌های جامع و تفصیلی و افزایش سهم تامین مالی با الگوهای جدید مبتنی بر واگذاری دارایی‌های مالی و سرمایه‌ای از فرصت‌هایی که در سال آتی در اختیار ما قرار دارد.

به گفته کلایی، پایبندی به پرداخت بدهی و تسویه بدهی‌های معوق نیز امکان واگذاری دارایی‌های مالی و رویکرد به سمت تامین مالی مبتنی بر بدهی برای خدمات و درآمد پایدار را برای شهرداری فراهم کرده است.

تکمیل و پایان بسیاری از پروژه‌های عمرانی در سال 99 از دیگر فرصت‌های بودجه‌ای شهرداری به گفته شهردار مشهد بود. ضمن اینکه وصول سهم دولت در بازپرداخت اصل و سود تسهیلات و بروز نتایج اولیه دفاتر تسهیلگری محلات نیز می‌تواند در سال 99 فرصت‌های مناسبی را در اختیار شهرداری قرار دهد.

اصلی‌ترین اهداف طرح شده و موارد مد نظر در بودجه سال آینده

شهردار مشهد در توضیح اهداف بودجه 99 گفت: توسعه متوازن و استفاده از برش‌های منطقه‌ای و سازمانی و همچنین هدایت بودجه و سازمان شهرداری به سمت اولویت‌ها و نیازهای اساسی شهر از اصلی‌ترین اهداف طرح شده در بودجه سال آینده خواهد بود.

وی اضافه کرد: اصلاح نظام عوارض، شفافیت و توازن و نزدیک شدن به عدالت اجتماعی و رعایت الگوهای مصرف بهینه از اهم مسائلی است که در تنظبم بودجه مورد توجه بوده است. تنوع بخشی درآمدها و استفاده از دارایی‌های راکد با باز شدن قفل آنها و افزایش سهم پروژه‌های مبتنی بر خواست مردم از خروجی شورای اجتماعی محلات و سامانه چشم شهر دیگر موضوعات مورد اشاره شهردار مشهد بود که در بودجه‌ریزی مورد توجه قرار گرفته است.

کلایی در بخش منابع بودجه، رقم کل منابع را 127 هزار و 930 میلیارد ریال اعلام کرد که 59 هزار و 470 میلیارد ریال آن مربوط به درآمدهای عمومی و 32 هزار و 510 میلیارد ریال از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای تامین خواهد شد. علاوه بر این 35 هزار و 940 میلیارد ریال نیز سهم واگذاری دارایی‌های مالی بوده است.

وی ادامه داد: لایحه بودجه سال ۹۹ شهرداری از نظر منابع ۱۲۷ هزار و ۹۲۰ میلیارد ریال و از نظر مصارف ۱۱۸ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال است.
وی گفت: در این لایحه ۱۴ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال برای بهسازی خطوط ریلی، هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای پروژه‌های بازآفرینی شهری، چهار هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای توسعه و بهبود فضای سبز و سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال نیز برای تملک‌ها در نظر گرفته شده‌ است.

کاهش 13 درصدی بودجه سال آینده شهرداری مشهد

هم چنین رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: لایحه بودجه سال 99 شهرداری مشهد، 127  هزار و 930 میلیارد ریال ارائه شده که در مقایسه با سال 98 به میزان 12 تا 13 درصد کاهش داشته است.

محمدرضا حیدری در حاشیه هشتاد و چهارمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که در تالار شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مهمترین نکته امروز در جلسه علنی، ارائه لایحه بودجه سال 99 شهرداری مشهد توسط شهردار بود. طبق آیین‌نامه مصوب، شهرداری طبق بازه زمانی پیش‌بینی شده باید در هفته اول بهمن ماه بودجه را به شورای شهر ارائه کند و شورا فرصت داشته باشد تا بررسی نماید.

عوارض جدید ساخت و ساز از فروردین 99

وی هم چنین به مصوبه دیگر این جلسه درباره اصلاح برخی از مواد درآمدی در رابطه با لایحه درآمدی شهرداری مشهد اشاره کرد و افزود: 6 ماه است که شهرداری لایحه‌ای را اعلام کرده، اما روی تجدیدنظر در برخی مواد درآمدی در حوزه ساخت و ساز به لحاظ اهمیت و حساسیت موضوع در شورا کار شده است. با توجه به مصوبات و ملاحظاتی که مجلس شورای اسلامی در باب لایحه درآمدهای پایدار دارد و اینکه بتوانیم عوارض مربوطه ساخت و ساز را شفاف‌تر و روشن‌تر کنیم، این لایحه به صحن علنی شورا آمد، مصوب شد و از ابتدای فروردین 99 مبنای عمل قرار خواهد گرفت.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، ادامه داد: مهمترین نکته این است که اخذ عوارض پروانه مسکونی در این حوزه با توجه به قیمت روز املاک محاسبه خواهد شد. نکته محوری در این حوزه تناسب بین درآمد حاصل از ساخت و ساز بین ذی‌نفعان و شهر است. با توجه به این موضوع ملاحظه‌ای نیز صورت گرفت تا اصلاحات به گونه‌ای صورت گیرد که درصدها برای مناطق کم‌برخوردار و کم‌درآمد به شکل کاهشی باشد. در آن مناطق می‌خواهیم از ظرفیت‌های تشویقی استفاده کنیم. نواقصی نیز در نحوه محاسبات وجود داشت که پیچیده بود، اما اکنون می‌توانند ضرایب را به دست بیاورند و دیگر آن پیچیدگی قبلی را ندارد.

هم چنین تهاتر 90 دستگاه اتوبوس در قالب بدهی‌های شرکت سازنده با بدهی‌های شهرداری از دولت مهم ترین مصوبه این جلسه بود.

image_print
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *