در مصاحبه با فرمانده انتظامی استان مطرح شد:

امنیت جاودان

عاطفه خوافیان

فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی گفت: رویش نهادهایی مانند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج مستضعفان و کمیته‌های انقلاب اسلامی از دستاوردهای انقلاب اسلامی بود که به فرمان معمار و بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) از دل مساجد و حسینه‌ها و هیئت‌های مذهبی جوشید و خروش جوانان انقلابی در این عرصه‌های مقدس منشا خیبر و برکت برای کشور عزیزمان شد.

به گزارش صبح امروز، سردار محمد کاظم تقوی در حاشیه همایش رونمایی از کتاب سبز و سرخ در  مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون شروع گام دوم انقلاب افزود: کمیته‌های انقلاب اسلامی ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ در اولین روز پیروزی انقلاب اسلامی به صورت محلی و انقلابی و جهادی کار خود را آغاز کرد و ثمره حضور و نقش آفرینی این نهاد انقلابی به خصوص در دهه ۱۳۶۰ کاهش معضلات و جرایم و دفاع از آرمان‌های انقلاب و حفظ و پاسداری از نظام اسلامی و مقابله با نا امنی ها، ترور و … بود.

ارکان‌های امنیتی تحت نفوذ نیروهای غرب

وی تصریح کرد: این درخشش در حالی برای مردم همیشه در صحنه ما مشاهده شد که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ، نیروهای مسلح ایران تحت نفوذ کامل قدرت های بیگانه بودند و فرماندهان و ارکان امنیتی نسخه‌هایی را پیگیری می‌کردند که قدرت‌های غربی تجوير و منافع آن را تامین می‌کرد.

سردار تقوی بیان کرد: حضور پر صلابت کمیته‌های انقلاب اسلامی پس از بهمن سال ۱۳۵۷ استقلال، اقتدار و اهتزاز پرچم سرافرازی نیروهای مسلح با اسلامی را در پی داشت.

شکل‌گیری کمیته انقلاب اسلامی

وی ابراز کرد:  اولین ساختاری که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و با دستور امام خمینی(ره) شکل گرفت کمیته انقلاب اسلامی بود.

نقطه حائز اهمیت این که نهاد کمیته‌های انقلاب اسلامی پایگاه‌های خود را در مساجد و از عمق درون خواسته‌ها و اعتقادات و علایق مردم بنا نهادند و روحانیون نقش سرپرستی آن را بر عهده گرفتند در کنار کمیته‌های انقلاب اسلامی که مکمل و همراه و پشتیبان شهربانی و ژاندارمری بودند تاسیس سپاه پاسداران نیز چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان بازوی پرقدرت جمهوری اسلامی در کنار ارتش تدبیر دیگری بود که با هدایت حضرت امام خمینی(ره) و حضور جوانان پرشور، انقلابی و متعهد و وظیفه شناس کشورمان ، برکلات و معنویات بسیار زیادی در بر داشتہ با حضور این نهادهای انقلابی ، مشارکت های مردمی در دفاع از انقلاب اسلامی و حفظ و برقراری و پاسداری از امنیت کشورمان به اوج خود رسید و تشكیل بسیج مستضعئین در پنجم آذرماه ۱۳۵۹ نیز که یکی از سازمان‌های زیر مجموعه سپاه پاسداری بود بسیار خوش درخشید.

تشکیل نیروی انتظامی

وی تبیین کرد:   گام مهم دیگر پس از سالیان تجربه و خدمات شایان توجه نهادهای انقلابی در حوزه تامین نظم و امنیت؛ تشکیل نیروی انتظامی به عنوان یکی از ابداعات مهم امنیتی در تاریخ معاصر کشورمان است.

فرمانده انتظامی استان گفت: ساختار سنتی تامین امنیت شهرها، راه‌ها و مرزها را با دگرگیسی مواجه ساخت و تحولی زیر بنایی را در راه تامین و برقراری امنیت و آرامش داخلی کشورمان محقق ساخت. نیروی انتظامی که از ادغام ۳ نیروی کمیته‌های انقلاب اسلامی شهربانی و ژاندارمری به وجود آمد مسئولیت حفظ امنیت داخلی کشور را عهده دار شد و با رویکردهای نوین اجتماعی ، حرکت تحولی و پژوهش محور و دانش بنیانی در کنار روز آمدی و کارآمدی توانست مورد اعتماد و وثوق مردم قرار بگیرد و گواه موثق این مدعا همکاری ، همراهی وحدت بخش و پشتیبانی و حمایت مردم از نیروی انتظامی در صحنه‌های مختلف مقابله و مبارزه با فتنه‌های دشمنان و هجمه‌های تهدید معاندان بر پیکره نظام اسلامی است که در سال‌های اخیر این احساس مسئولیت، شدت و حدت بیشتری یافته است.

تشکیل پدافند عامل و غیرعامل

وی ادامه داد: البته نکته‌ای که نباید در بحث‌های امنیت داخلی کشورمان با توجه به نوع جدیدی از تهدیدات از نسل تهدیدان نرم و غیر نظامی از نظر دور داشته باشیم گام تکمیل کننده با تشکیل سازمان پدافند غیر عامل و پس از آن تشكيل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء بود. که با ۲ فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۲ و سال ۱۳۹۰ بود.

سردار تقوی اذعان کرد: هدف از تشکیل این سازمان‌های جهادی نیز فعال‌سازی هرچه بیشتر توانایی‌های موجود در کشور به عنوان یک سازمان و نهاد حاکمیتی (لشکری و کشوری) و دارای شخصیت حقوقی ، استقلال مالی و اداری و با محوریت موضوعی کلان و فراگیر مرتبط با عرصه‌های متنوع اقتصادی، تولیدی، صنعتی، ارتباطات و فن آوری اطلاعات ، رسانه‌ها ، انرژی ، امنیت غذایی ، زیست ، حمل و نقل و دفاعی و … بوده است. نکته مهم دیگر این که کمیته های انقلاب اسلامی در کنار نیروهای شهربانی و ژاندارمری در هشت سال دفاع مقدس نیز همراه با ماموریت‌های مهمی که برای تامین داخل کشورمان بر عهده داشتند حضور موثر و تعیین کننده‌ای در جبهه‌های حق علیه باطل داشتند.

نقش آفرینی موثر نیروی انتظامی

وی اظهار کرد: اینک پس از گذشت سالیان متمادی، در چله دوم انقلاب اسلامی، این پاسداران ولایت و امنیت در کسوت و لباس مقدس نیروی انتظامی همچنان جان در طبق اخلاص گذاشته و مدافع حریم امنیت کشور و دفاع از ارزش‌ها، آرمان‌ها و دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی هستند. شاید بتوان در یک کلام مهم‌ترین دستاوردها و برکات کمیته‌های انقلاب اسلامی را در نقش آفرینی موثر و ارزشمند در حوزه جایگزینی سازمان‌هایی تصمیم‌گیر همچون فرمانداری‌ها، دستگاه‌های قضایی، حل اختلافات و … برشمرد و از مهم‌ترین اقدامات آن که در تامین و برقراری نظم و امنیت کشورمان بسیار حائز اهمیت بوده مبارزه مقتدرانه با منافقان ، سلطنت طلبان و پسماندهای رژیم پهلوی، اشرار ، قاچاقچیان و عناصر ساواک دانست که به عنوان نمونه از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است.

بی شک یاد و خاطره تمام کسانی که در عزت و سربلندی و اقتدار کشور عزیزمان نقش آفرین بوده‌اند یک وظیفه خطیر محسوب می شود.

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *