بررسی صبح امروز از مهارت‌ برخورد با مرگ عزیزان:

شوک سوگواری

تنش زا ترین رخداد زندگی هر فردی از دست رفتن عزیزانش بوده که بسیار جانگداز است و سبب می شود که بازماندگان افسرده و غمگین شوند. تلخی مرگ عزیز، گاهی حتی تا پایان عمر با بازماندگان همراه است و در حقیقت می توان گفت با مرگ عزیزشان زندگی نباتی را تجربه می کنند.

واکنش ها به سوگ به سلامت روانی افراد، شیوه برخورد اطرافیان سوگ دیده و میزان صمیمیت فرد متوفی و مصیبت دیده بستگی دارد . بخواهیم یا نخواهیم، مرگ به هر حال از راه می رسد و ما یا نزدیکانمان را با خود می برد. اما چه باید کرد تا سنگینی غم آن کاهش یابد؟

یک دکتر جامعه‌شناس می‌گوید: شاید دیده باشیم که افرادی حاضر به پذیرش مرگ عزیزان خود نیستند و بر همین اساس، گریه و مویه نمی کنند. در روزهای اول مصیبت دیدگی، فرد به زندگی طبیعی خود می پردازد و گاه حتی خنده و شادی هم از خود بروز می دهد.

علائم شوک فرد مصیبت دیده

به گزارش صبح امروز، دکتر طاهره جعفری در مصاحبه با خبرنگار این رسانه پیرامون شوک سوگواری می‌افزاید: این علائم نشان از وارد شدن شوک به فرد مصیبت دیده است و می تواند نتایج خطرناکی مانند افسردگی، لکنت زبان و یا قطع صوت و لرزش ها و تیک های گوناگون را در بر داشته باشد.

وی تصریح می‌کند: چنین افرادی پس از اینکه به واقعیت پی می برند، شروع به بروز این نتایج می کنند و گاهی متاسفانه درمان مشکلات پیش آمده بسیار سخت و ناممکن می شود.

جعفری ابراز می‌کند: لازم است اطرافیان به مصیبت زدگان درجه یک توجه کافی داشته باشند و عدم واکنش فرد به مصیبت را نشانه صبوری یا سنگدلی او تصور نکنند.

تحریک به گریستن

وی توضیح می‌دهد: فردی که رفتارهای بهنجار سوگواری را نشان نمی دهد گفتگو کنیم، او را تحریک به گریستن و در صورت ادامه رفتارهای شوک زده با او به مشاور مراجعه کنیم تا فرایند پذیرش سوگ برایش آسان تر شود.

جعفری ادامه می‌دهد: یکی از مهارت‌های مهم زندگی، مهارت توانایی از دست دادن است که متاسفانه در جامعه ما و از کودکی آموزش داده نمی شود، توانایی از دست دادن در بالاترین سطح و بدترین حالت، از دست دادن عزیزان است و در زندگی معمول و شرایط عادی،شامل مواردی است که نمیتوانیم از شر وسایل بلا استفاده و بدرد نخور خلاص شویم و سالیان سال آنها را بدون استفاده در انباری ها، پستو ها و یا کابینت ها نگه می‌داریم، کودکانی که به هیچ وجه حاضر نیستند حتی از اسباب بازی های تکراری خود بگذرند، این مهارت را نیاموخته اند.

وی خاطر نشان کرد: اگر در از دست دادن موارد جزئی به خودمان فرصت بدهیم، در موارد بزرگتر، کنار آمدن با فقدان چیزی یا کسی برایمان آسان تر است.

انکار و ناباوری از دست دادن عزیزان

اولین مرحله سوگواری انکار و ناباوری از دست دادن عزیزان است به صورتی که اگر این ضایعه ناگهانی باشد، فرد گمان می کند در خواب است و واقعه را باور نمی کند و انکار هم می کند.

خشم برای فوت نزدیکان

در این مرحله فرد با خود فکر می کند چرا این اتفاق برای او افتاده است و برای همین دچار خشم و رنج می شود و واقعه را یک بی عدالتی می داند و بابت این موضوع عصبانی و شاکی است.

 

image_print
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *